Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: gbse
« skrivet: 31 mars 2015, 22:09:49 »

Det låter ju bra, det blir 13 år ungefär med 40 starter per dygn om man räknar på livslängd 200,000 starter...
Skrivet av: Nyfikna
« skrivet: 31 mars 2015, 17:45:10 »

Intressant tråd! Jag har en nyinstallerad IVT HA C9 som fungerar perfekt och utan oljud i systemet som jag skrivit om i IVT-forumet. Den gör idag knappt 2 starter i timmen. Vid +5 grader ute är gångtiden 16 minuter och står sedan stilla i 14 minuter. Vid 0 grader utetemp. är gångtiden ung. 20 minuter, därefter stillestånd i drygt 10 minuter. Vid -10 grader (det kallaste jag haft hittills) är gångtiden 65 minuter och därefter stillestånd i 10 minuter.

Min installatör anser att det är helt OK. Vad ska man tro? De flesta här verkar anse att det är för många starter.

Men jag tycker xxargs har en poäng i jämförelsen med kylskåp. Det kanske inte går att jämföra men taxibilar som stoppar och startar väldigt ofta verkar kunna gå många mil innan motorn tar slut. Jag antar att det beror på att motorerna gör relativt få kallstarter. Kan det samma gälla för on-off pumpar som likt min gör många starter? Jag antar att kompressorn inte kallnar så mycket mellan starterna. Kan det till och med kanske vara så att det därmed skulle vara bättre för en kompressor att starta 40 ggr per dygn än 20?

Har läst på olika beskrivningar för schroll och kolv att de är dimensionerade för 170.000-250.000 starter, räknat på 30 år blir det ju mer än 20 starter/dag. Stämmer detta så räcker det ju en ganska lång tid.
Skrivet av: gbse
« skrivet: 31 mars 2015, 16:03:50 »

Intressant tråd! Jag har en nyinstallerad IVT HA C9 som fungerar perfekt och utan oljud i systemet som jag skrivit om i IVT-forumet. Den gör idag knappt 2 starter i timmen. Vid +5 grader ute är gångtiden 16 minuter och står sedan stilla i 14 minuter. Vid 0 grader utetemp. är gångtiden ung. 20 minuter, därefter stillestånd i drygt 10 minuter. Vid -10 grader (det kallaste jag haft hittills) är gångtiden 65 minuter och därefter stillestånd i 10 minuter.

Min installatör anser att det är helt OK. Vad ska man tro? De flesta här verkar anse att det är för många starter.

Men jag tycker xxargs har en poäng i jämförelsen med kylskåp. Det kanske inte går att jämföra men taxibilar som stoppar och startar väldigt ofta verkar kunna gå många mil innan motorn tar slut. Jag antar att det beror på att motorerna gör relativt få kallstarter. Kan det samma gälla för on-off pumpar som likt min gör många starter? Jag antar att kompressorn inte kallnar så mycket mellan starterna. Kan det till och med kanske vara så att det därmed skulle vara bättre för en kompressor att starta 40 ggr per dygn än 20?


Skrivet av: xxargs
« skrivet: 22 mars 2015, 15:33:51 »

V/V är mer rättfram då den inte behöver gå med omvänd funktion vid avfrostning - samt temperaturerna vid kondensorn och evaporatorn ändrar sig inte lika mycket som fallet med L/x-värmepump. Det kan också göra att vinsten med en inverter är mindre i jämförelse med en optimerad ON/OFF för V/V-pump då en inverters fördel är att med hög fart på kompressorn skapa mer sugvolym per tid vilket behövs om evaporatorn är nedåt -20 grader C och suggasen tunn  och aldrig skulle köra dessa varvtal om det var +5 grader på evaporatorn och man har bara liten nytta av inverters dynamik på en V/V-pump  då evaporatorn är stadigt runt nollan över hela året.

   

 
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 mars 2015, 12:28:01 »

Min undran gällde ju V/V VP som ju arbetar under lite andra förhållanden och kanske inte är fullt ut jämförbara med L/L VP.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 22 mars 2015, 11:54:52 »

Om man är rädd för start och stopp så bör man lägga på minnet att även en luftvärmepump med inverter brukar stoppa kompressorn före och efter varje avfrostning, så det blir i genomsnitt två stopp i timmen även på en sådan.

En fördel med invertervärmepumpar ur "kallstartsynpunkt" är att de ofta har möjlighet till mer effektiv kompressorvärme, genom att invertern kan lägga på likström genom lindningarna för att värma upp dem (och därmed oljan) utan att motorn börjar rotera. Man är alltså inte beroende av en mer eller mindre klåparmässigt monterad värmekabel och opålitlig bimetalltermostat som det ofta är på on/off-värmepumpar.

Ytterligare en inverterfördel är att en inverterstyrd kompressor brukar ha bättre startmoment än en som drivs av enfas asynkronmotor. Det är alltså större chans att den verkligen kommer igång vid en kallstart, istället för att som en del on/off-värmepumpar gör bara stå och brumma tills motorskyddet löser ut, sedan försöka starta om efter några minuter, förr eller senare går nog kompressorn igång men då kanske motorskyddet är utslitet istället.

Vad som däremot ofta saknas på invertervärmepumpar är en tempgivare för kompressorn och en funktion i programvaran som hindrar start så länge den är så kall att det finns risk att kylmedie har kondenserat i den.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 22 mars 2015, 10:51:37 »

Ärligt sagt tror jag ingen kan svara på det och utförandet och drivningen av kompressorn mellan tillverkarna påverkar troligen mer än skillnaden mellan ON/OFF eller inverterdrift som sådan.

Det viktiga är nog snarare att oljecirkulationen fungerar och att kompressorn inte suger flytande kondensat eller oljeskum eller har för lite överhettning på suggasen gentemot köldmediet som används när det sugs in i kompressorn (noga med tex. R290/R600a/HFO1234yf) - med en ON/OFF och långa stillestånd så är risken större att det kommer skvättar av oljeskum eller köldmedie som jäser upp vid start, eller att köldmedie fäller ut på cylinderväggen under kompression och tunnar ut oljan och det nöter mer innan kompressorn har blivit varm och åter kommit i stabil driftläge och flöden då det alltid tar några minuter från start innan det nått ett stabilt läge

Med andra tror jag hur mycket kompressorn svänger i temperatur mellan starterna och stilleståndstider mellan starterna har större betydelse än om  kompressorn rycks igång som ON/OFF eller mjuktstartas med inverter -  med inverter så kan kompressorn arbeta med lägre kapacitet med fortfarande hyffsad verkningsgrad vilket gör att körtiderna blir längre och stilleståndstiderna där kompressorn svalnar blir kortare och sedan startar med högre temperatur i jämförelse med en ON/OFF-start.

Med lägre kapacitet så blir kondensor/evaporator överdimensionerade när kompressorn arbetar i det lägre kapacitetsområdet och arbetar med mindre temperaturdiffar och därmed får högre verkningsgrad i jämförelse med hur man dimensionerar kondensor/evaporator för en fast kapacitets ON/OFF-kompressor då man inte överdimensionerar kondensor/evaporator på samma sätt som det blir när en inverter arbetar på reducerad kapacitet.   

'överdimmensionering' av kondensor/evaporatorn är här inte i avseende tekniska aspekter utan en ekonomisk, tillverkningsmässig och platsförbrukande synvinkel.

---

Kyl och frys så startar kompressorn ungefär 3 ggr i timmen och kan göra så i 20-30 år

Stopp och start verkar inte vara en issue på den typen av maskiner då kompressorn aldrig hinner bli kall mellan starterna samt de har en ganska rejäl suggasvärmeväxlare med kondensatet som säkrar tillräcklig överhettning av suggasen under drift.

Det är nog värre med riktiga kallstarter om det har stått stilla länge (eller flyttas) och alla delar har blivit kallt och köldmediet ev. löst sig i oljan och det skummar upp vid en start.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 mars 2015, 10:25:48 »

Vet någon om det verkligen är någon skillnad på slitaget mellan en on/off V/V VP med mjukstart som har, låt säga, 15 starter per dygn vid halva behovet och en inverter? Eftersom en on/off står stilla under långa tider  och under den tiden inte har nått slitage alls medan en inverter fortsätter snurra och då även slits. När dom väl snurrar torde det vara en marginell skillnad.
Så är det någon som VET och inte bara tror.
 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!