Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla radiatorrör  (läst 598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Enok90

  • Gäst
Enok90
Kalla radiatorrör
« skrivet: 11 maj 2020, 10:03:42 »
Hej!
Blir inte klok på vad felet kan vara.

Har ett hus med en Scanvarm SC9 BVP med både golvvärme och radiatorer. Cirk.pump sitter i BVP. 2-rör.

Från BVP går det rör till en fördelare med 3 slingor i badrummet. Ingen shunt.
Vidare på samma slinga går det till en fördelare med shunt, 4 slingor som värmer ca 40kvm.
Vidare till en radiatorslinga som delar upp sig i två. Ena slingan går till köket (2 radiatorer, inga problem). Samt vidare till 2 radiatorer. 20mm PEX och 15mm koppar blandat. Dessa två sista blir inte varma. Inte rören heller.
Fick de varma för någon helg sedan när jag ströp de övriga radiatorerna via termostat.
Har 1,5 bar på expansionskärlek. Har luftat samtliga radiatorer men det hjälper inte. Har tagit bort alla termostater och motionerat piggarna. Har ökat flödet på CP. Fortfarande samma sak. Någonstans på vägen stannar värmen. Testade att öka framledningstemperaturen men samma sak, ingen värme fram till det sista två. Har kalkrikt vatten. Relativt nyligen ombyggt med nya rör överallt.

Vad blir nästa steg i felsökningen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla radiatorrör
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2020, 08:25:15 »
Om de blir varma när du stryper de andra radiatorerna så finns det 2 möjliga orsaker.
Den ena är att vattnet helt enkelt tar lättaste vägen, det är för långa och trånga rör så att vattnet orkar inte dit trots högre flöde på CP.
När man utökar system är det viktigt att man inte blandar olika dimensioner hur som helst, vattnet väljer alltid de grövre rören, flödesmotståndet ökar med kvadraten på dimensionsminskningen.

Men jag tror det finns en orsak till:
Cirkpumpen på shunten till golvvärmen kan "tjuva" flödet, jag har sett liknande anläggingar med blandat radiatorer och en golvvärmeshunt med cirkpump, denna golvvärme stjäl då flödet från radiatorerna så att flödet där blir dåligt.
Lösningen är att justera ner primärflödet till/från golvvärmeshunten lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kalla radiatorrör
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2020, 08:48:08 »
Sitter det fyra radiatorer efter varandra på en tvårörsslinga och det är cirkulation i de två första bidrar självcirkulationen i de radiatorerna till att det inte blir tillräckligt tryckfall för att få igång cirkulationen i de två sista. Det blir som Carl beskriver att pumpen på golvvärmen kan stjäla flöde men i det här fallet är det självcirkulationen som fungerar som pumpen som stjäl flöde.

Kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad över radiatorerna när värmepumpen har gått så där en kvart. De radiatorer som stjäl flöde kommer att ha låg temperaturdifferens mellan fram och retur. Det ska vara åtminstone fem graders differens mellan fram och retur. Detsamma gäller fram och retur till golvvärmesystemets pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Enok90

  • Gäst
Enok90
SV: Kalla radiatorrör
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2020, 21:28:35 »
Hej och tack för svar! Att jag fick igång värmen på de två sista var som sagt temporärt. Jag testade igen nu genom att via termostaterna stänga de första två radiatorerna. Resulterade bara i kalla radiatorer överallt.

I brist på ritprogram ska jag försöka mig på att förklara i text. Sjukt rörigt, jag vet.

BVP > 15mm koppar > fördelare golvvärme badrum. Fungerar utan problem.

BVP > 20mm PEX > Delas i 2 (nedan benämnda höger och vänster). Fungerar utan problem.
Höger = 15mm koppar till shunt och fördelare golvvärme. Fungerar utan problem.
Vänster = 22mm koppar > 20mm PEX > 22mm koppar > Delas i 2 (benämns nedan kök resp vardagsrum)
Kök = 15mm koppar > 12 mm koppar > Radiator 1. 15mm går vidare till 12mm koppar > Radiator 2. Fungerar utan problem.
Vardagsrum = 20mm PEX > 15mm koppar > Radiator 3. 15 mm går vidare till Radiator 4.

Värmen stannar någonstans mellan "Vänster 22mm koppar" och "Vardagsrum 20mm PEX". Övergången mellan "Vardagsrum 20mm PEX > 15mm koppar" är kall och jag får inte fram värmen. Radiatorerna sitter inte i rad efter varandra utan delas upp åt två olika håll i huset.

Hoppas att det är nÃ¥gorlunda begriplig förklaring  ::)


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Kalla radiatorrör
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2020, 22:06:41 »
Kan du tänka dig att lägga tid på instrypning av radiatorerna? Finns en strypskruv nere vid kopplet och man kan ordna en fast strypning med den skruven. Första yttre hälften av skruvens väg brukar vara verkningslös. Stryp allt som ger värme som är 2-rörskopplat, lite i taget så kanske du får bort värmen där du vill ha den till slut om det är ostrypt där.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!