Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?  (läst 7505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #15 skrivet: 23 september 2006, 18:49:37 »
Hakar på tråden lite,,,,någon som vet priser på DX-värmepump från t.ex. Sirius eller Zirius? Lite intresserad eftersom den inte verka kräva så lång slinga....

Mvh
Steelis
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Floot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #16 skrivet: 24 september 2006, 22:35:44 »
Tjenis,

Tacksam för alla svar! Det verkar som jag ställt min fråga på rätt ställe.
Har förstått att jordvärme är lite effektivare, men våran tomt är troligen inte tillräckligt stor. Den är på 900kvm, men våran infart tar en del plats. Sen är jag lite tveksam till återställandet av trädgården, det är ju inte gratis. Sen har jag hört folk klaga på rännor och sättningar. Så som det lutar nu blir det en luft/vattenpump. Har fasnat för två modeller. CTC 107 och Steibel WPL10. Fördelen med Steibeln, som jag ser. Är att man får 10års garanti direkt, samt att dom har en som man kan installera inomhus. Sedan har jag fått ett bättre pris 86500kr för Steibeln (inkl 7500kr installationsrabatt) jämfört med 115000kr på CTC. Men då det är en stor investering så blir man ju lite nojig för att man inte ska välja rätt. Är där möjligtvis någon som har någon erfarenhet av följande pumpar, eller ska jag släppa dessa och leta vidare?

Mvh Morgan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #17 skrivet: 25 september 2006, 07:07:45 »
Tjenis,

Tacksam för alla svar! Det verkar som jag ställt min fråga på rätt ställe.
Har förstått att jordvärme är lite effektivare, men våran tomt är troligen inte tillräckligt stor. Den är på 900kvm, men våran infart tar en del plats. Sen är jag lite tveksam till återställandet av trädgården, det är ju inte gratis. Sen har jag hört folk klaga på rännor och sättningar. Så som det lutar nu blir det en luft/vattenpump. Har fasnat för två modeller. CTC 107 och Steibel WPL10. Fördelen med Steibeln, som jag ser. Är att man får 10års garanti direkt, samt att dom har en som man kan installera inomhus. Sedan har jag fått ett bättre pris 86500kr för Steibeln (inkl 7500kr installationsrabatt) jämfört med 115000kr på CTC. Men då det är en stor investering så blir man ju lite nojig för att man inte ska välja rätt. Är där möjligtvis någon som har någon erfarenhet av följande pumpar, eller ska jag släppa dessa och leta vidare?

Mvh Morgan

För 120 kkr borde du kunna få en bergvärmepump + borra, 115 kkr för en CTC luft/vatten är hutlöst.
Jag har fått för mig att Stiebel-Eltron gör bra luft/vatten värmepumpar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Floot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #18 skrivet: 25 september 2006, 12:40:17 »
Har någon koll på ljudnivån på en inomhus monterad pump?
Om man har den i källaren, kan den då uppfattas som störande?
Eller ljudnivån överhuvudtaget på värmepumpar?

/Morgan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!