Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.  (läst 5143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2018, 08:43:34 »
Rickard,
Om pumpen nu klarar att hålla värmen ner till -15 i stället för som tidigare -28 betyder det att den har tappat mer än 25% av effekten. Märks det någon skillnad i pumpens årliga elförbrukning, att den har ökat motsvarande? Ligger hetgastemperaturen på samma värden som tidigare?

FÃ¥r inte riktigt en effektminskning pÃ¥ 25% att gÃ¥ ihop med att den klarar samma framledningstemperatur som förr.     
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2018, 08:55:26 »
Hetgastempen går inte mäta på en gammal Nibe utan att slakta isoleringslådan, det gör jag inte.
Jag har dragit ned flödet lite på radiatorer i ekonomidelen och ett par sovrum redan förra vintern när jag tyckte att den började tappa effekt, så något lite högre vbf kanske det gav, men som du säger känns det jättemärkligt att den klarar så pass mycket mindre nu jämför med för 2 vintrar sedan trots att den kan ge samma vbf.
Om det inte är värmepumpens inbyggda givare för vbf som är tokig, det har jag inte kollat upp, den kan ju faktiskt ha ändrat.
Enligt loggern är det ca 42.5 grader när värmepumpen visar 45, men jag har för mig att loggern alltid visat lite mindre.
Annars skulle det ju faktiskt kunna förklara en del.

Men annars är det ju LED-lampor, barnen och dess elektronik och nya vitvaror med lägre energiförbrukning och värmeförluster in i huset.
Totalt kanske det gör ca 1 kW effekt.

Det jag kan se på historiken är att hushållselen går ned och värmen går upp.
Kanske är det så enkelt att hushållselen har bidragit med mer än man tror?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2018, 10:03:55 »
Vet du hur stort toppeffektbehov du har Carl?
Jag skulle nog knappast sätta in en 1255-6 om jag hade behov av att trimma den till 7 kW för att den skall räcka till.
Dels för ljudnivån, och dels för att kompressorn är enfas och då belastar en fas rätt tufft.

Jag tror att 6-7 kW ska räcka för mitt hus.
Det innebär att en normal vinter med temperaturer mellan +5 C och -5 C behövs 2-3 kW.
Känns som för lite för en 1255-12...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2018, 10:38:21 »
Tittar man på december där skillnaden är störst är det en minskning på ca 500 kWh för 2017 jämfört med medelvärdet för tidigare år. Värmekurvorna visar på en ökning av ungefär 250 kW för el till värmepumpen. Det är väl inte orimligt att minskad förbrukning av hushållsel har gjort att pumpen behöver gå mer.

500 kWh mindre hushållsel en månad betyder ca 700 Watt i snitt. Det är konstigt att det skulle göra att skillnaden i den utetemperatur pumpen klarar blir så stor som 13 grader. Det skulle betyda att huset läcker bara 50 W/K vilket är orimligt lite.

Varmvattenförbrukningen bör ha gått ner en hel del med färre personer i huset vilket betyder att pumpen har fått större kapacitet att värma huset. Det borde göra att pumpen klarar en lägre utomhustemperatur än tidigare.

Trist att det inte går att få dit en hetgasgivare. Jag tycker hetgastemperaturen är en mycket bra indikator på problem.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2018, 11:34:39 »
Trist att det inte går att få dit en hetgasgivare. Jag tycker hetgastemperaturen är en mycket bra indikator på problem.

Saknar detta med, och jag har funderat pÃ¥ att sätta dit en digital givare, men det är inte sÃ¥ enkelt att komma Ã¥t, man mÃ¥ste nog lossa hela vänstra panelen för att komma Ã¥t hetgasröret...  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2018, 16:34:18 »
Tittar man på december där skillnaden är störst är det en minskning på ca 500 kWh för 2017 jämfört med medelvärdet för tidigare år. Värmekurvorna visar på en ökning av ungefär 250 kW för el till värmepumpen. Det är väl inte orimligt att minskad förbrukning av hushållsel har gjort att pumpen behöver gå mer.

500 kWh mindre hushållsel en månad betyder ca 700 Watt i snitt. Det är konstigt att det skulle göra att skillnaden i den utetemperatur pumpen klarar blir så stor som 13 grader. Det skulle betyda att huset läcker bara 50 W/K vilket är orimligt lite.

Varmvattenförbrukningen bör ha gått ner en hel del med färre personer i huset vilket betyder att pumpen har fått större kapacitet att värma huset. Det borde göra att pumpen klarar en lägre utomhustemperatur än tidigare.

Trist att det inte går att få dit en hetgasgivare. Jag tycker hetgastemperaturen är en mycket bra indikator på problem.

Kanske det är en kombination av lite lägre uteffekt från värmepumpen och lite mindre hushållsel som bidrar till uppvärmningen.
Jag värmer ca 175 m2 med 7 kW vid -30 grader.
Värme på från ca +14.
Vad nu det blir i watt/m2...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2018, 16:35:48 »
Saknar detta med, och jag har funderat pÃ¥ att sätta dit en digital givare, men det är inte sÃ¥ enkelt att komma Ã¥t, man mÃ¥ste nog lossa hela vänstra panelen för att komma Ã¥t hetgasröret...  :-\

Men visst har du också hela din modul inplåtad och isolerad?
Som jag fattat det så måste man öppna plåtarna på själva modulen, inte bara värmepumpens sida.
Och sen är ju frågan hur välisolerat det är där inne?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #22 skrivet: 16 januari 2018, 22:39:58 »
Inte speciellt välisolerat, bara nå matta på plåtar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2018, 07:43:37 »
Men visst har du också hela din modul inplåtad och isolerad?
Som jag fattat det så måste man öppna plåtarna på själva modulen, inte bara värmepumpens sida.
Och sen är ju frågan hur välisolerat det är där inne?

Inga problem att lossa plåten på kylmodulen från framsidan, men det är trångt som f-n att komma åt hetgasröret framifrån.
Det enda man kommer åt framifrån är expansionsventilen.
Så man måste nog lossa sidopanelen för att sen öppna kylmodulen från sidan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2018, 21:52:50 »
ja öppna fram och v sida, så får man bort lite mer, och kommer åt bättre, hetgasröret går ju längst in till kondensorn =/ framifrån sett

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min gamla Nibe börjar tappa effekt.
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2018, 07:25:45 »
Hupp, nu så börjar den funka normalt igen.
Fattar inte riktigt vad som händer men idag när det är typ -25 C ute sÃ¥ börjar den funka normalt igen.  dontknow
Läste av 44 C på framledningen (som den brukar komma upp i) innan jag slog på elpatron.

Jag har kopplat in en liten brytare som är ansluten mot pos 1-3 pÃ¥ plint 30 sÃ¥ jag kan styra elpatron utan att behöva stoppa kompressorn.  tummenupp
Använder man driftlägesknappen så måste man gå via sommarläget för att slå på elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!