Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2018, 07:25:45 »

Hupp, nu så börjar den funka normalt igen.
Fattar inte riktigt vad som händer men idag när det är typ -25 C ute så börjar den funka normalt igen.  dontknow
Läste av 44 C på framledningen (som den brukar komma upp i) innan jag slog på elpatron.

Jag har kopplat in en liten brytare som är ansluten mot pos 1-3 på plint 30 så jag kan styra elpatron utan att behöva stoppa kompressorn.  tummenupp
Använder man driftlägesknappen så måste man gå via sommarläget för att slå på elpatron.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 17 januari 2018, 21:52:50 »

ja öppna fram och v sida, så får man bort lite mer, och kommer åt bättre, hetgasröret går ju längst in till kondensorn =/ framifrån sett
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 januari 2018, 07:43:37 »

Men visst har du också hela din modul inplåtad och isolerad?
Som jag fattat det så måste man öppna plåtarna på själva modulen, inte bara värmepumpens sida.
Och sen är ju frågan hur välisolerat det är där inne?

Inga problem att lossa plåten på kylmodulen från framsidan, men det är trångt som f-n att komma åt hetgasröret framifrån.
Det enda man kommer åt framifrån är expansionsventilen.
Så man måste nog lossa sidopanelen för att sen öppna kylmodulen från sidan.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 16 januari 2018, 22:39:58 »

Inte speciellt välisolerat, bara nå matta på plåtar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2018, 16:35:48 »

Saknar detta med, och jag har funderat på att sätta dit en digital givare, men det är inte så enkelt att komma åt, man måste nog lossa hela vänstra panelen för att komma åt hetgasröret...  :-\

Men visst har du också hela din modul inplåtad och isolerad?
Som jag fattat det så måste man öppna plåtarna på själva modulen, inte bara värmepumpens sida.
Och sen är ju frågan hur välisolerat det är där inne?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2018, 16:34:18 »

Tittar man på december där skillnaden är störst är det en minskning på ca 500 kWh för 2017 jämfört med medelvärdet för tidigare år. Värmekurvorna visar på en ökning av ungefär 250 kW för el till värmepumpen. Det är väl inte orimligt att minskad förbrukning av hushållsel har gjort att pumpen behöver gå mer.

500 kWh mindre hushållsel en månad betyder ca 700 Watt i snitt. Det är konstigt att det skulle göra att skillnaden i den utetemperatur pumpen klarar blir så stor som 13 grader. Det skulle betyda att huset läcker bara 50 W/K vilket är orimligt lite.

Varmvattenförbrukningen bör ha gått ner en hel del med färre personer i huset vilket betyder att pumpen har fått större kapacitet att värma huset. Det borde göra att pumpen klarar en lägre utomhustemperatur än tidigare.

Trist att det inte går att få dit en hetgasgivare. Jag tycker hetgastemperaturen är en mycket bra indikator på problem.

Kanske det är en kombination av lite lägre uteffekt från värmepumpen och lite mindre hushållsel som bidrar till uppvärmningen.
Jag värmer ca 175 m2 med 7 kW vid -30 grader.
Värme på från ca +14.
Vad nu det blir i watt/m2...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 januari 2018, 11:34:39 »

Trist att det inte går att få dit en hetgasgivare. Jag tycker hetgastemperaturen är en mycket bra indikator på problem.

Saknar detta med, och jag har funderat på att sätta dit en digital givare, men det är inte så enkelt att komma åt, man måste nog lossa hela vänstra panelen för att komma åt hetgasröret...  :-\
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 januari 2018, 10:38:21 »

Tittar man på december där skillnaden är störst är det en minskning på ca 500 kWh för 2017 jämfört med medelvärdet för tidigare år. Värmekurvorna visar på en ökning av ungefär 250 kW för el till värmepumpen. Det är väl inte orimligt att minskad förbrukning av hushållsel har gjort att pumpen behöver gå mer.

500 kWh mindre hushållsel en månad betyder ca 700 Watt i snitt. Det är konstigt att det skulle göra att skillnaden i den utetemperatur pumpen klarar blir så stor som 13 grader. Det skulle betyda att huset läcker bara 50 W/K vilket är orimligt lite.

Varmvattenförbrukningen bör ha gått ner en hel del med färre personer i huset vilket betyder att pumpen har fått större kapacitet att värma huset. Det borde göra att pumpen klarar en lägre utomhustemperatur än tidigare.

Trist att det inte går att få dit en hetgasgivare. Jag tycker hetgastemperaturen är en mycket bra indikator på problem.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 januari 2018, 10:03:55 »

Vet du hur stort toppeffektbehov du har Carl?
Jag skulle nog knappast sätta in en 1255-6 om jag hade behov av att trimma den till 7 kW för att den skall räcka till.
Dels för ljudnivån, och dels för att kompressorn är enfas och då belastar en fas rätt tufft.

Jag tror att 6-7 kW ska räcka för mitt hus.
Det innebär att en normal vinter med temperaturer mellan +5 C och -5 C behövs 2-3 kW.
Känns som för lite för en 1255-12...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2018, 08:55:26 »

Hetgastempen går inte mäta på en gammal Nibe utan att slakta isoleringslådan, det gör jag inte.
Jag har dragit ned flödet lite på radiatorer i ekonomidelen och ett par sovrum redan förra vintern när jag tyckte att den började tappa effekt, så något lite högre vbf kanske det gav, men som du säger känns det jättemärkligt att den klarar så pass mycket mindre nu jämför med för 2 vintrar sedan trots att den kan ge samma vbf.
Om det inte är värmepumpens inbyggda givare för vbf som är tokig, det har jag inte kollat upp, den kan ju faktiskt ha ändrat.
Enligt loggern är det ca 42.5 grader när värmepumpen visar 45, men jag har för mig att loggern alltid visat lite mindre.
Annars skulle det ju faktiskt kunna förklara en del.

Men annars är det ju LED-lampor, barnen och dess elektronik och nya vitvaror med lägre energiförbrukning och värmeförluster in i huset.
Totalt kanske det gör ca 1 kW effekt.

Det jag kan se på historiken är att hushållselen går ned och värmen går upp.
Kanske är det så enkelt att hushållselen har bidragit med mer än man tror?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 januari 2018, 08:43:34 »

Rickard,
Om pumpen nu klarar att hålla värmen ner till -15 i stället för som tidigare -28 betyder det att den har tappat mer än 25% av effekten. Märks det någon skillnad i pumpens årliga elförbrukning, att den har ökat motsvarande? Ligger hetgastemperaturen på samma värden som tidigare?

Får inte riktigt en effektminskning på 25% att gå ihop med att den klarar samma framledningstemperatur som förr.     
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2018, 08:03:59 »

Tror jag använde samma på min utbyggnad, luktade inte gott är vad jag minns mest av allt.
Häll på att "kasta upp" i min halvmask av stanken.
Kan tillägga att det var +30 och strålande sol ute den dan, ni kan ju tänka er värmen i krypvinden på utbyggnaden...

"Bertil" har ju gått från en 8 kW Thermia till en 16 kW nibe 1255, och för honom funkar det fint, han kör med raka rör i hela systemet (inga termostater eller shuntar) och värmepumpen tuffar på helt ljudlöst, on/off vid ca 0 grader eller varmare.
Gissar att han har ett toppeffektbehov på ca 10 kW.

Vet du hur stort toppeffektbehov du har Carl?
Jag skulle nog knappast sätta in en 1255-6 om jag hade behov av att trimma den till 7 kW för att den skall räcka till.
Dels för ljudnivån, och dels för att kompressorn är enfas och då belastar en fas rätt tufft.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 januari 2018, 07:38:55 »

Jo så hette det kanske?
I så fall är det inte isoleringen heller...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 januari 2018, 07:18:57 »

Ursa's glasull? Det är fina grejer...  Dom köpte maskinerna från Gullfiber i Söråker när fabriken la ner på 80-talet och flyttade dom till Slovenien.
På gullfiberfabriken tillbringade man mycket tid när man var liten. Det var tider det...   :'(
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 januari 2018, 06:48:42 »

Visst har jag bytt till led-lampor i huset, men å andra sidan bor ungarna kvar hemma och värmer sina rum med datorer nu för tiden.  fiR:
Jag har faktiskt aktiverat termostaterna i deras rum för att det inte ska bli för varmt.
Kunde även stänga av komfort-golvvärmen på grund av att datorerna värmer rummen så bra.

En förklaring kan vara att isoleringen på vinden tappar i förmåga, köpte nån billig glasull från byggmax.
Jag upplever att innetemp lättare glider ner lite så rumsgivaren får kompensera upp istället för ner.  :-\
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 15 januari 2018, 20:43:28 »

Tack purjo__
Min har avverkat 25000h o dubbelt så många starter.
Just nu har den lite jobbigt, bara nollan ute men styv kuling som kyler fasaderna effektivt, innetempen 2-3 grader under bör så  innegivaren trissar upp VBbör från 35 till 45grader och VP sliter med VBfram 46 med ett delta på bara 6grader mot normalt 9grader....
Fast frugan klagar inte så det får vara som det är tills vidare.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 januari 2018, 20:23:40 »

Jag har fått byta expansionsventil och fått nytt kylmedium i år efter 8 årsdrift, du menar att då går den minst lika länge med bra prestanda?

Det borde den göra tycker jag. Kompressortillverkarna brukar uppge en förväntad livslängd på ca 70 000 timmar.
Sen finns det såklart andra saker som kan påverka t ex skitig värmeväxlare/kondensor, men den kan man ju spola ren om man misstänker att det är problemet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 januari 2018, 15:24:18 »

Carl, du har liknande erfarenhet som mig, det märkliga för mig är att värmepumpen inte klarar att hålla värmen i huset lika längt ned i utetemp, däremot så får den upp tempen till 45 grader om den går kontinuerligt, precis som den alltid gjort.
För några år sedan höll den huset varmt ned till ca -28 grader (-31 innan vi byggde ut huset med 25 m2), men nu går den dygnet runt redan så snart utetempen går under -15 grader...
Ser nu också att när värmepumpen går i längre perioder så är deltaT på kalla sidan bara 2.4 grader, tidigare har jag som regel legat mellan 3 (vid tappvarmvattenvärmning) och nära 5 grader (värme vid låga framledningstemperaturer)
Hittade en graf från 2014 där värmepumpen gick kontinuerligt i några timmar med deltaT på kalla sidan 4 grader.
Som jag ser det finns det några logiska orsaker, eller ett samband/kombination däremellan:

1. Radiatorerna har tappat i uteffekt
2. Dåligt flöde i någon/några radiatorer
3. Felvisande tempgivare på kalla sidan
4. Ungarna har flyttat ut (mesta delen av tiden i alla fall, bor väl hemma ca 15% av tiden på ett ungefär)
5. Fler LED-lampor, och snålare disk, tvättmaskin och torktumlare.

Att radiatorernas uteffekt skulle minskat ser jag som otroligt, det skulle i så fall vara marginellt.
Flödet är OK i alla radiatorer, det har jag mätt upp och justerat in så det är som det ska vara.
Har inte testat tempgivarna på kalla sidan.
Ja, hur mycket värme har ungarna genererat tidigare?
Var sin dator och TV (Dottern hade nästan aldrig TV:n på) och telefoner, nåt tv-spel och några laddare vardera, mer är det ju inte.  dontknow
Med kroppsvärmen inräknad torde det ändå bli svårt att ens nå 1000 W effekt som skalats bort med deras flytt.
Fler LED-lampor och snålare maskiner/vitvaror kan ju förstås bidra till att det genereras mindre värme från direktverkande el, men hur  mycket kan det egentligen bli, det borde bara röra sig om några hundra watt kan jag tycka.
Vår kompressor har gått 53000 timmar sedan 2002.
Vi kanske har en grad varmare inne nu än vi haft tidigare.

När det gäller val av maskin för dig så borde väl en 1255-6 passa rätt bra kan man tycka, enda nackdelen är väl tråden som talar om att den bullrar rätt bra vid höga effekter, hur har du din värmepump placerad - har det någon betydelse?
En annan tanke, när vi talar om start/stopp så kan man väl fundera över hur drifttiden spelar in, en liten värmepump kommer att få vädligt många drifttimmar, en större maskin som går on/off på låg effekt stora delar av året kommer att få rätt få drifttimmar.
Skulle vara intressant att veta vad som är bättre?

Jag lutar i alla fall mot en Nibe 1255-12, Daikin Evolution, CTC Gsi 12 eller Bosch inverter i liknande storlek. (Vad nu den hette)
Vi behöver ju liiite mer effekt om det blir riktigt kallt en längre period, och så är det ju ingen nackdel med lite mer effekt när poolen skall värmas upp på våren.
Vi har idag en 7 kW maskin.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 15 januari 2018, 14:45:08 »

Då borde den kunna gå lika många timmar till. Kanske räcker med en genomgång med nytt kylmedia och expansionsventil?
Jag har fått byta expansionsventil och fått nytt kylmedium i år efter 8 årsdrift, du menar att då går den minst lika länge med bra prestanda?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 januari 2018, 13:32:59 »

Kommer inte göra nått ännu, men sjunker effekten mer på kort tid så är nått knas.
Installationen har betalat sig mer än 2 ggr så jag kommer troligen byta hela värmepumpen när det är dags, vill inte lappa och laga på gamla grejer hur länge som helst.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 januari 2018, 12:10:11 »

Då borde den kunna gå lika många timmar till. Kanske räcker med en genomgång med nytt kylmedia och expansionsventil?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 januari 2018, 10:34:33 »

Jag tror det är ca 30-35 kh.
Kan kolla när jag är hemma.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 januari 2018, 08:59:53 »

Hur många timmar har kompressorn gått?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 januari 2018, 07:42:24 »

Installerad 2004, så den har funkat i 13 år nu.
Den enda reparationen hittills är bytt mjukstart för 4-5 år sen.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 januari 2018, 22:36:59 »

Hur gammal är din trotjänare?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 januari 2018, 22:26:28 »

Trotjänaren börjar sacka lite, inte så mycket men nu under senaste köldknäppen märkte jag att den inte har samma ork som förut.
Den maxar numera 42-43 C och inte 44-45 som för 2 år sen.
Förra vintern var för mild för nått sånt test men nu vart det uppenbart.
Nåväl, jag kör på så länge och funderar på vad jag ska ha istället?
Kanske typ 1245-6 som är motsvarande nya modell?
Eller en inverter 1255-6?
Tror inte på en 12 kW inverter, den kommer bara tuffa on/off på lägsta fart större delen av tiden...
Daikins 10 kW inverter är kanske ett alternativ, den kommer väl ner lägre i mineffekt än Nibes 12 kW inverter?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!