Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grisen i säcken Nibe 1215-7 o framledningstempen.  (läst 4220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Grisen i säcken Nibe 1215-7 o framledningstempen.
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2006, 18:28:35 »
Vart "nere" vid pumpen nu o tittade. Antar att kompressorn sitter till vänster med skyddsplåt framför. Sedan hade jag en liten pump med ett mittennav som ser ut som en enorm mejelspår. Ca 4-5 sm tvärs över. Är det här man ändrar hastigheten och vilket håll i sådanna fall?

Nu har jag en tempdiff på 4 (varierar lite)

Hello, har själv gjort detta på min 1230-8, du bör ha samma. Notera att bilderna i manualen inte stämmer på detaljer. VB-pumpen sitter i mitten närmast dig. Relaget till vänster som en liten spak längs plasten. Med handen känner du strecken för 1, 2, 3 dvs I  II  III.  Passa dig så du inte hamnar i ett mellanläge, då stannar pumpeleändet. KB-pumpen sitter lite längre från dig till höger. En ratt till höger som du med en tunn knapp kan vrida på. 3 lägen och du hamnar i läge 3 (snabbast) om du vrider den i botten medsols. Det är trångt för handen (om du inte vill montera av sidorna på VP). Det är svårt att höra pumpen när VP går, men om du fixar detta precis när kompressorn ska starta så har du 30 sek på dig för KB-pumpen smygstartar innan kompressorn dundrar igång. Kan dock vara svårt att tajma en kompressor-start  ;)  Gillar man sitta i pannrummet är det bara hålla koll på gradminutrarna.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Grisen i säcken Nibe 1215-7 o framledningstempen.
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2006, 21:28:19 »
Vart "nere" vid pumpen nu o tittade. Antar att kompressorn sitter till vänster med skyddsplåt framför. Sedan hade jag en liten pump med ett mittennav som ser ut som en enorm mejelspår. Ca 4-5 sm tvärs över. Är det här man ändrar hastigheten och vilket håll i sådanna fall?

Nu har jag en tempdiff på 4 (varierar lite)
Det stora spåret i mittnavet är till för att lufta ur pumpen sammt titta in till axeln (rotationskontroll) om du öppnar där blir det lite blöt
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grisen i säcken Nibe 1215-7 o framledningstempen.
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2006, 07:22:36 »
Vart "nere" vid pumpen nu o tittade. Antar att kompressorn sitter till vänster med skyddsplåt framför. Sedan hade jag en liten pump med ett mittennav som ser ut som en enorm mejelspår. Ca 4-5 sm tvärs över. Är det här man ändrar hastigheten och vilket håll i sådanna fall?

Nu har jag en tempdiff på 4 (varierar lite)

Reglaget sitter på sidan av cirkpumpen, ta en ficklampa eller nåt och lys med så ser du hur det ser ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Argost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grisen i säcken Nibe 1215-7 o framledningstempen.
« Svar #18 skrivet: 25 januari 2006, 08:03:59 »
Hänger med, hittade på nibes hemsida reglaget... Har vridit tillbaka till 2'an utan riktigt mätvärde (efter någon timme) då jag även justerat flödet på flänsradiatorn i köket.
Detta gav en ökning av tempratur pÃ¥ 0.6 grader (vart varmt uppe o kallt nerevid innan). När detta är konstaterat ska jag sänka flödet med reglaget, tack alla VARMA medmänniskor  *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!