Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?  (läst 12262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« skrivet: 22 oktober 2016, 15:44:18 »
Vi ska konvertera från direktverkande el till bergvärme och kommer alltså att dra rör och installera nya radiatorer i hela huset. Dessa kommer givetvis att anpassas till bergvärme.
Kan ni ge nÃ¥gon rekommendation pÃ¥ en värmepump? Jag installerar hellre en äldre och därmed billigare modell än att ha senaste modellen som kan styras via internet eller vad det nu kan vara för extra finesser. Ny teknik gillar vi, men det ska kunna motiveras.  :)
Har fÃ¥tt förslag pÃ¥ att installera Thermia Diplomat Inverter 8kw 160 m borrhÃ¥l, vilket känns som en bra, men extremt dyr pump. Vill gärna komma under 50 000 kr för pumpen...  :)

Ska man ha en extra tank eller räcker det med den inbyggda?
Vill gärna kunna styra värmen per rum och vill därför inte ha helt öppna termostater som jag har läst att en del system kräver.

Tankar / idéer / förslag mottages tacksamt!!

70-talhus 1-plans med källare
113+113 kvm (dock värms inte hela källaren upp idag)
FTX
Idag finns en luft/luftvärmepump per plan där åtminstone den på övre plan ska tas bort.
22 000 kwh / år inkl hushållsel
Bor i Gävle
« Senast ändrad: 22 oktober 2016, 20:15:56 av Isen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2016, 19:23:04 »
Nibe 1226-8 går att hitta från 46 kkr på nätet.
Kolla prisjakt.

Ska du styra med termostater så kan en tank på 200 liter vara motiverat.
Själv har jag fullt öppet i de flesta rum, men stryper lite på termostaterna i några enstaka rum.
Detta funkar OK utan tank, så frågan är hur många ställen du vill reglera med termostater?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2016, 20:00:38 »
Tack för svar! Ska kika lite på nibe.

Kommer bara att styra ett eller tvÃ¥ sovrum där  vi vill ha lägre temp. Borde gÃ¥ att lösa utan tank vad jag förstÃ¥r.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2016, 21:31:10 »
Kommer bara att styra ett eller två sovrum där vi vill ha lägre temp. Borde gå att lösa utan tank vad jag förstår.

Stämmer bra, och du har fördelen att kunna välja feta nya radiatorer som kommer funka bra mot värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2016, 22:11:35 »
Ja, sitter och kollar det nu. Räknar på framledningstemp 45 grader. Är det rimligt?
Verkar bli c33 mest överallt...  :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2016, 22:29:28 »
Så är det nog med ditt hus i nuvarande skick.
Har du tänkt tanken att förbättra isoleringen? Då får du ner antingen radiatorstorleken och/eller framledningstempen. Och din framtida energiförbrukning.

Jag har kunnat behÃ¥lla befintliga radiatorer (sektionsradiatorer som motsvarar C11 till C22), avsedda för 70 °C framledning, nu efter tilläggsisolering behöver jag bara  43°C vid DUT -18 °C.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2016, 11:12:39 »
Så är det nog med ditt hus i nuvarande skick.
Har du tänkt tanken att förbättra isoleringen? Då får du ner antingen radiatorstorleken och/eller framledningstempen. Och din framtida energiförbrukning.
Nej, finns inga planer på det i dagsläget faktiskt. Inom tio år kanske vi dränerar om och isolerar källaren, men det ligger långt fram i tiden. Det som kanske kan vara aktuellt är att köra på lite mer isolering på vinden. Ganska otätt hus överlag dock så vet inte om det är värt det.

Ja, sitter och kollar det nu. Räknar på framledningstemp 45 grader. Är det rimligt?
Verkar bli c33 mest överallt...  :)
Räknar jag på 50 grader så kommer jag undan med c22 överallt förutom en radiator. Det borde väl vara en bra kompromiss eller?


Tar gärna mer tips angående värmepump eller generellt vad vi bör tänka på nu när vi konverterar och kan dimensionera/designa systemet helt från grunden!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2016, 14:52:15 »
Vilket dimensioneringsprogram för radiatorer? Sent lite att tänka på är ytstorleken, placering(få till naturligt cirkulation) med ökat framledningstemperatur tillkommer strålningseffekt-huset till godo och troligen lägre framledning än du räknar med.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2016, 15:03:59 »
Vilket dimensioneringsprogram för radiatorer? Sent lite att tänka på är ytstorleken, placering(få till naturligt cirkulation) med ökat framledningstemperatur tillkommer strålningseffekt-huset till godo och troligen lägre framledning än du räknar med.
Jiri
Kör Purmos program eller ja, excelblad snarare...  :) Har inte kollat runt nÃ¥got utan rÃ¥kade snubbla över detta...  :) Finns det nÃ¥got bättre program?

StrÃ¥lningseffekt frÃ¥n rör menar du? Är inte säker pÃ¥ att jag förstÃ¥r vad du menar.  ???

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 496
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2016, 15:15:38 »
Grad in har också ett program / exelblad men kan räkna på Jag räknade med 35 - 30 rgader och dimensionerade efter det.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2016, 16:49:28 »
Du lär behöva riktigt program för dimensionering. Själv har jag använd ThermoWin(Retig).
Det jag menar med strÃ¥lningsvärme: stor exponerat radiatoryta, längden pÃ¥ element  ska helst täcka hela fönsterbredd, avgiven radiator  effekt väl anpassat till rumsbehov(i ditt fall ca 70W/m2).
Själva dimensionering handlar inte enbart om storlek på radiatorer, det tillkommer sammankoppling, rätt dimension på rör med framräknat injustering.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2016, 18:13:37 »
Du lär behöva riktigt program för dimensionering. Själv har jag använd ThermoWin(Retig).
Tack!! Det där har jag helt missat. Tydligen har de bytt ut det mot nÃ¥got som heter Calculator, men jag antar att det är samma funktion.  :) Ska kolla!

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2016, 18:17:56 »
Grad in har också ett program / exelblad men kan räkna på Jag räknade med 35 - 30 rgader och dimensionerade efter det.
Tack! 35 grader alltsÃ¥, ska man räkna sÃ¥ lÃ¥gt? Det blir mÃ¥nga element...  ::) :)

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2016, 19:23:49 »
Med golvvärme, ok 30-35gr.
Radiatorer om du hamnar på 30gr framledning vid 0gr utomhustemp,20 inomhus där går ungefär gränsen med lågtemp.system. Annars missar du poängen med strålningseffekt.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2016, 21:08:46 »
Skulle du få tag i rätt program så är 50-40gr(dut -18 gr) att rekommendera, så hamnar du ungefär på vad som är lämpligt med lågtemp.system och radiatorer.(mina beräkningar och facit vid 0gr)
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!