Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aktivt djup  (läst 9349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Aktivt djup
« skrivet: 20 februari 2004, 11:33:42 »
Har det någon betydelse om man mäter det aktiva brunnsdjupet med slangarna på plats?
Brunnen är ett år gammal så nivån borde ju ha stabiliserat sig...
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

admin

  • Gäst
admin
Re:Aktivt djup
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2004, 11:55:24 »
Just när du sänkt ned slangarna borde nivån vara lite högre än den blir när den stabiliserat sig, eftersom slangpaketet trycker undan vatten i förhållande till sin volym. Kan inte vattnet ta sig åt sidorna så stiger nivån...

Hur mycket beror dock som du säker förstår på till/avrinningen från borran.

Varför inte mäta innan du sänker ned slangpaketet... ???

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Aktivt djup
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2004, 12:36:14 »
Varför inte mäta innan du sänker ned slangpaketet... ???

Slangarna finns redan i hålet eftersom installationen skedde för ett år sen.
Orsaken till kontrollmätningen är att jag misstänker att vattennivån sjunkit eftersom jag har haft ganska låga brine-temperaturer i vinter.
Nu vill borraren kontrollmäta...
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

admin

  • Gäst
admin
Re:Aktivt djup
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2004, 13:58:07 »
Ok, då är det inga problem, se bara till så att du är med när han mäter...

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Aktivt djup
« Svar #4 skrivet: 22 april 2004, 00:55:52 »
Hej

Såg en tabell som visade att VP jobbar bra bättre vid brime temp + 5 än vid -5

SÃ¥ jag undtar :

Vad har ni för hålfjup, vilken effekt gar er pump och vad är temp i februari/mars ?

[td] [tr]Djup  [/tr] [tr]Uttagen Värme  [/tr] [tr]Pump effekt [/tr] [tr]Temp i hÃ¥let [/tdr][tr]Installationsdatum[/tr] [/td] [/table]
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Hebbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Hebbes Hemsidor
Re:Aktivt djup
« Svar #5 skrivet: 22 april 2004, 08:12:46 »
Hej!

Jag borrade 126 meter men tyvärr rasade det igen några meter när borraren drog upp borren! (han höll på ett tag innan han fick upp borren) Har nu 102 meter!

Dock tog han bara betalt för hundra meter.

Pumpen är en Nibe 1215-5
Tempen i hålet har legat stadigt på +7 grader in hela tiden, och +4-5 grader ut!!!

Pumpen startades första gången 03-09-09.
Att det är så varmt i hålet beror på att det flödar över med cirka 30 liter i minuten, har försökt att strypa en aning men då trycks gummihättan av röret!

Jag konverterade från direktel till vattenburet och är helnöjd. Har legat på +23 grader inne hela vintern, och inte en enda timmes tillskott! Golvvärme i köket och i övrigt radiatorer. Totalsumma för installation och borrning inkl. radiatorer m.m. c:a 130000. Och då gjorde jag i princip inte något själv mer än att dra rör till varje rum!

Nibe 1215-5 102m aktivt, brine in +7 konstant. (artesiskt vatten c:a 30 L min.)  95m2 + källare 20m2 byggt 1932. treglas + tilläggsisolering. Konverterat från direktel. 10 radiatorer + golvvärme i köket. inst. sep. 2003. Mellersta Bohuslän.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Aktivt djup
« Svar #6 skrivet: 22 april 2004, 13:48:39 »
Låter som ett bra hål, stryp inte förmycket utan led bort vattnet om du har vattensjuk mark.
(eet sånt hpl skulle jag &så vilja ha :))
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Aktivt djup
« Svar #7 skrivet: 22 april 2004, 14:57:11 »
En del har tur. Jag själv har en IVT C5 och 96 m borrat. Går ner till ca -2 på vintern. Min svåger har borrat rätt i en källa, aldrig under +5 med en IVT C7 och 125 meter.

Jag försökte räkna på hur det skulle se ut ekonomiskt om jag borrade 125 meter men kom fram till att pay offtiden ligger på ca 12år så idag hade det lönat sig om man ska bo kvar den tiden.

Annars har jag haft pumpen i 3,5 år och just nu har merinvesteringen mot en ny oljepanan betalat sig (sparat 12 000 kr/år)
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Aktivt djup
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2005, 01:53:32 »
Tala om tur: När jag kopplade in mig på kommunalt vatten blev mitt gamla vattenhål ledigt. Det borrades enl. förrförra ägaren till 120 m. De fick vatten förs på 90 m som sedan tryckes upp till 1 meter under markytan (berg).
Jag kollade och fick det till 135 m aktivt djup. Oljepanna var sedan 1963, så ni kan gissa om jag är nöjd med konverteringen.
Jag har ett hyfsat varmt hål också.

Nån gång ska man ha tur också...... ;D ;D ;D
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!