Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: jag förstÃ¥r inte min luft/värmepump  (läst 5129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luci

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
jag förstår inte min luft/värmepump
« skrivet: 02 december 2017, 17:46:22 »
Hej!

Jag köpte ett  hus med 1 och en halvplans med källare 120m2 i kungsbacka, den har ecoel och ecoair, jag förstÃ¥r mig inte pÃ¥ den pumpen, ena dagen värmer den bra andra dagen inte, imorse va jag nere o pilla runt pÃ¥ inställningarna för att bar mätaren va pÃ¥ 2,8 bar mellan 0-2 vanligt och mellan 2-4 rödmärkt, alltsÃ¥ är jag inne pÃ¥ rödamarkeringen, jag försökte dumpa vatten men den gick bara tillbaka till samma 2.8 bar, sen sÃ¥ började ja pilla lite pÃ¥ inställningarna och efter ett tag gav jag upp, ett par timmar senare gick jag ner för att kolla till den för jag kände att det blivit lite kallare i huset temperaturvisaren som jag har i hallen visade pÃ¥ 21 och igÃ¥r va den pÃ¥ 23.5, jag gick dÃ¥ stod barmätaren pÃ¥ 2 bar, den har sänkts, men sÃ¥ klart sÃ¥ ska jag in o pilla igen pÃ¥ inställningarna igen, o sÃ¥ gick den tillbaka till 2.8, vad ska jag göra för att fÃ¥ värmen tillbaka.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #1 skrivet: 02 december 2017, 22:30:36 »
Välkommen till forumet. För att kunna hjälpa måste vi veta mer. Ett sätt kan vara att ta bilder av de olika menyerna. Bilderna kan du lägga upp på tex http://forumbilder.se/

Trycket påverkar inte hur mycket värme du får, men du har ett separat problem där. 2,8 bar är definitivt för högt. Normalt är ca 0,5 bar i grundtryck + 0,1 bar per meter från pannan upp till högsta punkt i radiatorkretsen.
Trycket stiger med ökad värme i radiatorsystemet, men är det stora tryckförändringar vid liten temperaturändring saknas förmodligen luft i expansionskärlet. Knackar du på expansionskärlets ovansida ska du höra ett klang som långsamt dör ut. Ett dovt klonk betyder vattenfyllt.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #2 skrivet: 04 december 2017, 06:55:54 »
Skulle vara kul med lite bilder på det du beskriver.
2.8 bars tryck i värmesystemet låter högt, normalt ligger man på max 1.5 bar i ett vanligt egnahem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #3 skrivet: 04 december 2017, 07:44:19 »
Jag gissar att påfyllnadsventilen till radiatorsystemet läcker, sen släpper säkerhetsventilen ut vid typ 3 bar (eller 2,8 i ditt fall) så det står och rinner nånstans hos dig?
Så länge det rinner så kommer du få problem att värma upp radiatorvattnet eftersom det fylls på med kallvatten hela tiden.
Dessutom riskerar du att grejerna rostar invändigt eftersom vattnet som fylls på innehåller syre som angriper järn.
Kolla om du kan stänga påfyllnadsventilen, om inte behöver du ha hem en rörkrökare att fixa till det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luci

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #4 skrivet: 04 december 2017, 07:53:57 »
Hej,
Jag kommer strax lägga upp bilder, detta är för jävligt, vi sov med en byggfläkt på under natten, har en bebis på 3 månader, det är kallt och irriterande med detta. Är det någon av er som bor i närheten av Kungsbacka som kan tänka sig att komma och kolla på detta? Jag har nu försökt förstå hur pumpen funkar men det vill sig inte, hela helgen har ja suttit med den.

Utloggad Luci

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #5 skrivet: 04 december 2017, 09:19:42 »
bilder

Utloggad Luci

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #6 skrivet: 04 december 2017, 09:26:19 »
mer bilder

Utloggad Luci

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #7 skrivet: 04 december 2017, 09:31:06 »
fler

Utloggad Luci

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #8 skrivet: 04 december 2017, 09:32:32 »
mer

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #9 skrivet: 04 december 2017, 11:25:01 »
Hej!
Om du kollar bilden jag bifogar, följer du den svarta pilen (röret) till slutet, rinner det där?
Ventilen som är inringad med rött, är den öppen?, tror den borde vara stängd.
VPmin är ställd på 35 °C, jag skulle ha 20 °C där, fast det är inte det som är problemet.
Cirkpumpen på bilden, snurrar den?
Sätt en mejsel mellan pump och öra så hör man om det surrar?
Känn med handen på röret ovanför cirkpumpen hela vägen som du kan se röret och vidare till radiatorerna, är det varmt?
Den visar 44 °C på framledning så det borde kännas rätt varmt hela vägen.
« Senast ändrad: 04 december 2017, 11:27:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #10 skrivet: 04 december 2017, 11:44:21 »
Hetgas 106 grader, är det normalt för den här typen av pump vid -2 grader ute?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #11 skrivet: 04 december 2017, 12:40:20 »
många konstiga värden här, en huskurva på 60, diff in och ut på 13 grader borde vara ca 5

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #12 skrivet: 04 december 2017, 13:20:52 »
vilken utomhustemperatur är det som gäller? är bilderna tagna vid olika tillfällen?
VP säger -2° och pannan säger 13°.
fungerar shunten? står den i automat läge? framledningsbör är 35° och den shuntar ut 44°.
kan det vara så att shunten står fullt öppen mot undre tanken hela tiden. och att det då skiljer ganska mycket i framledningstemperatur beroende om VP kör VV laddning eller ej.

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #13 skrivet: 04 december 2017, 23:01:21 »
Pumpen klarar definitivt att få varmt i pannan. Frågan är varför det inte går ut till radiatorerna?
Cirkulationspumpen till radiatorkretsen är den grå Altech. Den står i läge II. Om pumpen kärvar kan det vara lönt att pröva att ställa upp den till läge III (det vita vredet).

Givaren sitter väldigt nära pumpen, och är det stopp i pumpen blir den varm och värmen sprids uppåt så att givaren ger utslag fastän ingen värme pumpas ut på slingan. Givaren borde sitta någon meter från pumpen för att förhindra detta.

Två frågor, röret ovanför cirkulationspumpen är varmt enligt displayen, är röret lika varmt även en bit längre bort?
Om det är varmt, finns det något element som är varmt?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Luci

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #14 skrivet: 06 december 2017, 08:54:37 »
Hej alles,

Utegivaren var väldigt kass, den är nu bytt, Carl N, Ventilen har stått på sen i Augusti, men nu avstängd, jag har sänkt huskurvan till 54, hade en gubbe här o löste det, dyr gubbe, är det någon av er som kan skriva ner vilka värden jag ska ha, eller kanske till och med ringa mig när ni kan, så kan jag stå framför pumpen och ställa in samtidigt. min lille bebis på 3 månader tycker att det räcker nu med kylan och vill höja den till 23-24 men det går inte.
bilderna är tagna samtidigt, det är varmt i rören, och alla element är varma men inte som dom varit, värmen började fall när jag började testa olika inställningar när det blev minusgrader ute, innan dess hade jag innetemp pÃ¥ 24-25 grader, varmt och skönt, men sen gick det ut för, jag kan inget om detta, har nyligen börjat förstÃ¥ dem olika begreppen ni använder här, första gÃ¥ngen jag bor i hus och har en värmepump  :), jag är väldigt tacksam för all hjälp.
« Senast ändrad: 06 december 2017, 10:18:11 av Luci »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #15 skrivet: 06 december 2017, 22:12:26 »
Prova att öka VP max till 60 °C och ställa upp huskurva till 65, den kommer dra mer el men om jag förstår dig rätt är värmen inne viktigare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #16 skrivet: 07 december 2017, 08:53:13 »
det är väldigt svårt att säga vilka värden du ska ha.
men är det en vanlig eco air så tycker jag att du ska ställa max VP på 55°. (ändra inget i meny fabriksinst kodad så länge.)
viken huskurva du ska ställa in är svårt..(mitt förslag att utgå ifrån Lutning 50° och justering +5°)

Avancerat/Inställningar/Inst husparametrar Lutning
Endast golvvärme Lutning 35
Lågtemperatursystem (välisolerat hus) Lutning 40
Normaltemperatursystem (äldre hus) Lutning 50
Högtemperatursystem (äldre hus, små radiatorer, dåligt isolerat) Lutning 60

Injustering (om utomhustemperaturen är lägre än 0 grader)
• Vid för kallt inomhus: Öka värdet vid Lutning ett par grader.
Vänta sedan ett dygn innan nästa justering.
• Vid för varmt inomhus: Minska värdet vid Lutning ett par grader.
Vänta sedan ett dygn innan nästa justering.

Injustering (om utomhustemperaturen är högre än 0 grader)
• Vid för kallt inomhus: Öka värdet vid Justering ett par grader.
Vänta sedan ett dygn innan nästa justering.
• Vid för varmt inomhus: Minska värdet vid Justering ett par grader.
Vänta sedan ett dygn innan nästa justering.

sedan max och min framledning har du max55 och min35°.
minframledning pÃ¥ 35° betyder att ecoel alltid skickar ut minst 35° till radiatorerna. jag kan tycka att den ska sänkas. och försöka fÃ¥ styrsystemet  att fungera som det är tänkt.
och maxframledning 55° det kan behöva höjas om det inte räcker till om det blir kallare ute.

inställningarna för elpannan kan också behövas ändras så småningom.
« Senast ändrad: 07 december 2017, 09:09:39 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #17 skrivet: 09 december 2017, 00:36:27 »
Om du höjer VPmax till 60 grader och alltså tvingar VPn att jobba betydligt varmare än det är tänkt så riskerar du antagligen att köra slut på den fortare än normalt...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad crayo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: jag förstår inte min luft/värmepump
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2018, 16:35:09 »
Hej, har du fått löst problemet med värmen? Hade du dit en rörfirma?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!