Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: byte av pump eller special koppling ?  (läst 5182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
byte av pump eller special koppling ?
« skrivet: 06 mars 2005, 14:24:14 »
hej. det är mycke som gÃ¥r runt i huvet pÃ¥ an väemepumpsnörd  ::)
jag har idag en anläggning jag är nöjd med, förutom att det kanske skulle gå att slipa cop lite om man siriekopplade en ack.

nu har följande tankar snurrat runt i huvet & jag tänkte blotta dom så ni som tycker det kommer för lite nya inlägg har nått att läsa.

har idag en NIBE 1215-8,5
Jag har funderingar på att i framtiden kanske byga om badrumet & sätta in ett bubbelbadkar. nu kanska jag klarar att fylla badkaret om jag andvänder mig av extra vv-funktionen.
men om jag inte gör detta kan man ju göra följande:
köpa en av nibes ackar som har 200liter i yttermanteln & 300liter vvb i innre, sen kopplar jag den inbyggda vvb:n i serie med radiatorerna.
Komentarer på detta TACK !

alternativ 2 sälja min helt nya 1215-8,5 & köpa en 1115-7 + samma extärna ack.
jag vet idag att min 1215-8,5 komer upp i 47grader efter en timmes gång. hur varmt vatten kan en 7:a då göra?
komenterer på detta TACK !

 *vinkar*
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2005, 14:30:46 »
Köp ett bubbelbadkar med inbyggd elpatron för varmhållning av vattnet. Skulle inte vattnet i beredaren räcka till helt kan du låta den patronen toppa vattnet i badkaret, då tror jag du klarar dig utan att ändra nåt i din nuvarande anläggning.

I övrigt funkar väl båda dina lösningar.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2005, 14:36:58 »
Köp ett bubbelbadkar med inbyggd elpatron för varmhållning av vattnet. Skulle inte vattnet i beredaren räcka till helt kan du låta den patronen toppa vattnet i badkaret, då tror jag du klarar dig utan att ändra nåt i din nuvarande anläggning.

I övrigt funkar väl båda dina lösningar.

jo det har jag redan tänkt på, tror jag tipsa dig om detta i en anna trån för länge sedan. Man du vet hur det är, men tänker ärdå lite extra hit eller dit.

låt säga att jag måste ha mer vatten, vilken av lösningarna låter bäst?
är det ingen ide att endast utöka radiatorsystemet med 160liter (inte värt besväret?)
kan man räkna fram vad en 7:a orkar i mittsystem, då jag vet vad 8,5:an kan ge?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2005, 14:39:26 »
Nibe förespråkar extra VVberedare El i i serie med normala VVB när man installera Bubbelbad. Om du tappar långsamt bör det emellertid ej blir så kallt VV så du behöver den extra beredaren.

Men vill man tappa som normalt kommer det att sjunka eftersom VV behovet är för stort.
Vilken volym har du?  Av 200 l VVB 50 gr fÃ¥r du ca 400-500l 35 gr vatten.
Sen är VVB nere i ca 30 grader.

Jag själv har extra VVB el (behövs när jag fyller mitt Bubbelbad).
Mina barn kan ej klara av att vänta genom att jag tappar badet fullt på ca 15 min.
De vill ha det fyllt direkt. Alltså ca 5 min.

Även min behållare på 500l blir då under 35 grader.

/Janne
« Senast ändrad: 06 mars 2005, 17:21:01 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2005, 14:46:46 »
Hur långt är det till framtiden?

Funderade lite pÃ¥ ditt andra alternativ men förstod inte varför du skulle gÃ¥ frÃ¥n en 8,5kW till en 7kW (förutom den externa VVB)? Är din 8,5 för stor  Sc:,h

När det gäller ditt första alternativ är det inte bättre att köra med en extern el VVB på 200l. Visst får du en kostnad för att hålla den externa VVB varm men du får en mycket lägre investering.

Annars borde det gå att docka en VPA 200/300 med en Fighter 1215. Det jag gissar att man får göra i så fall är att koppla de båda manlarna i serie med varandra och även VV ledningen i serie. Beroende på vilken VVB som hamnar närmast stamledningen ut i huset kan även VV givaren behöva flyttas.

Om jag skulle göra kopplingen skulle jag sätta den mindre (1215) som första VVB och VPA'n som andra VVB på VV ledningen. För att värma VPA'n skulle jag ansluta manteln på VPA'n mellan den interna returen från 1215's mantel och 3-vägsventilen. VV givaren skulla jag sedan sätta i VPA'n.

Om det sedan går att komma åt att göra det är en annan sak (har ingen 1215 själv). Det beror ju på hur trångt det är att komma in med kopplingar etc.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2005, 14:48:37 »
Stopp din 8,5á funkar ju toppen. med mindre vp och stor vv förbrukning kommer den att tuffa på med vv produktion då blir värmen "efter" osså blir det elpeatrontid huhhh inge bra!!!!!

När du börjar tappa startar ju vp för vv drift, med 8,5 kw effekt!!!!  Du har ju själv sagt att tempen pÃ¥ vv HÖJS trots att man duschar samtidigt som vp producerar vv. Tvivla inte pÃ¥ dein pump  ;D
en stor elberedare har oftast 3 kw effekt, då med högre temp iofs. men den tömmer man lättare....

Gick det ändra vv tid i NIBE? kan du höja den tror jag det räcker!!!  Testa först du kan ju ändra om det inte räcker, billigast om vp kan ta hela lasten!!! elpatron är jättedyrt 3 ggr sÃ¥ dyrt, du har ju suverän vp och bra borra sÃ¥ utnyttja det först!!!
Går inte det använd extra vv det ska gå!!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2005, 17:11:30 »
ska försöka svara på alla frågor lite snabt.
min nuvarande 8,5:a klarar -30 grader & jag bor i sörmland, en 7:a kanske räcker om man ska byta till en 1115
all köra en el beredare i serje vet jag att nibe föreslår, men man är ju inte sugen på att värma med el i onödan.

om jag har en extärn vvb(ack) så har jag ju tänkt att andvända den interna till volymhöjning för radiatorsystemet, men det kanske inte är värt besväret då det endast är 160liter i denna?

när ska jag instalera bbubelbad? om jag hinner 6 dom ombyggnationer jag vil göra är möjliga att göra så kan det bli till hösten, iannat fall så blir det innan jag dör.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2005, 19:27:57 »
Med 1215 borde du oxÃ¥ kunna öka volymen med en extern VVB. har dom ingen sÃ¥n lösning??  vv laddning först i den interna sen i den externa  bryt returen innan tröret där värme o vv produktion gÃ¥r ihop...... ossÃ¥ vv ut först i den externa o sen i den interna eller tvärt om  ;)
osså en ack som ökar volymen på rad systemet om du vill det (int enödvändigt) är du riktigt "pillrig" kan den ha en slinga för att förvärma varmvattnet... så har vi på IVT 25 kw pumpen.

Byt nu inte en toppump, please. När du kommit igång med bubbelbad så behöver du den där effelten jag kan lova det . Byter du ned dig blir du besviken!!! särkilt om du ökar vv volymen! ju högre effekt desto fortare värmer den vv. Då störs värmeproduktionen mindre!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2005, 19:33:21 »
jag tror inte jag vill ha 2 vvb. nytjar heldre den interna till radiatorsystemet, men frågan är om jag märker nån skillnad då det bara är 160liter
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2005, 19:39:10 »
Men du! lova att testa först utan ombyggnad.
Läs om Rickards dusch och badorgier. När "hela fotbollslag" duschat!! Det har aldrig tagit slut säger han!!! Du sa ju själv att tempen steg trots att tjejen duschade!?  Om det nu var du?  Först bubbelpool sen koll om det behövs ombyggnad.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2005, 19:43:43 »
Men du! lova att testa först utan ombyggnad.
Läs om Rickards dusch och badorgier. När "hela fotbollslag" duschat!! Det har aldrig tagit slut säger han!!! Du sa ju själv att tempen steg trots att tjejen duschade!?  Om det nu var du?  Först bubbelpool sen koll om det behövs ombyggnad.

Du kan vara helt lugn, jag ska nog testa en hel del innan jag köper nått. sitter bara o tänker högt!
vet ju inte ännu om jag ska byga ut badrummet, deta kräver nämligen att jag flåttar en bärande vägg & 3 takstolar :o
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2005, 19:47:30 »
Bra nu känns jag lugnare  8) 
Blev liite skraj kände att jag måste bromsa  huvuddunk  ;D
Det här är som med bilar allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2005, 22:26:15 »
Men du! lova att testa först utan ombyggnad.
Läs om Rickards dusch och badorgier. När "hela fotbollslag" duschat!! Det har aldrig tagit slut säger han!!! Du sa ju själv att tempen steg trots att tjejen duschade!?  Om det nu var du?  Först bubbelpool sen koll om det behövs ombyggnad.

Du kan vara helt lugn, jag ska nog testa en hel del innan jag köper nått. sitter bara o tänker högt!
vet ju inte ännu om jag ska byga ut badrummet, deta kräver nämligen att jag flåttar en bärande vägg & 3 takstolar :o

Klart du skall bygga ut, det skall jag med, vi syns i bygga hus-forum till sommarn!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2005, 22:35:32 »
Rickard skall du följa mej att så du får pool inbyggd inne i vinterträdgård.

Bad 8 mån / år. Du har ju Värme kapacitet i din VP. så du kan klå mig så du får 10 mån /år.

/Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: byte av pump eller special koppling ?
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2005, 22:40:48 »
Nja, det blir ett kombinerat vardagsrum/vinterträdgård/uterum i direkt anslutning till poolen.

Dottern behöver mer plats att röra sig på så vårt nuvarande vardagsrum får bli hennes nya...

Jag är inte så pigg på fuktproblematiken mm som föjer med en inomhuspool, dessutom skulle det innebära en utbyggnad på ca 100 m2.

Kostar klöver.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!