Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel  (läst 9041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobertM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« skrivet: 24 mars 2015, 16:37:24 »
Hej!
Är i planeringsfasen av ett husköp, och sitter med beräkningar på totalkostnaden. Det sitter en oljepanna i huset för tillfället, så klurar på vilket uppvärmningssätt som är det optimala för just mig och mitt hus.
Har läst spaltmeter här på forumet, troligen googlat sönder ämnet och ringt och pratat med ett gäng vvs:are på bygden.
Jag var lite inne på vedpanna, men min kära sambo la in ett jätteveto och då är det bara att falla in i ledet.....
Det enda rimliga alternativet som då finns kvar är bergvärme, eftersom markvärme förmodligen inte går att lägga ner på ett vettigt sätt.
Huset är på ca 270m2 och jag skulle även vilja ha nån radiator i källaren för att kompensera värmebortfallet från en förbränningspanna. Så kanske 290-300m2 uppvärmd yta. Huset är två våningar högt, byggt 1929, renoverat på -80talet och har närmre 2,5m i takhöjd. Ligger i södra kronoberg.
Jag tippar att uppvärmningen drar ca 45000-55000kwh, men jag vet inte för det har de senaste åren använts som "sommarstuga" och bara underhållsvärmts vissa delar av året.

Har som sagt kikat runt och pratat med vvsare. Nibe f1255 4-16kw-pannan verkar vara ett vettigt alternativ.
När jag frågat installatörerna om borrdjup har jag två personer svarat kring 130m, en tyckte att 220m (ett borrhål) var vettigt och den siste (som kändes seriös och kunnig) ansåg att jag behöver närmre 300m (uppdelat på två borrhål).

Vad säger forumet om detta? Är en f1255 det bästa alternativet? Och hur långt ner tror ni vi behöver borra?


Edit: De två installatörerna som vill borra djupast höftade fram pris på ca 155 000kr och 275 000kr. Efter rot och inkl moms
« Senast ändrad: 24 mars 2015, 16:47:03 av RobertM »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2015, 16:41:04 »
Vad är det för standard på värmesystemet? Vilken framledningstemp behövs när det är som kallast ute?

De som har sagt 130 meter är inte seriösa, så dom kan du välja bort redan nu...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad RobertM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2015, 16:45:31 »
Vad är det för standard på värmesystemet? Vilken framledningstemp behövs när det är som kallast ute?

De som har sagt 130 meter är inte seriösa, så dom kan du välja bort redan nu...

De har redan hamnat i svarta boken. =)
Har inte en aning om hur hög framledning som behövs, men radiatorerna lär vara -80talare iallfall. Om det var det du menade med standard  Sc:,h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2015, 16:47:29 »
80-talsradiatorer och oljepanna låter som ett högtempsystem. Det kan vara svårt att kombinera med värmepump...
Finns det nån shuntautomatik eller liknande man kan kolla på hur den är inställd för att få nån uppfattning om hur varmt vatten man brukar shunta ut?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad RobertM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2015, 16:51:35 »
Ja, högtemp lär det vara!
Ska kolla om jag kan se vad shunten står på nästa gång jag är där.. Har som sagt inte köpt huset än. =)

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2015, 19:35:12 »
Hej
Jag har ett hus i ungefär samma storleksklass. 3x90 kvm. Takhöjd 2,60 i bostadsvÃ¥ningarna och 2,20 i den sparsamt värmda källaren(3 raddar ca 14 grader). Mitt enda halvÃ¥r med elpanna pekade mot 48000 kWh/Ã¥r. (All time high för förra ägaren med olja var 7 kubik pÃ¥ ett Ã¥r). AlltsÃ¥ stort energibehov. Jag har haft en IVT 11 kW pump fram till i höstas som gick ok men krävde en hel del spets. Nu har jag en 1255 (stora) och tvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ sammanlagt 320 m. Den sköter jobbet bra. Just nu -2 ute. 20 grader inne. Vb ut 37,2 grader. Kb in 3,1 och ut -0,4. BostadsvÃ¥ningarna har sammanlagt 13 raddar blandade tjocka enkelpaneler och kamfläns.  Huset är f.ö i lbtg och med originalfönster frÃ¥n 1950(vanliga kopplade tvÃ¥glas). 20 cm kutter pÃ¥ vinden. Elförbr(Jämtland i världens mildaste vinter). 28 nov-23 mars 7000 kWh inkl hushÃ¥llsel. Vet inte om denna information är nÃ¥got att ha men en liten vink kan det kanske ge. /LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad RobertM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2015, 19:44:57 »
Absolut vettig info lob! Tack!
Frågan är dock om 220m borrhål räcker för mig då. Skiljer det 100m mellan jämtland och kronoberg? :P

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2015, 20:28:08 »
Absolut vettig info lob! Tack!
Frågan är dock om 220m borrhål räcker för mig då. Skiljer det 100m mellan jämtland och kronoberg? :P
Snåla inte på borrhål.
Han som pratar om närmare 300 meter ligger bäst till. Funkar säkert också med 220 meter.
Enligt mina beräkningar för mitt hus så behöver jag 280 meter om allt är optimalt.
Jag borrade först ett 200 meter hål men då fick VP köra på rätt hårt.
Väntade 2 år och sparade ihop till nästa 200 meter hål. Skulle ha borrat på en gång.
Du har mina fakta nere I fotnoten
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2015, 20:45:39 »
Ifråga om borrhålsdjup har jag inget att tillföra. Det finns andra här som är jätteduktiga i den frågan. Kan bara tillägga att här är det skifferberg som jag tror är ogynnsamt för energiuttag. Så det är inte bara djup att ta hänsyn till. Bergarten spelar också roll vad jag förstått. Jag har dock ganska nära till berg och vatten högt i hålen. /LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2015, 08:14:30 »
Problemet är ju att dom som offererar vill ha så lågt pris som möjligt, så därför räknar dom ofta på så kort borrhål som möjligt. Det är ju, rent tekniskt, inget större fel med det. Du kommer att få några minusgrader på inkommande köldbärare när det är som kallast på vinter, men allt funkar och du sparar energi.
Genom att lägga på några tiotal meter på borrhålet får du dels bättre verkningsgrad, du har lite marginal eftersom underlaget för energiberäkningen kanske inte är helt rättvisande och du skyddar dig mot problem som i sällsynta fall kan uppstå pga frysning i borrhålet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad RobertM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2015, 09:55:18 »
80-talsradiatorer och oljepanna låter som ett högtempsystem. Det kan vara svårt att kombinera med värmepump...
Finns det nån shuntautomatik eller liknande man kan kolla på hur den är inställd för att få nån uppfattning om hur varmt vatten man brukar shunta ut?

IVT hävdar att deras Greenline HA är jättebra till hus med gamla radiatorer. Stämmer det?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärmepump och borrdjup, en djungel
« Svar #11 skrivet: 25 mars 2015, 10:20:17 »
Den tillhör dom som kan göra 65 graders vatten med kompressorn så den fungerar bra i dom allra flesta högtemperatursystem.
IVT är inte dom enda som har värmepumpar som kan producera 65 grader.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!