Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första loggningen  (läst 7735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Första loggningen
« skrivet: 26 december 2013, 13:17:40 »
Har kört pumpen i 2 månader nu och upplever att jag hittat min kurva i kurva 7. Visserligen inte haft kallare än -5 men då hängde den med. Enda gången det blev för kallt var under någon av stormarna senast, men då aktiverade jag tillfälligt innegivaren och fick bukt på det.

Nu tog jag ut en logg inatt. Satte i stickan vid 20-tiden igår kväll och tog ut den nu på förmiddagen. Loggat var 5e sekund vilket säkert är onödigt mycket men det var default men jag ändrade inget.

Fråga 1 är om det är i sin ordning att värmebäraren går upp när varmvattnet laddar. Finns det då någon shunt-funktion som begränsar? För jag har ju max framledningstemp på 50 nu och peak-värdena här är ju över 80.

Fråga 2 är väl om något ser dåligt optimerat ut över lag och borde justeras?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #1 skrivet: 26 december 2013, 15:39:53 »
Tycker det ser ok ut du kan öka brine cp lite så deltat på kalla sidan blir ca 3 grader. Att framledningen stiger vid vv beredning är normalt eftersom det är samma givare som används men så fort växelventilen lägger om så sjunker framledningen till normal temp och dom 80 graderna som du såg måste vara hetgasen för framledningen vid vv beredning tror jag var uppe i max ca 56 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #2 skrivet: 26 december 2013, 18:14:29 »
Kan testa det, det är kul att experimentera lite. Svårt att följa upp det verkliga resultatet dock.

När det kommer till deltat på VB så är det väl lite lågt, snittar runt 6-6,5 en normal cykel och tycker mig ha läst att man kan ligga runt 8?
Skall jag sänka cp lite på värmebäraren samtidigt? Eller är det ändra en parameter i taget som är den gyllene regeln?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #3 skrivet: 26 december 2013, 19:14:57 »
Tycker du ska sänka lite pÃ¥ varma sidan och en sak i taget gäller väl inte oss  ;) kalla och varma cp pÃ¥verkar inte varandra sÃ¥ det är bara att justera pÃ¥  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #4 skrivet: 28 december 2013, 15:07:45 »
Testade att ändra båda 5% nu. D.v.s. VB ner och KB upp.
Efter att ha loggat nästan ett dygn på 30s intervall kan jag konstatera att VB har gått upp ca: 0,5 grader från 6,5 till 7,0 som något genomsnittsvärde i varje körcykel.

På KB verkar det inte ha påverkas på ett sätt som går att förankra som någon form av trend. Möjligen en genomsnittssänkning på 0,1 grad men inte mer.

Delta VB ligger nu på 7 och Delta KB ligger på 4,2.

Idag är CP enl. följande
VB
Varmvatten 50%
Värme 65%
Ekonomi 65%

Köldbärare 80%

Skall jag fortsätta till jag har nått 3 resp. 8 grader?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #5 skrivet: 28 december 2013, 15:23:05 »
Varma sidan tycker jag är ok för deltat kommer att bli högre där när vp gör varmare vatten dvs det blir kallare ute. Kalla sidan är ok om du tycker det men jag skulle nog provat att öka till 90%
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #6 skrivet: 29 december 2013, 23:31:29 »
Tycker det ser ok ut du kan öka brine cp lite så deltat på kalla sidan blir ca 3 grader. Att framledningen stiger vid vv beredning är normalt eftersom det är samma givare som används men så fort växelventilen lägger om så sjunker framledningen till normal temp och dom 80 graderna som du såg måste vara hetgasen för framledningen vid vv beredning tror jag var uppe i max ca 56 grader.

Menar du med den sista meningen att det faktiskt är 56 grader som går ut på värmekretsen trots att jag har max framledningstemp ställt på 50? Märkligt med tanke på att vissa trägolv är känsliga osv.

Eller missförstod jag detta?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Första loggningen
« Svar #7 skrivet: 30 december 2013, 00:13:53 »
"Framledningen" vid VV-tillverkning går inte ut i huset utan snurrar bara inne i värmepumpen.
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Första loggningen
« Svar #8 skrivet: 30 december 2013, 05:25:00 »
Varma sidan tycker jag är ok för deltat kommer att bli högre där när vp gör varmare vatten dvs det blir kallare ute.

DeltaT sjunker vid högre temperaturer.
Det är lätt att tro att deltaT har att göra med radiatorernas värmeavgivning, men det är feltänkt, deltaT över värmepumpens kondensor är enbart ett resultat av flöde och kompressorns uteffekt, och om man förutsätter att flödet är oförändrat men kompressorns uteffekt minskar med ökad temperatur så får man ett lägre deltaT vid högre temperaturer.

Jag tycker dock inte att det finns någon anledning att sikta på ännu högre deltaT, de tester jag sett där man utvärderar COP tyder på bättre COP ju lägre deltaT man har på varma sidan, i vart fall ned till 5-6 grader.

Att tillverkarna rekommenderar 10°C deltaT har nog mer att göra med att detta är det värde som används i normenliga tester och som ger hög COP.
Att COP i testerna blir hög beror delvis på "icke verklighetstrogna temperaturer", man kör alltså maskinerna kontinuerligt med 35/25 grader på vbf/vbr vilket ger enormt höga testvärden, och den typen av temperaturer har man sällan eller aldrig i verklig drift, och NÄR man har det så är det som regel under den årstid när kompressorn går korta perioder, vilket i sin tur är negativt för COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #9 skrivet: 30 december 2013, 06:30:07 »
Menar du med den sista meningen att det faktiskt är 56 grader som går ut på värmekretsen trots att jag har max framledningstemp ställt på 50? Märkligt med tanke på att vissa trägolv är känsliga osv.

Eller missförstod jag detta?
En liten skvätt het vatten går ut på radiatorerna när växelventilen lägger om men knappast nått som förstör golven och har man tank så blandas det ut innan det går ut på systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2016, 11:21:22 »
Hej igen!

Tänkte söka lite stöd i en fråga om att tolka min logg. Första jag gjort sedan installationsperioden, så trådrubriken kanske borde ändras till "andra loggningen". :)

Jag håller som bäst på inreder i källaren, och nu har jag planerat installera en Kickspace-fläktkonvektor i mitt biorum. Jag har under 1v kört en elfläkt på strömmätare och kommit fram till att rummet behöver i snitt 650W för att hålla de 16kvm på 22° under de temperaturvariationer som varit nu (-10 till -20).

För att räkna på rätt dT över denna konvektor undrar jag om jag tolkar loggarna rätt om jag utgår från dimensionerande framledningstemp på 50°, alltså dT på ca: 28° om jag har en önskad innetemp på 22.

Krasst handlar det om huruvida jag skall välja 500 eller 600-modellen enl. nedan tabell.

(För den som är intresserad av biorum så finns bygget dokumenterat här: http://www.minhembio.com/David+Berglund)
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2016, 12:05:41 »
Om någon har en förklaring till den väldigt brokiga inledningen på min logg är det ju oxå intressant att höra.

Pumpen har ju inte varit avstängt på månader, så att den befann sig i ett sådant konstigt skede just när jag började logga måste anses vara ett sammanträffande.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2016, 13:22:42 »
Tycker det ser ok men håll koll på antalet starter främst när det blir varmare ute blir dom för många kan du minska gradminuter för start av kompressorn till kanske -100.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2016, 13:59:29 »
Kanon Smurfen, man kan lita på dig. :)

Hade du oxå någon åsikt ang. min "egentliga" fråga ang. val av konvektor 500 eller 600 givet min framledningstemp och effektbehov enl. tidigare inlägg?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2016, 14:03:40 »
Ska du verkligen ha en fläkt konvektor i ett bio rum går det inte få dit en ljudlös utan fläkt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!