Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?  (läst 5121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« skrivet: 03 maj 2007, 12:58:21 »
Hej!

Jag är på väg att köpa en bergvärmepump och har likvärdiga offerter (samma pris och utrustning samt bra installatörer) för dessa pumpar;
IVT Greenline HT plus
Carrier 30NQC New Heat 60 (Är det samma sin IVT HT Plus?)
Nibe Fighter 1235

Vilken ska jag välja?
Varför ska jag välja just den?
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2007, 13:32:56 »
Vilken framledningstemperatur behöver du vid t.ex. -10°C?

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2007, 13:56:42 »
Det är lite oklart tyvärr, men alla lev. har bedömt att deras pump ska funka.
Huset är ett radhus från 1956 byggt i lättbetong. Radiatorytan är ganska stor och jag har aldrig upplevt att radiatorerna är särskilt varma, ens vid - 15 C.
Hur är pumparna rent tekniskt, för och nackdelar?
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2007, 14:58:05 »
Det viktigaste är en bra installatör, ta referenser och kolla upp dem.

Sen är det viktigt att VP:n är bra dimensionerad, om du anger borrdjup och storlek på VPn samt förutsättningarna (husets energibehov) så kan vi tipsa lite bättre.

Rent tekniskt så är väl värmepuparna IVT HT+ och Nibe 1235 rätt likvärdiga, Carrier kan jag inget om men jag misstänker att den är en tvilling till IVT HT+.
« Senast ändrad: 03 maj 2007, 15:05:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2007, 15:12:15 »
Som sagt, offerterna är mycket lika. Det jag funderar mest på är de olika fabrikatens kvalitet, men självklart är jag tacksaom för att få hjälp att bedöma installationen i övrigt också.

Totalförbrukningen är cirka 25 000 kW/år, bör bli 20 000 kWh för värme.
Jag kör i dag med 6 kW elpanna och det räcker ganska precis.

Alla offerter har 6 kW-pumpar, kanske lite onödigt stort men det finns inte så många mindre.
Alla offererar 130 m borrning, ganska mycket tror jag men det har med att jag har radhusgrannar som har eller ska skaffa värmepump så hålen kommer ganska nära varadra (ca 10 m i markytan, men de gradar så att mitten på hålen (på 60 m djup) kommer cirka 20 meter från varandra.
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2007, 15:18:06 »
Det är lite oklart tyvärr, men alla lev. har bedömt att deras pump ska funka.
Huset är ett radhus från 1956 byggt i lättbetong. Radiatorytan är ganska stor och jag har aldrig upplevt att radiatorerna är särskilt varma, ens vid - 15 C.
Hur är pumparna rent tekniskt, för och nackdelar?


IVT/Carrier styr på returtemperaturen t.ex. med ett börvärde på 30°C startar kompressorn som default när returen är 27,5°C och stannar vid 32,5°C.

Nibe styr på framledningen med hjälp av gradminuter t.ex. med ett börvärde om 35°C så startar kompressorn när framledningen är minuter gånger grader under börvärdet. Exempel börvärde 35°C verklig framledningen 30°C så skapas varje minut 5 gradminuter. Som default startar kompressorn efter 60 gradminuter. (justerbart)

Har du låg framledningstemperaturen, betyder det att du har stora radiatorer och troligtvis tillräckligt med vatten för en IVT/Carrier. Dessa kan inte med hjälp av regleringen på ett bra sätt skapa längre gångtider, om vattenvolymen är liten eller kompressorn är överdimensionerad.

Oavsett vilket fabrikat du väljer, så kommer du att få bra ekonomi genom att du har låg framledninstemp/värmekurva.

Viktigt att radiatorn de monterar vid värmepumpen, är rätt injusterad. Även de övriga radiatorerna bör kontrolleras.

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2007, 15:26:35 »
Det känns ju som att jag kommer att ha en överdimensionerad värmepump eftersom jag kommer att ha i stort sett 100 % effekttäckning. Borde jag välja Nibe?

Jag förstår inte riktigt att det skulle vara någon skillnad på möjligheten att få tillräckligt långa gångtider. Jag förstår principen på Nibes gradminutsreglering men det måste ju bara innebära att innetemperaturen tillåts variera. Om jag låter innetemperaturen variera inom ett större spann på en IVT borde jag få samma resultat, men det kanske inte går.
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2007, 16:08:57 »


Totalförbrukningen är cirka 25 000 kW/år, bör bli 20 000 kWh för värme.
Jag kör i dag med 6 kW elpanna och det räcker ganska precis.

Alla offerter har 6 kW-pumpar, kanske lite onödigt stort men det finns inte så många mindre.
quote]

6 kW tycker jag inte är onödigt stort för 20 000 kWh. Räcker 6 kW elpanna tror jag det är så att hushållselen är lite mer än 5000 kWh/år. 130 meter borrhål kommer att fungera bra förutsatt att berg med grundvatten inte finns högst 5-10 meter ner.

Det går att ställa en IVT pump att arbeta med större intervall än de förinställda 5 gradernas differens men det finns ingen anledning att göra det om det finns mer än 100 liter vatten i radiatorsystemet. Ökar man intervallet för mycket kan det bli lite problem när det är så varmt ute att pumpen knappt behöver gå. Det kan bli så att radiatorvattnet inte kommer ner till starttemperaturen. Med ett reglersystem som räknar gradminuter finns inte det problemet. Någon variation i innetemperaturen märker man inte med någon av reglerprinciperna så länge man håller sig till rimliga inställningar.

Strävan efter långa gångtider skall inte överdrivas, det sänker pumpens verkningsgrad något pga större temperaturdifferenser. Att långa drifttider skulle öka pumpens livslängd har debatterats mycket här men det är tveksamt om det har någon nämnvärd inverkan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #8 skrivet: 03 maj 2007, 17:30:47 »
Så här sammanfattar jag de svar jag hittills fått;
- Installatören är minst lika viktig som pumpen.
- IVT och Nibe är likvärdiga, men styr på lite olika vis. Båda borde funka i mitt fall.
- Carrier är kanske är en IVT-klon.
- Injustering av nya och gamla radiatorer är viktigt (så att inte returen blir onödigt varm).
- Systemet verkar rätt dimensionerat.

Återstår!
Är Carriern exakt samma pump som IVT:n?
Jag har listat ut att maxtemperaturen är 65 C på IVT och 60 C på Carriern, men det kan ju vara en ren styrgrej.
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #9 skrivet: 03 maj 2007, 17:50:48 »
Om jag vore dej skulle jag borra djupare lägg på 20-30 meter det är det som jag tycker är viktigaste eftersom ni har borrhål så nära varann.
Jag har en Ivt som jag är helnöjd ned.
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #10 skrivet: 03 maj 2007, 18:53:45 »
Jag vill nog påstå att installatören är mycket viktigare än märket på VP:n.

Carrier ser lite annorlunda ut på utsidan än en IVT, tyvärr lämnar Carriers hemsida mycket övrigt att önska, det finns mycket mer att hämta på IVT och Nibes hemsidor om du vill ladda hem manualerna och läsa genom först.

Det där med 60 eller 65 ºC spelar mindre roll om dina radiatorer är tillräckligt stora.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2007, 18:54:57 »
Så vitt jag har förstått tillverkas Carrier av IVT, men om de sen är identiska (version på styrsystem, max framledning et cetera) är jag inte säker på. Vilken du blir mest nöjd med hänger i mitt tycke till största delen på om installatören är duktig eller inte - värmepumparna är bra alla tre.

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #12 skrivet: 03 maj 2007, 19:18:36 »
Hej.

Autotherm och Carrier tillverkas av IVT. De har idag exakt samma styr med samma version.
Däremot vet jag inte om de har samma kompressor och övriga delar.
Jag gissar att det är samma saker men att nyheter först kommer ut under IVT's namn för att sedan Carrier och Autotherm får ta del av dessa senare. Idag har Greenline funnits så länge att det torde vara samma prylar.

/Peter

Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #13 skrivet: 03 maj 2007, 19:29:59 »
Jag förstår principen på Nibes gradminutsreglering men det måste ju bara innebära att innetemperaturen tillåts variera.

Man brukar väl säga att 3 grader skillnad på VB-fram ger 1 grads skillnad i innertemp efter en lång tid.
Med defaultvärde start -60 gradminutrar tar det med exemplet ovan bara 20 minuter innan startunderskottet skapats. Under den tiden hinner huset inte kylas ut mÃ¥nga tiondels  ºC

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT, Nibe eller Carrier - Vad ska jag välja?
« Svar #14 skrivet: 03 maj 2007, 19:56:41 »
Citera

Man brukar väl säga att 3 grader skillnad på VB-fram ger 1 grads skillnad i innertemp efter en lång tid.


Hmmmm...  halvera sÃ¥ kanske det är närmare verkligheten.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13814.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!