Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärarsystem  (läst 3080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tore B.

  • Gäst
Tore B.
Köldbärarsystem
« skrivet: 02 mars 2017, 17:51:15 »
CTC EcoHeat 7,5 inst 20101015
 NivÃ¥n i nivÃ¥kärlet har börjat att sjunka sakta men säkert efter sju Ã¥rs körning u.anm.
Normalt eller vad göra?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köldbärarsystem
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2017, 17:58:47 »
Om nivån sjunker så har du troligen läckage någonstans.
Det är inte helt ovanligt att det läcker inne i själva värmepumpen, vanliga ställen är kopplingarna (muttrarna) efter kalla värmeväxlaren, ibland spricker dessa av det kondensvatten som söker sig in mellan gängorna i mutter och "koppling" när brinetempen går ned till minusgrader.
Men ibland kan det vara som på min egen pump (Nibe) för några veckor sedan, att det helt enkelt läckte lite i anslutningen till värmeväxlaren.
Jag lossade muttern och ruckade några mm fram/tillbaks på kopplingen, och drog sedan åt.
Det blev tätt!  tummenupp

Ett bra sätt att hitta läckan är att trycksatta brinekärlet med 0.5 till 1 bar, då är chansen stor att läckan ökar i omfattning och du kan se var det läcker.

OM det är en sprucken mutter så brukar det finnas kit för att byta ut dessa, annars kan det även funka att trä runt ett rostfritt slangklammer runt muttern och dra åt kopplingen. (lossa den först lite grann).
Tar man lite tid på sig kan det även gå knacka bort skärringen och sedan sätta dit ny skärring och mutter.
« Senast ändrad: 02 mars 2017, 18:00:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Tore B.

  • Gäst
Tore B.
SV: Köldbärarsystem
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2017, 18:28:56 »
Tack för det tipset skall kollaansluningarna

Utloggad tabman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Köldbärarsystem
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2017, 18:39:33 »
Har kollat ansl.kan ej se något läckage...men när jag vrider på "backvent.på nivåkärlet pyser det till och nivån stiger till förutvarande nivå

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Köldbärarsystem
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2017, 21:24:18 »
Har kollat ansl.kan ej se något läckage...men när jag vrider på "backvent.på nivåkärlet pyser det till och nivån stiger till förutvarande nivå

Borde betyda att du hade tryck i systemet och nu har du släppt ut trycket, dvs, luftkudden minskar och nivån ökar. Nivån brukar kunna variera lite grann med temperaturen. Normalt vill man ha ett övertryck även i köldbäraren men vet många anläggningar som går trycklöst. Men t.ex. Nibe rek 0,5bar på kalla sidan.

Edit: Däremot borde inte nivån sjunka såvida inte du har kallare in nu jämfört med tidigare alt ett läckage.
« Senast ändrad: 18 mars 2017, 21:25:49 av tomasbjork »
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köldbärarsystem
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2017, 10:53:22 »
Jag har noterat att nivån stiger för mig när KB blir kallare, min teori är att slangen kryper mer än brinevätskan när den kyls av.
OM trycket stiger upprepade gånger så man måste släppa ut tryck så kan det vara gasläckage i värmeväxlaren, så att köldmedium läcker ut i brinekretsen.
Men då borde värmepumpen börja larma på LP (Lågtrycksvakten löser ut)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Köldbärarsystem
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2017, 18:45:17 »
Jag har noterat att nivån stiger för mig när KB blir kallare, min teori är att slangen kryper mer än brinevätskan när den kyls av.
OM trycket stiger upprepade gånger så man måste släppa ut tryck så kan det vara gasläckage i värmeväxlaren, så att köldmedium läcker ut i brinekretsen.
Men då borde värmepumpen börja larma på LP (Lågtrycksvakten löser ut)

SÃ¥ kan det kanske vara. Slangen har en utvidgning pÃ¥ ca 0,16-0,18mm/m och  °C sÃ¥ det borde vara större skillnad pÃ¥ en jordvärmeanläggning än ett borrhÃ¥l kan man tycka. Men i min egna anläggning sÃ¥ sjunker trycket med temperaturen. DÃ¥ kör jag bara ett vanligt plastkärl som är trycksatt. Inte riktigt rätt men det fungerar.

Jag har svårt hitta en tabell på densiteten för blandad köldbärarsprit. Det är ju någonting speciellt när man blandar ut etanolen. 1 Liter etanol och 1 Liter vatten blir inte 2 Liter har jag för mig. Tyvärr är mina kemikunskaper begränsade... Sc:,h

Har du kollat inuti pumpen? Det händer att det läker kring någon mutter då och då, t.ex. vid cirkpumpen.

Mvh Tomas
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Köldbärarsystem
« Svar #7 skrivet: 01 april 2017, 19:36:52 »
För dom nyfikna så kommer här en länk till ett diagram som visar kb-spritens densitet vid olika blandningar.
http://www.helachem.se/sites/helachem.se/files/datablad/kb95dens.pdf

Mvh Tomas
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!