Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspumpar/Temperaturskillnad värmebärare IVT HE C9  (läst 1394 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nemoon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Hej!

Två snabba frågor för att stilla min nyfikenhet om någon kunnig och vänlig själ kan ge svara på detta :)

1: Vad är det för skillnad och för eller nackdelar med att köra de olika pumparna (Värmekretspump, Värmebärarpump)
på kontinuerlig eller Auto läge?

Fabriksinställningarna på dessa är kontinuerlig värmekrets, värmebärare och Auto på köldbärarpumpen.

2: Temperaturskillnaderna värmebärare är fabriksinställt på skillnad 7K värme och 5K varmvatten varför är inte båda inställt på 7K?
Pumpen försöker då hålla 7 alt 5 grader i skillnad men läst att 7 grader verkar vara det optimala. Vad jag kan tyda så håller pumpen dessa värden ganska exakt 7 alt 5 grader i skillnad när den går.

Tack

IVT Greenline HE C9


Utloggad kroke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpar/Temperaturskillnad värmebärare IVT HE C9
« Svar #1 skrivet: 27 november 2017, 19:21:06 »
Hejsan har ungefär samma frågor. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa oss att stilla våran nyfikenhet?

Har själv en Premiumline HQ C6. Kör den interna värmebärare pumpen på auto, och har då uppläst att den går på ca 40% . Har testat att ställa den på kontinuerlig drift 30%, för att se om jag märker någon skillnad. Har hittills bara märkt den skillnad att det tar något längre tid för min radiatorkrets att bli varmare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!