Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?  (läst 837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tukanfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« skrivet: 21 augusti 2023, 23:26:02 »
Tjenare allihop!

Har just läst manualen för "CTC Basic Display" och noterat att der på sida 10 nämns något om s.k. "termostatisk kontroll" av VP.
Är der någon här som vet vad det skulla indebära, och om det funkar med EcoAir 4xx serian av värmepumpar?

CITAT:
Citera
I detta läge styrs pumpen helt och hållet av en digital switch. När värmepumpen
körs är den stängd, och när värmepumpen ska stängas av är den öppen. Se
elschema för att kabelanslutning. Använd en kabel godkänd för 230V AC.

Betyder detta att jag kan starta och stoppa kompressorn med ett 230VAC signal?
Och hur är detta "termostatisk"?

Link till manual: https://ctc.se/file-download/90d58490c4af89c41d5e56ee6be7934e.pdf

Ber om ursäkt om mitt svenska inte er så bra än - har nyligen flyttat hit från Danmark.

Vh
Troels
« Senast ändrad: 21 augusti 2023, 23:43:32 av Tukanfan »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2023, 23:53:04 »
En klassisk termostat är en temperaturpåverkad kontakt. Den är inte inblandad med 230V, bara kabeln som ska klara hålla bort 230V.

Du ska ha ett ställe i styrboxen att hämta signal, ett ställe att lämna en signal. Sätt dit en kabel på varje. Eftersom det är fyra ändar på två lösa kablar så betyder det att det är två ändar kvar. Lägger du ihop dem så går värmepumpen, tar du isär så går den inte. Sätter du en strömbrytare, ett relä eller något annat kul i ändarna som styr med denna princip så fungerar det.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tukanfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2023, 00:05:44 »
Tack för snabbt svar!

Jag tror att jag förstår principen.
Har ändå två uppfolgande frågor:

Styr man kompressorn direkt? Eller signallerar man bara til VP:n att den nu har tillstånd at köra?

och

Om man styr den direkt, finns der då en risk för att den går sönder om man till eksempel inte observerar en tilräcklig lång paus efter vajre körning?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2023, 07:16:34 »
Har inte experimenterat med CTC, men normalt sett ligger det säkerhetsfunktioner emellan denna typ av styrning. Så om signalen kommer och går fem gånger på en minut så kommer det inte bli några fler uppstarter, eftersom styrningen kommer se till att det blir vilotid emellan nästa start tillåts.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tukanfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2023, 16:16:27 »
Okej, jag ska pröva experimentera lite.

Tack.

Utloggad Tukanfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2023, 12:56:34 »
Nu har jag provat byta till termostatisk kontroll, men utan succé.
Enligt manualen för Ecoair 4xx serien anslutas switchen (termostaten) mellan digital input 3 (DI3) och GND på kretskortet i styrboxen.
Man måste också, som nämnd i manualen för CTC Basic Display, välja inställningen "t" i displayets menu 101 istället för den vanliga fasta returtemp.
Detta gjorde jag, men intet hände dock efterfolgande när jag kortsluttade DI3 til GND. Jag provade därefter att gå tilbaka til fast returtemp men med en temperatur som ligger över dödbandet. Detta fikk kompressorn at starta direkt.

När jag mäter spänningen mellan vilkan som helst av de digitala input och GND så är där ständigt 0V. Detta verkar lite konstigt - jag skulle ha förväntat en spänning genom en pull-up motstånd eller dylikt. Men kanske de detekterar om switchen är öppet/stängd på et annat sätt.

Vet inte helt vad jag nu ska göra. Kanske kontakta CTC eller en av deras servicepartners?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2023, 20:11:58 »
Hur länge väntade du? Kan vara en fördröjning på 20 minuter efter systemuppstart och 5 min signal för att starta kompressor, frånslag borde vara omedelbart.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tukanfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2023, 23:16:35 »
Jag väntade inte särskillt länge. Kanske jag skal göra ett försök igen.
Styrkortet tycks vara från Carel, men jag hinnar inte den eksakta modell. I manualen för några andra av deras controllers nämns det, att digitala indgånger kan vare opto-isolerade og behövande av en särskillt 24V DC eller 24V AC spänning. Men der finns också andre modeller som inte ska ha någon spänning.
Alternativt ska jag köpa den KLIMA 3 termostat som CTC rekommenderar för termostatisk kontroll, och se om jag kan göra lite "reverse engineering".

Utloggad Tukanfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2023, 23:43:26 »
Provade igen just nu, och det fungerar! Du hade rätt, det var bara en fråga om at vänta lite längre.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: EcoAir 4xx termostatisk kontroll?
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2023, 00:00:22 »
Skönt att det löste sig!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!