Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt(?) ljud frÃ¥n CTC EcoZenith i255  (läst 638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrRob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigt(?) ljud från CTC EcoZenith i255
« skrivet: 05 april 2023, 09:08:47 »
Tjena!

I januari 2022 installerade vi en CTC Ecoair 600M med tillhörande innedel Ecozenith i255. Den första tiden var allt frid och fröjd men efter ca 6-8 månader eller så började nåt märkligt alarmljud, eller vad jag ska kalla det, höras lite då och då från i255:an som står nere i källaren. Jag har bifogat en videofil (enbart ljudet) som referens.

Jag stämde av med installatören om vad orsaken till (o)ljudet kan vara vid ovan nämnd tidpunkt men de hade ingen aning om vad det eventuellt rör sig om eller härstammar ifrån (det verkade som att det var första gången de hört detta ljud och det är en VVS-firma med +50 års branschvana). De kom hit och kollade igenom anläggningen men hittade inget speciellt. Loggen söktes igenom och det som fanns var några pressostat-larm men inte mycket annat.

Så, ljudet har aldrig riktigt upphört men har hörts mindre frekvent efter installatörsbesöket, fram till nu. Det här "alarmet" går var och annan minut och det är otroligt enerverande att lyssna till då jag arbetar just nere på källarplan flera dagar i veckan.
Värmepumpen fungerar som den ska men det känns som om något inte står rätt till. Varför ger den ifrån sig dessa ljud och vad kan göras åt det? Jag ska höra av mig till installatören en gång till men jag vill gärna höra mig för här då någon förhoppningsvis kan tolka, eller rent av vet vad ljudet syftar till då installatören tidigare tydligen stått handfallen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstigt(?) ljud från CTC EcoZenith i255
« Svar #1 skrivet: 05 april 2023, 10:57:28 »
Jag skule gissa på kontaktor-surr.
Dvs en kontaktor som inte är riktigt 100 och ligger och surrar.
Det skulle då troligen stämma med elpatron som på en CTC i255 går till lite då och då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MrRob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt(?) ljud från CTC EcoZenith i255
« Svar #2 skrivet: 05 april 2023, 20:13:20 »
Tack Carl! Jag ska ta detta med installatör.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Konstigt(?) ljud från CTC EcoZenith i255
« Svar #3 skrivet: 05 april 2023, 21:58:52 »
Tycker det är en liten accent i ljudet likt en LK ställdonsmotor. Provkör dem, antar du har ett par sånna i botten på den modellen. Ta av fronten och kika. Starta om pannan eller tvångsstyr, något av det borde funka.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!