Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump + Ackumulatortank  (läst 9038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaizen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Värmepump + Ackumulatortank
« skrivet: 18 september 2006, 16:32:15 »
Hej

Jag har en fråga angående inkoppling av värmepump till ackumulator. Jag har en ackumulatortank på 750 liter, där jag har solslinga i botten, tappvattenslinga med förvärmning , två elpatroner(en högt upp och en ganska långt ned). Nu vill jag koppla en luft/vatten värmepump till denna. Skall jag köra med flytande kondensering eller fast kondensering? Och i så fall var skall jag koppla in värmepumpsanslutningarna i höjdled på ack.tanken (det finns många anslutningspunkter på tanken). Kan någon dela med sig av lite erfarenheter angående detta system???

//H

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #1 skrivet: 18 september 2006, 19:32:03 »
Är det skiktplåt i tanken?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #2 skrivet: 18 september 2006, 20:04:33 »
Jag undrar precis samma sak som du Kaizen. Flytande kondensering tänker jag. Vid kall utetemp kommer jag ha upp emot 45 grader ut från vp (har vanliga radiatorer). På sommaren kommer solfångarna att producera ett överskott så då behöver inte vp gå alls. Vår och höst kan man förvärma vattnet både med vp och solfångare. Helst skulle jag vilja ha en slinga som först förvärmde varmvattnet i solvärmeskiktet i botten. Då skulle man kunna ha nytta av det vattnet ända ner till ca 10 grader. Sedan kan man värma det ytterligare i vp-skiktet och till sist spetsa med el. Men jag har inte hittat någon tank som funkar fullt ut.

Vad har du för tank förresten. Lesols modultank:
http://www.solgruppen.se/pdf/ackumulatortank_web.pdf
eller deras 4-slingorstank:
http://www.solgruppen.se/bilder/4ssoltank.jpg
verkar jättebra men alldeles för dyra!

Jag undrar också om en fast solvärme slinga är bästa lösningen. En extern plattvrrmeväxtlare, en cp + en eller två termostatventiler som skickade in solvärmen på olika nivåer beroende på temperatur vore mycket bättre och bara lite dyrare.

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #3 skrivet: 18 september 2006, 20:18:23 »
Har ungefär den lösningen med flytande kondensering. Vp berg/mark nibe 1320-20kw mot en 500l borö vp tank med 15 m solslinga 2 vv slingor skiktplåt och biv schunt kommer koppla på vacumrör lutar åt 2 st 30 moduler från sfinx. ;)
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #4 skrivet: 18 september 2006, 20:52:34 »
Har ungefär den lösningen med flytande kondensering. Vp berg/mark nibe 1320-20kw mot en 500l borö vp tank med 15 m solslinga 2 vv slingor skiktplåt och biv schunt kommer koppla på vacumrör lutar åt 2 st 30 moduler från sfinx. ;)
Har du kopplat ungefär såhär:
http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/nordic_varmeberedare/systembild.htm
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #5 skrivet: 18 september 2006, 21:14:29 »
Nej vp är inte koplad till en slinga laddar under skiktplåten vid värmeproduktion och med växelventil över skiktplåten för vv en 6kv elpatron i det undre skiktet och en 3 kw i övre för ev extra vv vintertid. så här ser tanken ut http://www.boroe.com/installation/TI/TIV500L-VP_RITBILD.pdf
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Gåsapågen

  • Jag önskar att jag hade en värmepump!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #6 skrivet: 18 september 2006, 22:04:39 »
Intressant

Var går returen till VP?
Vad är det för VP?
Växlar VP mellan fast och flytande kondensering och ställer om växelventilen själv?
Går 3kw-patronen på egen termostat?
Styr vp 6kw-patronen?
Vad kostar en så'n Borö-tank?

MÃ¥nga frÃ¥gor  :)
Ja e en liten gåsapåg från Skåne ....

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #7 skrivet: 18 september 2006, 22:08:53 »
Vad är det för VP?
Kan det vara en Daikin Altherma?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #8 skrivet: 18 september 2006, 22:38:16 »
Värmepumpen är en nibe fighter 1320 20 kw med dubbla kompressorer. En kompressor går alltid på flytande kondensering den andra går på fast kondensering mot växelventil till vv produktion och växlar vid behov över till flytande kondensering mot nedre skiktet. 6 kw patronen styrs i tvåsteg av värmepumpen den övre 3 kw patronen styrs av värmepumpen för tillfäligt extra vv behov samt legionella körning om man så vill.
Vp styr även växelventil, bivalent schunten, yttre cirkpump och vvc pump.
Pumpen är kopplad mot två borrhål på 100 m samt en markslinga på 400 m.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #9 skrivet: 18 september 2006, 23:09:24 »
Värmepumpen är en nibe fighter 1320 20 kw med dubbla kompressorer.
Ahaaa. Det borde jag insett! StÃ¥r ju i din signatur  :D
Jag har bara kollat på luft/vatten-pumpar och den enda som jag sett med liknande funktion är Altherman.
Är det vanligt med två kompressorer?
Smart styrsystem!
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gåsapågen

  • Jag önskar att jag hade en värmepump!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #10 skrivet: 19 september 2006, 10:04:36 »
Nej vp är inte koplad till en slinga laddar under skiktplåten vid värmeproduktion och med växelventil över skiktplåten för vv en 6kv elpatron i det undre skiktet och en 3 kw i övre för ev extra vv vintertid. så här ser tanken ut http://www.boroe.com/installation/TI/TIV500L-VP_RITBILD.pdf
Jag skrev "var går returen till VP" och jag kanske uttryckte mig fel. Jag undrar alltså var VP hämtar ingående vatten. Är det olika för de olika fallen eller är det alltid i botten?
Kommer du att flytta upp denna anslutning och ladda solvärme i ett undre skikt?
Ja e en liten gåsapåg från Skåne ....

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Värmepump + Ackumulatortank
« Svar #11 skrivet: 19 september 2006, 19:51:53 »
Två kompressorer är inte jätte vanligt varmitek har det i alla pumpar nibe i sina större pumpar 20 kw och uppåt.
Ja styrsystemet är smart finns desutom förberet för laddning av kyl ack poolstyrning kyl/värme i två rörs system Uteluft kollektor fjärrsystyrning mm.

Returen växlar beroende på drift fall kör med dubbla växelventiler kommer inte flytta returen vid solvärme de dagar solvärmen kan hjälpa till krävs inte så hög framledning så då har det nedre skiktet en låg temp runt 30-35 grader.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!