Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammal spis Husquarna Regina  (läst 2039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Gammal spis Husquarna Regina
« skrivet: 08 februari 2020, 17:12:56 »
I fritidshuset (där jag är nu) sitter en gammal Husquarna Regina i köket, den har funkat hur bra som helst och jag kommer inte byta den förrän den gÃ¥r sönder (förhoppningsvis aldrig).  :)
Men när jag drog fram den och kollade bakom så noterade jag 2 saker:
1. Den var fast inkopplad i en dosa av metall.
2. Den flexibla sladden mellan dosan och spisen såg lite murken ut.

Jag köpte perilex-kopplingar (hona + hane) + svart flexibel 16A 5 ledare.
När jag rev den gamla dosan så noterade jag att den fasta elen var dragen med PVC isolerade sladdar, och de ser OK ut.
Men den flexibla kabeln var isolerad med typ gammaldags lindade ledare som föll sönder i smulor så fort jag rörde sladden.
Tackade en lycklig stjärna att jag inte bara lät bli skiten, och kopplade in perilex-grejerna.

Men anslutningen mot spisen gjorde mig lite brydd, man kunde koppla 3 fas + N + Jord och detta var framdraget till spisen.
Dock hade man anslutit utan nolla (den varianten finns också beskriven på kopplingsschemat) och bara lämnat nollan lös.
Nu kopplade jag först om med nollan och fick ändra lite byglingar.
Men spisen blev jättelångsam, tappade mycket effekt på detta.
Så jag kopplade tillbaka till det som var, 3-fas + jord utan nolla och spisen funkar som förr.

Så finns det nån expert på gamla spisar som kan förklara varför man ska undvika att koppla in nollan på gamla spisar?
Bifogar en skiss på kopplingsschemat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gammal spis Husquarna Regina
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2020, 17:59:55 »
Du ska läsa pÃ¥ den gamla spisens skylt, stÃ¥r 380 V N sÃ¥ är den spisen en med 230 V plattor , stÃ¥r bara 380 sÃ¥ är det 380V plattor, Vad stÃ¥r pÃ¥ den nya om du har nÃ¥gon. Det med perilex, antingen kopplas faser till uttaget mot höger sett 1 2 3 syns i uttaget som L1 L2 L3 och ingen nolla uppe till vänster i uttaget, eller sÃ¥ börjar man med noll uppe till vänster med noll och gÃ¥r höger med fasernaäven detta syns pÃ¥ plintens anslutningar, dÃ¥ har det ingen betydelse vad kopplar in för spis, en 230V har 5 stift pÃ¥ stickproppen och ett som vi säger fullkopplat perilex,  380V 3 stift och saknar nolla, ibland finns det ingen nolla med frÃ¥n centralen och dÃ¥ blir det att köpa en ren 380-400V spis

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal spis Husquarna Regina
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2020, 18:15:28 »
Fattade först inte vad du menar, men jag kollade på skylten.
Och du har nog rätt, vill man ha 380 V så ska man koppla 3-fas utan nolla.
Jag läste lite nogare på skylten nu.
Som sagt har jag kopplat in nollan i perilex-honan, däremot klippte jag nu nollan till spisen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gammal spis Husquarna Regina
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2020, 18:38:12 »
DÃ¥ har du en kabel 5 ledare med stickpropp med 5 stift och dÃ¥ lägger man undan den blÃ¥ eller klipper, är det en 4 ledare sÃ¥ är det en fas det med , sÃ¥ en liten fallgrop finns det,  är det 4 ledare + 4 stift pÃ¥ stickproppen sÃ¥ är blÃ¥ en fas det med.
DÃ¥ är du hemma och kan laga din mat  tummenupp
« Senast ändrad: 08 februari 2020, 18:42:20 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!