Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering - utedel  (läst 3196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Placering - utedel
« skrivet: 13 mars 2005, 10:50:18 »
Hej

Jag undrar om det finns några teorier om placeringen av ytterdelen?

Jag har hitills tänkt mig att ju större luftgenomströmmning genom ytterdelen ( = "fri" placering ) desto bättre. Nu läste jag någonstans, och har glömt var, att utomhusdelen ska placeras max 10 cm från vägg.

Vet någon hur det är?

/Goran
Hälsingland 90 m2. XE9

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering - utedel
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2005, 12:19:15 »
Min 10 cmfrån vägg, nåt annat måste vara felskrivet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering - utedel
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2005, 13:36:32 »
Goran,
Som Rickard skriver så måste det vara min 10cm.... tycker iof att det är FÖR lite, min borde vara 20, åtmintone enligt Sharp/IVT's anvisning.

/Toticci
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Placering - utedel
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2005, 00:27:49 »
Jag har en teori om att det skulle vara bra med ett tak en bit ovan utedelen (bef el ändamålsenligt) för att slippa att den suger in snö.
 Snön minskar effektiviteten och sedan blir det massor av vatten, och det är inte önskvärt.
 Nu bor jag i norrland och det snöar ganska ofta "kallsnö" sÃ¥där vid 10-20 minus. Den snön är väldigt lätt och man ser tydligt hur pumpen suger in snö som faller 1/2-1 meter ifrÃ¥n pumpen och den blir efter en stund helt tät och tappar effekt när den behövs som bäst.
Aggregatet har även ganska svÃ¥rt för att smälta den här snön utan det blir mer och mer sÃ¥ länge det snöar.   
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad brkn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall - Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mitsubishi MSZ-A09YV
SV: Placering - utedel
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2005, 08:39:22 »
En annan aspekt man bör ta med i funderingarna kring placering av utedelen - är vilken granne man tycker minst om och hur utedelen kan störa denne på största sätt..... *hehe*

Jag tror att utedelen bör placeras så den är lätt att inspektera och ger möjlighet till eventuella framtida reparationer.
Samt att spillvattnet från utedelen har någonstans att ta vägen.
En vän har placerat sin lvp väldigt högt över marken och vattnet från lvp:n åker in mot väggen nere vid markplan(vid lätt vind).
Jag har min placerad c:a 75 cm över marken och styft 15 cm från vägg.

Glad påsk!  *vinkar*
Fattar inget - då är det stabilt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!