Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenburet klimatsystem i komb. med bergvärmepump och frÃ¥nluftsventilation?  (läst 52869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det kanske är möjligt att jag har missuppfattat dig, Toprunner.  DÃ¥ ber jag om ursäkt.

Jag ska posta de mätprotokoll som jag kommer fram till. De kommer pÃ¥ söndag kväll om allt gÃ¥r som det ska.  Och bara för dig sÃ¥ ska jag mäta hetgasen med 12 st pt 1000 givare och en separat mätdator :) samt de 2 givare som ingÃ¥r i min Testo Thumbsup

Bara så att det inte missuppfattas så säger jag detta med en viss ironi, fast inte helt ;D

Jag brukar hänga pÃ¥ 12 givare pÃ¥ pumpen för att det är sÃ¥ mÃ¥nga som jag har i min ena dator(jag har 3)ska fixa sÃ¥ att jag kan mäta trycken med den ocksÃ¥. SÃ¥ kan jag kolla att Testo visar rätt ;)     Ok jag är lite skadad men jag tycker att detta är roligt.  Därför vill jag ha en diskussion med dig Toprunner för jag hör ju att du har en del att dela med dig av. 


Testo gör bra instrument, speciellt de som är elektroniska och man kan skifta mellan ca 30 köldmedier. Kungligt!!

De punkter som är bra att mäta för ph-diagrammet är hög/lÃ¥g tryck samt följande temp. : Suggas till kompressor, Hetgas frÃ¥n kompressor, före expansionsventil. Sen kan man komplettera med :in/ut kall vvx, in/ut varm vvx och toppa med kompressoreffekt. DÃ¥ har man en bra bas för att bedöma det mesta i systemet.  :)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ska lägga upp bilder pÃ¥ min blogg senare  har häcken full nu *vinkar*

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
ja du Topprunner .
som du säkert vet presenteras prestandan vid en utomhus temp pÃ¥ + 7 vilket jag ocksÃ¥ skrivit  dÃ¥ är naturligt vis förÃ¥ngningen lägre ..

En av dom få grejer jag håller med dig om är att vi ser massor med grejer ur olika synviklar :)
Det du beskriver som förutsättningar för en bra värme pump, växlare kompressorer val av köldmedium m-m är vi också överens om det är något jag hållit på med sen den första värmepumpen sattes in . Det är regler som egentligen gäller allt .Rätt grejer på rätt plats.

om jag är 100 gånger bättre på att montera värmepumar jämfört med dig ja det vet jag inte ? Man kan bara göra rätt eller fel . Och jag försöker alltid att säkerställa källan till värmepumpen , flödesdokumentera kalla och varma sidan samt volymsäkra installationen. Därefter mäts värmepumpen in .

Hur gör du?
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
ja du Topprunner .
som du säkert vet presenteras prestandan vid en utomhus temp pÃ¥ + 7 vilket jag ocksÃ¥ skrivit  dÃ¥ är naturligt vis förÃ¥ngningen lägre ..

En av dom få grejer jag håller med dig om är att vi ser massor med grejer ur olika synviklar :)
Det du beskriver som förutsättningar för en bra värme pump, växlare kompressorer val av köldmedium m-m är vi också överens om det är något jag hållit på med sen den första värmepumpen sattes in . Det är regler som egentligen gäller allt .Rätt grejer på rätt plats.

om jag är 100 gånger bättre på att montera värmepumar jämfört med dig ja det vet jag inte ? Man kan bara göra rätt eller fel . Och jag försöker alltid att säkerställa källan till värmepumpen , flödesdokumentera kalla och varma sidan samt volymsäkra installationen. Därefter mäts värmepumpen in .

Hur gör du?
c-c

Jag har platsbyggt alla mina egna värmepumpar och väljer komponenter efter de förutsättningar som gäller just där. Vad gäller märkespumpar skriver jag mest anbudsförfrÃ¥gningar och väljer leverantörer. Jag är inte installatör längre men ger mig gärna in i projekt som ser kul och annorlunda ut. Full behörighet behÃ¥ller jag alltid.. är bra att ha :-) ! Som jag sagt tidigare är det mest kylanläggningar som är min grej och just nu är det mycket med konverteringar av R22 som man inte fÃ¥r laga.  fiR: S-t-n vad det kostar kunderna pengar.

Däremot händer det ofta att jag mäter upp värmepumpsinstallationer och dokumenterar kapacitet och eventuella brister men det blir oftast pÃ¥ större pumpar. Vad gäller de värmepumpar jag byggt sÃ¥ är de alltid fullt instrumenterade och lÃ¥ngtidsmätta utom de första dÃ¥. Vad gäller att göra rätt/fel vid installationer av pumpar sÃ¥ har jag nog en hel del nyanser av grÃ¥tt i mina pärmar. Det gÃ¥r ju även att fÃ¥ 2 fel att se ut som ett rätt  :)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
när du mäter upp dom är det klas climacheck du andväder då ?

Jag tycker dom är grymma .

För min del är det värme sidan och systemlösningar som jag gillar . :) där har jag lagt allt krut sen starten .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
när du mäter upp dom är det klas climacheck du andväder då ?

Jag tycker dom är grymma .

För min del är det värme sidan och systemlösningar som jag gillar . :) där har jag lagt allt krut sen starten .
cocacola *vinkar*

Jag använder climacheck som metod men har annan databas samt andra givare och logger, den nyaste climacheck är betydligt bättre sen de slutat med ström/spänning och börjat med analysator. Sen räknar jag i excel direkt.

Värmesidan är kul men idag svär jag i kyrkan och föredrar faktiskt fjärrvärme. Jag har några hyresfastigheter och har räknat fram och tillbaka men det går inte att motivera v-pump för mig. Frånluft går bra men inte berg. I tidigare villor/hus har det vart lättare och då man flyttar ofta så har det blivit några.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om du är snäll så kan du få en offert av mig ;D

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
fjärrvärmen . menar du att du har så pass bra pris på den att det inte går att räkna hem V-P.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
fjärrvärmen . menar du att du har så pass bra pris på den att det inte går att räkna hem V-P.
cocacola

Ja.. det menar jag. Men i det är det införstått att alla investeringar redan var gjorda. Skulle jag byta något är det ju en annan femma. Nu ska jag snart köpa ny fastighet igen så då får man plocka fram räknaren igen :-) ! Alltid lika kul
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om du är snäll så kan du få en offert av mig ;D

Hehe.. ja.. humor saknar du inte !!
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Humor?  vaddÃ¥  duger inte jag eller _/-                *roflmao*

Om du kollar min profil ligger det en länk till en blogg.  La upp nÃ¥gra bilder samt ett log PH som du kan titta pÃ¥
det kommer mkt mer senare men jag är inte helt klar än.   Mycket nöje ;)
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 08:47:44 av VP ORAKLET »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Det finns nÃ¥gra heta sytem lösningar som kanske kan konkurera ut fjärrvärmen även där .  ;)
cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Humor?  vaddÃ¥  duger inte jag eller _/-                *roflmao*

Om du kollar min profil ligger det en länk till en blogg.  La upp nÃ¥gra bilder samt ett log PH som du kan titta pÃ¥
det kommer mkt mer senare men jag är inte helt klar än.   Mycket nöje ;)

Jo.. du duger alldeles säkert. Jag ska räkna pÃ¥ mitt nästa projekt och sen fÃ¥r du lämna ditt bud  :)

Tack för dina bilder, jag kollar som hastigast bara och tittar närmare senare. Ett par första frågor.. varför så stor ÖH ? och kanske en suggasväxlare?

Du anger 3.1 i COP enligt diagram men om du beaktar hela systemet.. vad får du då? Du har väl pumpar o.dyl där också?


Hehe,, det blir mycket kompressor på R134a.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det finns nÃ¥gra heta sytem lösningar som kanske kan konkurera ut fjärrvärmen även där .  ;)
cocacola  *vinkar*

Jag betalar 41 öre för fjärrvärme och 97 för ström. På fjärren är det fast pris och strömmen flyter. Det hade blivit attan så dyrt i vintras om jag haft v-pump.

Ge gärna exempel på heta lösningar som kan konkurrera. Jag behöver 25 kW toppeffekt.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vad gäller ÖH sÃ¥ kan jag inte komma ner lägre. Den pumpen är dimensionerad för att avge 16 kw vid 0 grader in och typ -7 i förÃ¥ngning.  Jag har 10 grader i förÃ¥ngning och den kommer aldrig sjunka under 9.  SÃ¥ jag hämtar upp 20 kw i kyleffekt och lägger pÃ¥ 9.5 kw kompressor. Min exp vent är nog lite i minsta laget.
Nu vet jag att du kommer fråga om kondensor och förångare är dimensionerade efter detta, lugn det är dem.

Jag får dryga 3 i cop när jag mäter total förbrukning och avgiven effekt. Pumpen har konstant kondensering och förångning samt skikt laddar 2,5 kbm VV. Jag får byta motorskydd i den för den drar bara hälften av den ström den är gjord att dra Thumbsup


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!