Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1 inne del elr 2?  (läst 1468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dunderpumpen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
1 inne del elr 2?
« skrivet: 19 augusti 2014, 22:04:21 »
Nu är jag helt förvirrad efter att ringt några pumpgubbar och sedan ställt 70 frågor till dom på polarpumpen ang luft/luftpumpar

Huset är ett dåligt isolerat 1½ plans hus på 100kvm,och lagom många dörrar.
med bara elradiatorer just nu.
Huset ligger i sörmland.

Så det jag förväntar mig är att man ska kunna vara utan elementen största delen av året och endast stödvärma med dom när det är som kallast..kan jag förvänta mig det av en luft/luftpump?

Och sen så får jag ingen klarhet i antalet innedelar,jag vill ha lika mycket värme på båda våningarna,förra vintern tex så var det mer regel än undantag att det var varmare där uppe.

Så ska man ha 1 innedel och räkna med att värmen stiger?
Eller 2 innedelar?

Polarpumpen rekommenderar Mitsubishi FH25  var pÃ¥väg att genomföra köpet och sÃ¥ en annan av samma märke fast med 2 innedelar och dÃ¥ börjar man ju fundera pÃ¥ om man kommer att Ã¥ngra om man inte tar 2 innedelar eller kanske det inte gör sÃ¥ stor skillnad?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 1 inne del elr 2?
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2014, 16:26:48 »
Det är bättre med två separata pumpar än en med två innedelar. Sätt in en pump nere på nåt bra ställe och se vad som händer. Blir det problem att få upp värmen på övervåningen kan du fundera på en till pump nästa år.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!