Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 februari 2016, 23:01:54 »

Jag tyckte mig se att MB väntade till iaf efter 2003. Men jag kan ha missförstått det.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 26 februari 2016, 22:56:24 »

Smarten använder signalen från motorstyrenheten för att visa temp i instumentet, är väl kanske mer vanligt nuförtiden. Man får ju en viss möjlighet att förstå fel i styret då iaf.

Jag har en känsla av att de flesta biltillverkare införde den tekniken under 90-talet.
Chrysler och Jeep tog tempmätarsignalen (liksom så gott som allt annat som presenteras analogt på instrumentblocket) från motorstyrsystemet från och med 1996 års modeller.
VAG införde den tekniken omkring 1994-1995.
Citroën och Peugeot började redan runt 1990 på vissa modeller (t ex Citroën XM) med en enda motortempgivare som var kopplad till en slags buffertförstärkare från vilken signalen fördelades ut i analog form till olika styrdon, instrumentblock mm som behövde den.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 februari 2016, 22:41:44 »

Ja, du har helt rätt!
Det är väl en av de allra enklaste givarna man kan bygga, en till tempmätaren på en motor.
Till styrsystem blir det svårare. Smarten använder signalen från motorstyrenheten för att visa temp i instumentet, är väl kanske mer vanligt nuförtiden. Man får ju en viss möjlighet att förstå fel i styret då iaf.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 25 februari 2016, 22:27:59 »

En skillnad är att tempmätargivaren brukar vara enpolig, ena änden av NTC-motståndet är alltså jordad i givarens gänga, medan givare för motorstyrsystem brukar vara helt isolerade från jord.

En annan skillnad är att motorstyrsystemen (liksom t ex ett värmepumpstyrkort) brukar skicka mycket lägre ström genom givaren än vad en tempmätare gör, så eventuellt övergångsmotstånd, olinjära fenomen och sånt i oxidskikt mm spelar mycket större roll där. Ett skäl till detta kan vara att de givare som har NTC-motståndet elektriskt isolerat från jord, också har sämre termisk förbindelse mellan detta och kylvattnet, så att man måste vara försiktig med strömmen genom givaren för att hålla ner egenuppvärmningen.

Det hör också till saken att en tempmätare i en bil oftast har ett ganska begränsat mätområde, som börjar vid t ex +40 °C.  Motorstyrsystemet behöver ha koll på motortemperaturen med någotsånär god upplösning redan från kanske -20 °C och uppåt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 februari 2016, 22:09:15 »

VDO, ett gammalt fint familjeföretag det också! (Inte nu längre dock)  M14 gänga. Samma givare på MB i över 30 år!
Bosch had it all, men sumpade det..
Är det svårare att bygga en pålitlig givare för ett styrsystem än för en tempmätare?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 24 februari 2016, 22:04:31 »

Nu var det i och för sig givare för motorstyrsystem jag tänkte på, inte givare avsedda för tempmätare.

Få se nu, vilken underleverantör är det som ligger bakom Mercedes' originalgivare för tempmätare? VDO, Moto-Meter eller någon annan?
Mercedesgivarna vet jag har kommit till användning som (tillfällig) oljetempgivare på luftkylda VW, eftersom de råkar ha samma gänga som VW's oljeavtappningsplugg.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 februari 2016, 21:44:39 »

Citera
Det har ju funnits enstaka givartyper som har varit ökända för att krångla även inom fordonsbranschen.  T ex Bosch standardgivare från 80-talet 0 280 130 026, 032 m fl, de fick ofta antingen glapp eller ökad resistans efter några år.

Tja, undantag som bekräftar regeln.. Tack Torbjörn, du har alltid intressant info att delge!
Förstår att det är en billigare variant än Mercedes använder, de krånglar typ aldrig.
Scania har samma, fast till skillnad från MB som har ett runt stift för pluspolen, så har Scania (och en del MB-lastbilar...) en m4-pinne för ringkabelsko och mutter. När muttern rostar fast och någon försöker lossa den så lossar istället hela innerdelen av givaren och roterar inne i huset, givaren går inte sönder men det blir sämre kontakt mot jord via nåt kontaktbleck mot utsidan, och givaren börjar visa för lite temp, lite beroende på läge på innerdelen, luftfuktighet mm...
Som tur är kan man alltid byta till en personbils MB-givare och löda dit en rundstiftshylsa på kabeln...med en sådan lösning blir det aldrig något moment att tala om på själva givaren.
Den bästa lösningen (kom) oftast från Sindelfingen, granne med Bosch sedan 130 år...
Numera sätter de troligen dit vilken skit som helst som de hittar på Alibaba...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 februari 2016, 18:26:51 »

Vi har en varvtals givare på en kvarn på jobbet som ger upp med jämna mellan rum och den kostar drygt 6000 kr + jobb men dom börjar visst fundera på att bygga om systemet så det finns andra givare som är skit.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 24 februari 2016, 11:11:04 »

Märkligt ändå, på bilsidan brukar man även på billiga bilar kunna lita på vattentempgivaren även efter 20 års användning...

Det har ju funnits enstaka givartyper som har varit ökända för att krångla även inom fordonsbranschen.  T ex Bosch standardgivare från 80-talet 0 280 130 026, 032 m fl, de fick ofta antingen glapp eller ökad resistans efter några år.

När det gäller givarkrångel i värmepumpar tror jag att det mesta beror på olämpligt val av kapsling eller mindre lyckat montage.
Hetgasgivare som sitter på ett rör nära kompressorn utsätts för högfrekventa vibrationer som kan leda till kabelbrott efter några år, i synnerhet om kabelisoleringen inte tål värmen i längden utan blir spröd.
På kalla och fuktiga ställen (t ex brine-givare i bergvärmepumpar eller allehanda givare i utomhusdelen på en luftvärmepump) så kan fukt tränga in till NTC-motståndet och förstöra det med tiden.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 februari 2016, 09:56:11 »

Märkligt ändå, på bilsidan brukar man även på billiga bilar kunna lita på vattentempgivaren även efter 20 års användning...
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 24 februari 2016, 09:46:26 »

Hmm... Säg den lycka som varar.
Nu har den börjat stanna på grund av för hög hetgastemp. Hur stor felvisning kan man förvänta sig på ett sånt här NTC-motstånd vid dom aktuella temperaturerna (110-120 grader)?
Jag vet att det är en särskild sort givare just till hetgasen (jag har en sån liggandes nånstans, men hittar den inte just nu) men det är ju samma motstånd som de övriga givarna, så jag antar att den bara är lite mer tålig mot de höga temperaturerna. Kan det även vara så att 'standardgivarna' visar för mycket fel över 100 grader och därför är olämpliga att använda?

Många värmepumpar har ju också en helt annan karaktäristik på hetgasgivaren än på de andra givarna.
Ett skäl till detta är att man vill få det användbara mätområdet centrerat kring en högre temperatur för hetgas än för de andra. Exempelvis har Foma/Energicentra m fl luftvattenpumpar mätområdet centrerat kring +77 °C för hetgasgivaren och +25 °C för alla andra.
Ett annat skäl är att NTC-motstånd som är långtidsstabila vid höga temperaturer kan ha andra nackdelar, t ex sämre absolut noggrannhet eller lägre B-värde.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 februari 2016, 04:59:13 »

Nu har jag testat hur bra en 'standardgivare' funkar som hegasgivare. Det är ju samma resistans så mätvärdet blir rätt. Dock höll den bara drygt ett år...
I går förmiddag blev det helt plötsligt lite fladdriga värden... Inga larm än, men det är väl bara en tidsfråga.


Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 december 2014, 13:34:29 »

Min hetgasgivare visade från början 4 grader för låg temperatur, efter det att jag kom åt den vid byte av köldbärarpump visar den ca 10 grader för låg temperatur. Jag kommer ihåg ett fall på forumet där någon hade en hetgasgivare som visade 10-15 grader för hög temperatur och det resulterade i larm ibland. Det är nog så att standardgivare visar för mycket fel vid höga temperaturer.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 december 2014, 11:31:38 »

Hmm... Säg den lycka som varar.
Nu har den börjat stanna på grund av för hög hetgastemp. Hur stor felvisning kan man förvänta sig på ett sånt här NTC-motstånd vid dom aktuella temperaturerna (110-120 grader)?
Jag vet att det är en särskild sort givare just till hetgasen (jag har en sån liggandes nånstans, men hittar den inte just nu) men det är ju samma motstånd som de övriga givarna, så jag antar att den bara är lite mer tålig mot de höga temperaturerna. Kan det även vara så att 'standardgivarna' visar för mycket fel över 100 grader och därför är olämpliga att använda?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 december 2014, 09:54:51 »

För några dagar sen började det larmas för avbrott i givaren lite då och då och kompressorn stannade, så jag kände att jag var tvungen att ta tag i problemet...
Det visade sig att det var glapp i kabeln precis där den går in i själva givaren. Som tur är har jag lite reservdelar på lager så nu ser kurvorna runda och fina ut igen.

Just hetgasgivaren är ju ganska utsatt eftersom det blir rätt så höga temperaturer där ibland, så det är kanske inte så konstigt att den ger upp efter 4,5 år. Med tanke på att det är den enda prylen som har gått sönder hittills så har jag ändå fortsatt förtroende för värmesystemet.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 december 2014, 10:20:36 »

Hmm... I morse dippade tempen till -195 grader, så jag tror nog inte det är så enkelt att givaren har lossnat från röret. 8 minus just nu, så det blir till att avvakta nån dag.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 december 2014, 09:00:17 »

Nej. Det skall inte bli så där fladdriga värden oavsett vad den gör.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 07 december 2014, 19:53:23 »

kan det bero på något med avisningen
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 december 2014, 09:19:45 »

Att titta på loggar/grafer är ju nåt som verkar kunna bli som ett tvångsbeteende för många här på forumet.  :-X
Dock händer det ju då och då att man faktiskt upptäcker nåt avvikande beteende. Förhoppningsvis innan nåt går sönder på riktigt...

Jag såg i dag att den vanligtvis så vackra kurvan för hetgasen inte riktigt var lika fin längre. Nån som har nån idé vad som har hänt? Förhoppningsvis skall det bara bli några enstaka minus i dag så jag kan skruva isär utedelen och se om det är så enkelt att givaren har lossnat från röret...
Övriga värden ser helt normala ut, så jag tror att det bara är mätningen av hetgastempen som är problemet.

Så här brukar det se ut  tummenupp:


Så här ser det ut i dag  :'(:


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!