Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Ahlterma mot vedpanna.  (läst 3232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad soho

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Daikin Ahlterma mot vedpanna.
« skrivet: 21 november 2009, 12:34:27 »
Går i tankar på att köpa till ett komplement till min vedpanna Värmebaron med 2st ackumulator tankar a750l , 180liter vvb i den ena.
Jag har tillgång till gratis ved, tycker fortfarande att det är ok att elda och hantera veden.
MEN, ibland och nummera lite oftare så kan det bli tajt med tid när vi ska hinna med hämtning av barn. äta och dra iväg på aktiviteter på kvällarna. Har elpatronen i den ena acktanken inkopplad och inställd på ca50 C så att det finns värme och varmvatten i huset ifall att man inte hinner med.
Fundera på att koppla till en luft/vatten istället för att köra med elpatronen, har kikat runt lite på nätet och fastant för Daikin
då utedelen är lätt att gömma undan + att dom tycks ligga ifram kant när det gäller teknik och kvalitet.
Jag har pratat med en säljare som sa att man kopplar den mot tankarna och ställer in den att hålla 50C.
Ctc har en lösning med luft/vatten och styrmodul, men finns det någon som har erfarenhet, synpunkter eller tips om att docka Ahlterma mot vedpanna.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin Ahlterma mot vedpanna.
« Svar #1 skrivet: 22 november 2009, 08:49:20 »
Jag har min pump dockad  mot en Högfors maxi 15 combi panna vilket fungerar alldeles
utmärkt, kan stödelda vid kallt väder, men mest eldar jag sopor någon gång, så det tror jag nog
inte är något problem, men om den kan värma hela systemet eller måste fixas så att det värmer en del det vet jag inte, på min anläggning kan jag köra förbi vedpannan när jag inte eldar i den.
« Senast ändrad: 22 november 2009, 10:37:19 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad 5° snö och kallt upp till knäna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Ahlterma mot vedpanna.
« Svar #2 skrivet: 25 december 2009, 10:14:40 »
Jag skulle ha dockat en Ecotherma EWYQ AA mot accumulatortanken det är en enbart luftvatten pump med vvx cirkpump och expensionstank i utedelen ,den finns i enfas 7,3-9,2 kw (maxvärde) som enfas och 11-14 kw trefas (maxvärde)
Kolla upp denna med din försäljare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!