Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SRK35GZ-L1  (läst 3861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

He rik

  • Gäst
He rik
SRK35GZ-L1
« skrivet: 14 april 2018, 15:00:56 »
Hej.

Jo, jag vet, gammal pump...men, den startar och går ett litet tag, blåser lite värme om jag startar om den några gånger för att sedan gå ner och stanna med lysande run-lampa och timerlampan blinkande 2 gånger.

Efter att ha googlat en hel del och hittat denna bok,  https://www.mhi-mth.co.jp/en/products/pdf/rlc012a003a_english.pdf , vilken jag inte vet om det är rätt för min pump men, enligt den är det kompressorn eller kablage eller liknande i utedelen, kan det stämma?

Eller är det någon som har boken för just min pump och kan förklara vad felkoden betyder?

Har bytt lager i fläkten i innedelen då jag trodde det var den som tackat för sig, tycker den har dålig snurr nu efteråt men det var ett tag sen jag körde den så det kanske är som det ska.

Ute startar kompressorn och pumpar, rören blir varma och fläkten drar igång men efter ett tag stannar den bara och innedelen stänger av och felindikerar som ovan så pumpen verkar funka, fläkten fungerar och innedelen verkar iaf funka om än blåsa dåligt.

Vad kan felet vara och hur går jag vidare nu.

Innan någon nu kommer med exakt samma svar jag fått när jag ringt till några montörer, "det är en så gammal pump, köp ny" vill jag påpeka att det kostar ungefär 25´att få en likvärdig monterad och med 10års förväntad max-livslängd så kan jag lägga 2500/år den håller ihop och gå +- noll på kostnaden och varje år mer än den kostnaden är ren vinst så jag vill ju "lappa" ihop den så den håller några år till om det är möjligt, min tvättmaskin kostade 700 att fixa för 4år sen istället för att köpa ny för 6500...

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SRK35GZ-L1
« Svar #1 skrivet: 14 april 2018, 16:06:16 »
En del av dessa har problem med koksning av kolvringarna.
SÃ¥ byt kompressor.
Brukar hamna mellan 10-12 tkr.
Det här är ju en vanlig 35’a och inte speciellt effektiv så alternativet kan ju vara en mitsubishi fh35 som kostar runt 10’ + montering.

He rik

  • Gäst
He rik
SV: SRK35GZ-L1
« Svar #2 skrivet: 14 april 2018, 22:05:35 »
Ok, koksade ringar alltså, men borde inte lågtrycksvakt eller liknande lösa då?
Med tillhörande felkod alltså?

Har testat lite här nu med detta resultat.

Startar och går ca: 3min 15sek sedan så får jag vänta några minuter innan det går att starta igen.
När han startar så går kompressorn ett tag sedan börjar fläkten snurra i lägre hastighet, efter ett litet tag ökar kompressorn hastigheten och fläkten ökar, de sista ca:15 sekunderna innan han slår ifrån så ökar fläkten till vad som verkar vara max för att sedan stanna och felkoden inne tänder upp "fel på utedel"

I felsökningsinstruktionen står
 "• Broken power transistor, broken compressor wire
• Broken discharge pipe sensor wire, poor connector connection
• Compressor blockage"

Jag har kollat och spayat kontaktspray i alla kabelskor och anslutningar, de såg fina och rena ut utan oxid med bra anliggning, då kompressorn startar och går så utesluter jag "compressor blockage" och "broken compressor wire" verkar fel det med då den startar.
 "Power transistor", vad driver den? Är det bla. fläkten via kretskortet sÃ¥ verkar ju även den fungera.

"discharge pipe sensor" däremot, vilken är det? Var hittar jag den? och vad gör den?
Som det ser ut så är det kablaget till den det ska vara fel på om det är den så det verkar ju inte vara så avancerat att fixa heller men är det något som aktiveras efter ca:3.15?

Uppenbarligen är det något den förväntar sig ska hända efter dryga 3,15 minuter som inte sker varpå den stänger ner och säger fel på utedelen, tiden är nära exakt varje omstart vilket jag gjort en 10gånger nu så att det är någon signal eller någon ventil eller relä som ska dra verkar ju rimligt, frågan är bara vad.

Då den även går att återstarta utan felkod efter ett tag så verkar detta inte detta verka påverka just uppstarten så om någon kan förklara hur den normalt fungerar så vore det snällt, uppstart-drift, vad händer.
Typ, "uppstart, bygger tryck, öppnar ventil/givare ger signal" eller liknande, kan ju ge en fingervisning om vad man ska kolla efter.

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få! :)

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: SRK35GZ-L1
« Svar #3 skrivet: 15 april 2018, 20:53:49 »
Kan ju vara sensorn som är kaputt, byta den så ser du.....
Placering finns nog i servicemanualen om du hittar den samt mätvärden och kurvdiagram.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: SRK35GZ-L1
« Svar #4 skrivet: 15 april 2018, 21:17:32 »
En del av dessa har problem med koksning av kolvringarna.
SÃ¥ byt kompressor.
Brukar hamna mellan 10-12 tkr.
Det här är ju en vanlig 35’a och inte speciellt effektiv så alternativet kan ju vara en mitsubishi fh35 som kostar runt 10’ + montering.

What he said.

"Innan någon nu kommer med exakt samma svar jag fått när jag ringt till några montörer, "det är en så gammal pump, köp ny"

Kul att du gillar att förstå/laga saker! :)

Se upp, här kommer det..!
Att byta kompressor för 10-15kkr eller köpa en ny mitsubishi FH35 för 15kkr med installation, ingen nobrainer va?  a:gl


Annars om inte kompressorn är kass, gissar jag att nån kondensator är kass på styrkortet. Ta en titt och leta de som "bullat" ut.
« Senast ändrad: 15 april 2018, 21:44:55 av kWhalp »

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: SRK35GZ-L1
« Svar #5 skrivet: 16 april 2018, 18:31:19 »
discharge pipe sensor" däremot, vilken är det?

I utedelen så sitter det en tempgivare/termistor klämd i ett litet rör på köldmedelsslingan liten oftast kopparfärgad. Brukar även sitta en på/vid kompressorn.

När maskinen startar och börjar ge värme sÃ¥ ökar fläkten inne och när temperaturen i rören stiger x grader till sÃ¥ ökar fläkten ett steg till. Om det är fel pÃ¥ tempgivare inne eller ute sÃ¥ stänger den ner dÃ¥ den inte känner av att det blir nÃ¥gon värme.  Samma resultat kan fet bli vid fel pÃ¥ nÃ¥got av kretskorten.

Om det bara blir värme på rören ute och ingen märkbar värme alls till innerdelen gissar jag på köldmedelsbrist.

Men det är svårt att gissa och inte se och mäta.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SRK35GZ-L1
« Svar #6 skrivet: 16 april 2018, 21:58:18 »
Dischargepipe sensor
Sitter på utgående rör från kompresorn.
Fel på kolvringar/ventiler eller soppabrist kan ge för hög tempetatur på denna och kompressorn stänger ned samt sätter felkod

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: SRK35GZ-L1
« Svar #7 skrivet: 10 december 2021, 17:45:25 »
Ok, koksade ringar alltså, men borde inte lågtrycksvakt eller liknande lösa då?
Med tillhörande felkod alltså?

Har testat lite här nu med detta resultat.

Startar och går ca: 3min 15sek sedan så får jag vänta några minuter innan det går att starta igen.
När han startar så går kompressorn ett tag sedan börjar fläkten snurra i lägre hastighet, efter ett litet tag ökar kompressorn hastigheten och fläkten ökar, de sista ca:15 sekunderna innan han slår ifrån så ökar fläkten till vad som verkar vara max för att sedan stanna och felkoden inne tänder upp "fel på utedel"

I felsökningsinstruktionen står
 "• Broken power transistor, broken compressor wire
• Broken discharge pipe sensor wire, poor connector connection
• Compressor blockage"

Jag har kollat och spayat kontaktspray i alla kabelskor och anslutningar, de såg fina och rena ut utan oxid med bra anliggning, då kompressorn startar och går så utesluter jag "compressor blockage" och "broken compressor wire" verkar fel det med då den startar.
 "Power transistor", vad driver den? Är det bla. fläkten via kretskortet sÃ¥ verkar ju även den fungera.

"discharge pipe sensor" däremot, vilken är det? Var hittar jag den? och vad gör den?
Som det ser ut så är det kablaget till den det ska vara fel på om det är den så det verkar ju inte vara så avancerat att fixa heller men är det något som aktiveras efter ca:3.15?

Uppenbarligen är det något den förväntar sig ska hända efter dryga 3,15 minuter som inte sker varpå den stänger ner och säger fel på utedelen, tiden är nära exakt varje omstart vilket jag gjort en 10gånger nu så att det är någon signal eller någon ventil eller relä som ska dra verkar ju rimligt, frågan är bara vad.

Då den även går att återstarta utan felkod efter ett tag så verkar detta inte detta verka påverka just uppstarten så om någon kan förklara hur den normalt fungerar så vore det snällt, uppstart-drift, vad händer.
Typ, "uppstart, bygger tryck, öppnar ventil/givare ger signal" eller liknande, kan ju ge en fingervisning om vad man ska kolla efter.

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få! :)


Hur gick det?
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!