Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Compress 7000i AW  (läst 396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Compress 7000i AW
« skrivet: 24 januari 2024, 12:36:00 »
Testar här ocksÃ¥ för jag vet ni är snabbare pÃ¥ att svara än min installatör:  tummenupp

Har en luft/vatten Compress 7000i i vårt hus med vattenburen golvvärme med termostater i varje rum.
Då jag har velat sänka rumstemperaturerna har jag gjort det via menyratten,där man ändrar rumstempen. Enligt installatören ska den vara på 18 gr.
Men ibland får jag för mig att jag om jag sänker den då elpriserna är gigantiska, till ca 15 grader, så spar jag pengar. Visst, blir kallare så klart i huset men då startar jag kamin i stället.
Men.....då är frågan istället nu: Skjuter jag mig själv i foten och förstör dom förinställda inställningarna som finns, allt vad gäller värmekurvor o allt vad det heter, och ATT DET BLIR DYRARE för jag har frångått dom där 18 gr, som installatören sa att den ska ligga på?
FörstÃ¥r ni hur jag menar? 
För när systemet installeras 2019 så var ju elpriserna nästan gratis. Kanske ska vara ett annat tänk nu..

Nåja. Vad rörigt det blev, hoppas nån förstår vad jag menar
Tack på förhand
mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Compress 7000i AW
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2024, 12:53:00 »
Visst går det att sänka temperaturen i ett hus men det tar sin tid att få ner den pga värmetrögheten men har man värmepump är det inte så enkelt eftersom sedan när temperaturen ska upp igen måste man köra värmepumpen extra hårt och då får den sämre COP och kanske även använder el-patronen för att komma ifatt med värmen. Har du kamin kan man dock hålla uppe temperaturen i en ganska stor del av huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mikado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Compress 7000i AW
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2024, 13:19:54 »
Tack för svar Josth.  :)
Så då är det är det "smartast" att låta värmepumpen vara inställd på sina 18 gr, och så justerar jag med rumsgivarna? ( om jag förstått dig rätt )

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Compress 7000i AW
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2024, 13:32:52 »
Normalt när man har värmepump så ska så många av termostaterna som möjligt stå på max för att inte hindra värmepumpen och man ska ha lägsta möjliga värmekurva som ger önskad temperatur i huset. Har man kamin kan det bli trixigt men man får prova med att använda de termostater som krävs och som precis stryper övertemperatur pga kaminen och kontrollera att värmepumpen inte ger något högtryckslarm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mikado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Compress 7000i AW
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2024, 13:56:03 »
Ok.
Nu blev det lite overkill för mig, dÃ¥ jag är en novis vad gäller sÃ¥nt här , och inget jag klarar fixa själv  :P ;)
Men tack ändÃ¥, uppskattar dina svar  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!