Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips och RÃ¥d önskas  (läst 18995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #45 skrivet: 05 april 2011, 01:25:57 »
Nog finns det skillnad mellan märkena. Men att vi dödliga skulle märka av denna skillnad pÃ¥ elräkningen är liten. Givet likvärdiga förutsättningar sÃ¥som installation/konfiguration, effekt m.m. Personligen har jag valt att fokusera pÃ¥ märkenas kvalitet (sÃ¥som den uppfattas via WoM eller marknadsföring... sÃ¥ det är ju inte heller direkt tillförlitligt, precis som hela detta forum  :D )

Sen finns det ju pumpar som med hjälp av diverse hård- och mjukvara säkerställer en optimalare drift. Typ automatiskt justerad hastighet på cirkulationspumpar för att få optimala värden. Eller inverterstyrda kompressorer som går upp och ner i effekt med behovet. Eller varmvatten som på finurliga sätt värms medans pumpen gör värme.

Vad jag kunnat utröna rör det sig ofta om bekvämlighetsfaktorer som med lite tur syns på marginalen. Dock syns dessa obönhörligen på installationsnotan. Men - godis är gott - och vem skulle inte banga för senaste-fetaste-snyggaste anläggningen. Men då kanske detta skall ligga på komfortkontot snarare än besparingskalkylen.


Det viktiga är ju att konsumenternas beteende påverkar tillverkarna att göra bättre, mer ekonomiska och hållbara maskiner. Samt att dessa är lätta att driva. Inte att deras beräkningsprogram ger en snyggare kalkyl. Det är ju resultatet som räknas.

Men visst. Mördande reklam säljer. Och visst är det ju sÃ¥, inom alla branscher, att det kan finnas ett märke som är bättre än alla andra. Men det är ju svÃ¥rt och veta om det är ett doldismärke som inte har rÃ¥d att marknadsföra sig och därmed nästan ingen köper - eller om det är det märket som alla köper - för att dom är bäst eller för att dom har mest reklam.  Sc:,h
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #46 skrivet: 05 april 2011, 07:20:42 »
Ja det är inte lätt för en lekman att reda ut vilken pump som är bäst eller ej. Men efter som det är en stor investering så vill man ju bli nöjd med sin anläggning. Om man bara visste så lägger man ju några kronor extra för att bli nöjd i 10år än att snåla nu och bli missnöjd med något som ej uppfyller ens krav. Men om man utgår från att de flesta VP uppfyller ens krav så blir ju det prisfråga i sista ändan.

Men men det är inte lätt.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #47 skrivet: 05 april 2011, 07:48:12 »
Jag hade sista "killen" förbi igår inte fått någon offert ännu,
men man blir lite less när de inte vill lyssna  fiR: ,
Han ville bara sälja en 8KW med standard hål !
för det var den han brukar sälja.....
Jag hade snöat in på Nibe men de som varit vettiga är nu Termia & IVT.
alla utom 2 har garaget med trots jag har sagt vad det drar (ingen kulvert idag).
men IVT vill säkra upp huset från 20-25A ! för att 11KW behöver 20A.
Lutar Ã¥t Termia nu ( och en termia link kanske,  :P  sÃ¥ att den blir lik en Nibe )
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #48 skrivet: 05 april 2011, 09:47:42 »
Vi upplever ocksa att de som man kontaktar i forsta hand, saljarna, inte lyssnar over huvud taget.
For mig kanns forumet som en raddning i noden.
I handerna pa enbart saljarna ar man blast och far ingen koll alls.

Thermia (och eventuellt Thermia link) blir nog precis vad en noggrann kund som du blir gladast av.

Mvh
Cap
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #49 skrivet: 05 april 2011, 10:02:12 »
Jag tyckte Thermia verkade va en bra pump men vet ej om det är värt priset, 23000:- dyrare än IVT
Så för min del blir det nog IVT HE C9

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #50 skrivet: 05 april 2011, 10:07:02 »
Jag hade sista "killen" förbi igår inte fått någon offert ännu,
men man blir lite less när de inte vill lyssna  fiR: ,
Han ville bara sälja en 8KW med standard hål !
för det var den han brukar sälja.....
Jag hade snöat in på Nibe men de som varit vettiga är nu Termia & IVT.
alla utom 2 har garaget med trots jag har sagt vad det drar (ingen kulvert idag).
men IVT vill säkra upp huset från 20-25A ! för att 11KW behöver 20A.
Lutar Ã¥t Termia nu ( och en termia link kanske,  :P  sÃ¥ att den blir lik en Nibe )


Jag tycker thermialink verkar lite nice att ha. Då jag själv är ute och handlar värmepump vore det intressant att veta på vilket sätt thermialink gör thermia mer som nibe? Jag hade faktiskt helt och hållet missat att Nibe hade en sådan lösning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #51 skrivet: 05 april 2011, 10:17:24 »
Nibe fÃ¥r ju alltid skäll för sin display av "termia-folket" sÃ¥ jag skojjade lite tillbaka ( glömde smiley gubbe)  *vinkar*
Nibe har ingen Link vad jag vet.
Det verkar vara gungor och karuseller i mina offerter termia dyrast på pump men billigare på allt annat.
En Nibe var klart högsta totalpris, just nu är termia billigast .....
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #52 skrivet: 05 april 2011, 10:31:29 »
Enl de kalkyler jag fått så verkar det som om Nibe skulle vara ca: 20% effektivare än IVT och Thermia. Vad tror ni kan det stämma?

Nej, skillnaden mellan dessa märken kan knappast vara så stora, jag tror på att man har räknat olika eller har olika förutsättningar.

Exakt. Marknadsföringsprincipen är väl dessutom att vinkla sanningen litegrann(ibland mycket) så att ens produkt framstår som bäst. Den ärlige står väl ibland sig lite slätt med halvkassa siffor i jämförelse.

Hade inte konsumentverket kört nån test med flera kända märken och kommit fram till att alla var ungefär lika i COP (dvs årsförbrukning), skillnaden var mycket liten och årCOPet i testet blev ungefär 3 ?

1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #53 skrivet: 05 april 2011, 10:32:28 »
Ah ok nu hajjar jag. Jag tänkte att jag hade missat någon ny cool feature!

De offerter jag fått ligger prismässigt väldigt lika, så vida man inte jämför äpplen och päron så att säga. Då menar jag typ 1245, diplomat osv. På samma sätt är ju G2 och X11 dyrare men fortfarande hyfsat jämförbara i de priser jag fått. Den enda som stuckit ut är väl 1250 men det är ju knappt dom lämnar pris på denna.

Jag fick ett till pris i går.
10kw G2 med 180 meter borrning, all inclusive så att säga, landade på 142 xxx:- efter rot (30% schablon rot).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #54 skrivet: 05 april 2011, 19:03:28 »
Vi upplever ocksa att de som man kontaktar i forsta hand, saljarna, inte lyssnar over huvud taget.
For mig kanns forumet som en raddning i noden.
I handerna pa enbart saljarna ar man blast och far ingen koll alls.

Thermia (och eventuellt Thermia link) blir nog precis vad en noggrann kund som du blir gladast av.

Mvh
Cap

Kapten, såg i din signatur: "600 m2 i Skane som troligtvis snart far Thermia Robust i present fran hustomten. ..."

Är nyfiken över varför du inte väljer Thermia Solid ?  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #55 skrivet: 05 april 2011, 19:11:47 »
Ah ok nu hajjar jag. Jag tänkte att jag hade missat någon ny cool feature!

De offerter jag fått ligger prismässigt väldigt lika, så vida man inte jämför äpplen och päron så att säga. Då menar jag typ 1245, diplomat osv. På samma sätt är ju G2 och X11 dyrare men fortfarande hyfsat jämförbara i de priser jag fått. Den enda som stuckit ut är väl 1250 men det är ju knappt dom lämnar pris på denna.

Jag fick ett till pris i går.
10kw G2 med 180 meter borrning, all inclusive så att säga, landade på 142 xxx:- efter rot (30% schablon rot).

G2 och x11 är inte jämförbara X11 är en inverter och ska dimensioneras för max effekt och har ingen elpatron som spets (tror jag) G2 är en (nästan) vanlig on off.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #56 skrivet: 05 april 2011, 21:29:22 »
ja visst skiljer det mellan maskinerna. jag tänkte närmast på respektive märkes top of the line variant
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #57 skrivet: 05 april 2011, 21:35:47 »
ja visst skiljer det mellan maskinerna. jag tänkte närmast på respektive märkes top of the line variant

Jaså menade du så. Nibes top of the line borde ju vara 1250 men är det knappast sämre cop sämre beredare ingen usb loggning ingen färgskärm borde komma en ny snart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #58 skrivet: 06 april 2011, 07:33:26 »
Jag räknade på mitt hus och det skiljer inte mycket på ett år
Om Nibe 10KW var 0 kr (högst COP  ;) ) sÃ¥ var Bosch 11KW=127kr dyrare per Ã¥r , termia 10 eller 12=500kr per Ã¥r.
Då har i mitt fall Nibe ändå mest tillskott.
SÃ¥ inte Richard hoppar pÃ¥ mig igen , detta gäller mina egna uträkningar som amatör  a:gl
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad losch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Tips och Råd önskas
« Svar #59 skrivet: 06 april 2011, 19:05:46 »
Hur ser era offerert ut?
Har fått in 7 offerter och alla utom en använder schablon för rotavdrag (30% av totalbeloppet). Men en har lämnat offert på totalt 150k och och att arbetskostnaden är 58k.Hur är det är dom flesta lata och inte orkar specificera sina fakturor? Det verkar ju som att det är en del pengar att hämta om man dom kan specificera sina fakturor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!