Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?  (läst 3455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« skrivet: 04 december 2005, 12:20:27 »
Hej,

Vi planerar att bygga ett 2-planshus i Dalsland på ca 200 kvm boyta, detta skall vi tillsammans med en 8x4 markpool värma på lämpligt sätt. En tanke var att köra med IVT490 i huset och solfångare till poolen. Många har ju vid nybyggnation svårt att få ner payofftiden på jord- och bergvärmeinstallationer om inte husen är rejält stora. Men vad tror ni är lämpligaste alternativet med våra förutsättningar?

Husfabrikanten arbetar med IVT så vi slipper dåliga avdragspriser om vi kan hitta lämplig lösning i deras sortiment. Men det är inget absolut krav ifall andra fabrikat har klart bättre alternativ så att det ekonomiskt lönar sig trots allt.

Tilläggas bör att vi även kommer att bygga ett isolerat dubbelgarage med förråd på ca 60 kvm friliggande, men detta kommer inte att byggas samtidigt som huset för det får inte plats i kalkylen just nu. Då blir det väl svårt att ha ett gemensamt värmesystem så där får vi väl köra med elradiatorer eller?

En annan sak vi är lite fundersamma över är att om vi förstått jordvärmetekniken rätt så finns det väl en risk att den drar värme från poolen istället för att bidra med värme till poolen?

Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2005, 12:46:27 »
Drar värme från poolen gör den inte, så vida ni inte lägger kollektorslangen under poolen... Men det ska man inte göra.
Annars är jordvärme billigt att anlägga och ett bra alternati till frånlufts pumpen, tror att IVT har en som heter twin 495 någonting... Både frånluft och kollektorslang...

Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2005, 13:02:14 »
Vilket projekt!  :D ;)

Mina råd:

1. Oavsett vilken pool ni väljer, isolera den, mitt förslag är 50 mm styrolit eller "vattenfast" frigolit.

2. Markvärmen stjäl inte effekt från poolen, solinstrålningen sommartid är så hög att den tempsänkning som jordvärmen ger i marken är i princip obefintlig. ( om du inte lägger kollektorn närmare än 2 meter från poolen)

Har du plats för en kollektor på 400 meter skulle jag rekomendera en värmepump som ger ca 6-7 kW (förutsatt att ert uppvärmningssystem kan göra av med den effekten vid max 55 graders framledningstemp, vid golvvärme max 45 grader, hör med hustillverkaren om detta, de bör veta eller kunna ta reda på detta)
En så pass stor värmepump kan värma upp er (isolerade) pool till 30 grader om ni vill ha så varmt (vi har 31...), den bör även kunna värma ert hus och ert garage, förbered med avstick för en kulvertledning till garaget den dag det blir dags att bygga det.

Om ni köper en IVT eller en Nibe så har de frånluftsmoduler som ni kan sätta på, det minskar kravet på kollektorns längd litegrann, säg att ni kanske kan klara er med 300-350 meters kollektor då...



3. Solfångare till poolen är jag personligen tveksam till, de har några nackdelar.

Du bör ha ett annat uppvärmningssystem som komplement (dyrt med dubbla system), annars tappar du MÅNGA baddagar på våren, när man är som mest sugen på att bada.

De värmer inget eller väldigt lite om det t.ex. regnar i nÃ¥gra dagar, säg att fredagen sedan kommer med sol och värme :) och ni bara har 22 grader i poolen  >:( , du förstÃ¥r vad jag menar...

Frysrisken

Takkonstruktionen

En extra cirkpump kanske behövs för att driva solfångarna utan att tappa för mycket flöde genom reningsverket.



Om ni inte har plats för tillräckligt lång kollektor, sätt i alla fall in en IVT 495, den ger ca 4 kW och skulle nästan räcka till för att värma både huset och poolen, väljer ni den är det dock tveksamt om det lönar sig att göra en kulvert till garaget... Då kanske en liten billig luftvärmepump i garaget är bättre den dagen det blir aktuellt.

När poolen skall värmas kan ni kanske låta eltillskottet gå in och hjälpa till (dock med begränsad effekt, om du väljer denna lösningen, försök fixa så att du kan tillföra t.ex. 3 kW el vid poolvärmning via en manuell funktion.

Nackdelen med en så pass liten värmepump blir dock att den kommer att få extremt många driftstimmar på relativt kort tid, räkna med kanske 40% kortare livslängd, det kan vara värt att ha det med i de olika kalkylerna.

Sammantaget, med tanke på att ni avser värma både pool, hus och i framtiden ett rejält garage/förråd så har jag svårt att se att en markvärmepump inte skulle vara den långsiktigt vettigaste lösningen. Se bara till så att golvvärmen (jag antar att ni bygger med golvvärme) klarar av den effekt som värmepumpen tillför utan att golven blir för varma. Tänk på att en värmepump i drift alltid ger full uteffekt, vid långa gångtider kan därför golven bli för varma om ni tillför för stor effekt. Jag skulle dock inte tro att det blir några problem med detta, men kolla för säkerhets skull.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2005, 22:45:58 »
Hej Rickard!

Tja - vad säger man? Jo, tack och bock!!!!

Mycket intressant läsning och mycket tacksamt emottaget!!

1. Isolering av poolen har jag förstått är viktigt, är styrolit en annan benämning för vattenfast frigolit eller är det bara ett fabrikat i raden?
2. Är det alltså möjligt att göra en "blindplugg" från systemet som går ut från huset som framtida förberedelse till garaget? Går denna då ut genom plattan och "göms" i marken framför huset? Går detta även att göra till poolen om denna skulle bli flyttad framåt i tiden gentemot husbyggnationen?

Jag är inte helt klar med vilken modell du rekommenderar till din beskrivning/vårt behov - jag förstår att du egentligen anser att 495:an inte är en tillräckligt kompetent spelare dock? Vi vill ju varken ha en modell som vi dödar i förtid eller en modell som är så väl tilltagen att den inte har en rimlig payoff-tid.

Vi bygger ju 2-plans träkonstruktion och därför har vi golvvärme i bottenplan, vattenburna radiatorer i övre plan, vad vi kommer att ha i garaget vet jag ej - spelar det någon roll av detta hänseende ifall vi väljer golv- eller radiatorburet?

Ang poolen så kan man ju ofta välja värmeväxlare som kostnadsfritt alternativ i poolpaket - är denna bara att koppla direkt ihop med avsticket från pumpen? (Såå enkelt kan det väl inte vara...?)




Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« Svar #4 skrivet: 04 december 2005, 23:51:03 »
1. Jag menar vad man allmänt kallar "markskiva" en cellplast med täta celler som ej absorberar vatten, jag har hört att det finns frigolit som inte absorberar vatten men är inte säker.
(Den frigolit vi tog ut ur svärfars husvagn var i alla fall full med vatten.FULL!)
Någon på den bygghandel du handlar av borde veta vad som funkar, eller kanske bäst, ring någon av tillverkarna.

2. Jag tror jag skulle göra avstick på stammarna inne, gjuta in ett rör som kan svälja kulverten/kulvertarna den dag det är dags för det.
Men jag är ingen van byggare, tror dock att det skulle kännas bättre att kunna dra en ny kulvert hela vägen den dag det blir så dags. (inga skarvar i marken...)

3. Kan du få fram husets beräknade energibehov vid enbart frånluftventilation (utan tillutsvärmeväxling) så blir det lättare att räkna ut vilken värmepump du behöver, mellan tummen och pekfingret brukar man säga att energibehovet i en nybyggnation ligger på ca 30-50 W/m2 vid DUT.
Det ger ca 6-10 kW för er del, värmepumpen brukar dimensioneras till mellan 50 och 65% effekttäckningsgrad. d.v.s 3-6.5 kW.
Sedan bör man tänka på att ni skall bygga till med ett garage, som ger ytterligare behov. Min bedömning är dock att 6-7 kW borde räcka ganska bra.
(2-plans drar lite mindre än 1-plans av samma storlek, alltså per m2 boyta)

Försök få golvvärmen och radiatorerna dimensionerade för samma framledningstemp om det är möjligt, då behöver du inte köra med onödigt hög temp till radiatorerna.

Poolen... Den rostfria vvx:en skall du överdimensionera rejält, ju mer desto bättre, Du skall minst ha en 70 kW vvx till poolen. Det blir ett litet pristillägg, men det tjänar du på tack vare den högre COP det ger värmepumpen.

Värmeväxlaren kopplas till radiatorkretsen, men med en växelventil som väljer pool eller radiatorvärmning.  Om jag vore i dina kläder skulle jag göra en "sugga" grova rör ut ur värmepumpen, till en fördelare, frÃ¥n fördelaren till:
Garage
Golvvärmecentral
radiatorer

Före suggan måste uttaget till poolvvx sitta, du vill ju ha hela flödet till poolvvx, och ingen värme ut på radiatorerna när du värmer poolen.

växelventilen för poolen behöver en styrning, det går att bygga själv, men kräver naturligtvis en del kunskap i ämnet. Att köpa den kostar ca 5-10 000 kr inkl. trevägsventil samt valbart eltillskott eller ej. Skiljer nog en hel del mellan tillverkare.
Undrar om inte vissa t.o.m. har det inbyggt... Har nästan för mig att Viessman hade det, men är inte säker. Kan ha varit Stiebel Eltron...
Kolla.

Man kan dock, om man vill vara ekonomisk sätta in en handventil (eller två) där man manuellt stänger av flödet till radiatorer/golvvärme och öppnar till poolvvx.
Hos oss skulle det i alla fall fungera bra, varför?

Jo, när isen har smält i poolen är det så varmt ute att huset inte behöver någon värme längre.
På hösten, när det blir så kallt att huset behöver värme igen är det sedan länge färdigbadat (någon vecka före i alla fall).

Det enda som då krävs för att få en fungerande styrning är ett sätt att lura värmepumpens givare att det blir smällkallt ute när det finns värmebehov i poolen.
Så funkar det för mig, en liten beskrivning:

I normalfallet så går värmepumpen som vanligt, jag ställer ned börvärdet lite extra på sommaren så att den aldrig skall tillverka värme för huset, inte ens om det blir nån kall natt i början på sommarn, det hinner aldrig bli kallt i huset ändå...

När poolen så får värmebehov växlar ett relä som:

1. Simulerar -40 grader ute
2. Simulerar låg framledningstemp i radiatorkretsen
3. (beroende på om du har trevägsventil eller ej) Växlar trevägsventilen

Resultatet av den "låga utetempen" och låga framledningstempen gör att värmepumpen tror att huset behöver full värme, den startar och går så längr relät är draget.

på detta sätt fungerar den styrning man köper original med, lite olika lösningar kanske men samma princip.

Mycket att tänka på, men mycket pengar att spara om man förbreder sig ordentligt.
Frågan är bara hur mycket du hinner engagera dig själv i dessa prylar.
Den info du får ut i forumet kanske kan hjälpa din installatör att göra de rätta kalkylerna i alla fall.

Lycka till.
« Senast ändrad: 05 december 2005, 00:02:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2005, 00:36:53 »
Hej,

Förutsättningarna har ändrats lite grann och vi är mycket tacksamma för råd och kommentarer kring en bergvärmebaserad anläggning med följande förutsättningar:

Hus: 2-plan 200 kvm, temp 21,5 grader (nybyggnation 2006)
Garage: fristående dubbelgarage med förråd 60 kvm, temp 17 grader
Pool: 8x4 m med rostfri värmeväxlare, temp 26 grader maj-sept (inkl poolskydd)
Poolhus: 15 kvm, 21,5 grader (nybyggnation 2006 med samma byggdimensionering i isoleringshänseende som huset)
Vinterträdgård: 20 kvm, 20 grader (isolerglas/aluminiumkonstruktion med u-värde 1,2)
 
Tanken är att vi skall uppföra huset först och sedan resten i den turordningen det är uppställt här ovan. Men vi planerar att redan vid husbyggnationen förbereda för kulvertar för att i framtiden värma även resten.
 
IVT eller NIBE har vi än så länge fastnat för!

Vår husleverantör är ganska okunnig när man börjar prata om värmekapacitet för mer än just det huset dom skall bygga åt oss så därför finns det inte mycket vägledning att hämta där. IVT och NIBE har vi pratat med men dom vill ha en så herrans massa uppgifter om alla byggnationerna så det verkar som dom tycker det är en omöjlig uppgift att dimensionera om inte utgångspunkten är en befintlig installation där man kan jämföra med en historisk direktelsförbrukning...svårt när klabbet inte finns...!

Tips/hjälp/råd någon?
Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2005, 00:58:03 »
hej

Mitt tips är att dÃ¥ det lider ner mot noll ute vill du ej värma ditt poohus mer än till 15 grader och poolen lÃ¥ter du bli att värma, sÃ¥ är det hos oss för annar brakar el notan iväg. 

Vinter trädgård 8 månader per år, med poolvärme sen endast relax rum med träning etc.

Vintern får bostaden all värme med så att det blir så ekonomiskt som möjligt. Detta är mina tips med min egen erfarenhet.
Har också AL fönster med 1,2 i u-värde golvvärme i poolhus etc.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2005, 01:20:28 »
Varför inte en titan vvx till poolen? Kostar inte så mycket mer , har själv en från folkpool.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2005, 04:50:26 »
Jag tror fortfarande att en 7 kW värmepump fixar det, dock inte vinterträdgården.

Jannes förslag verkar bra, parera värsta köldknäpparna genom att sänka tempen i poolrummet/vinterträdgården/garaget ordentligt. Om det behövs.

Större VP än 8.5 kW avråder jag från, det kan ge förhög temp i era golv för att det skall vara hälsosamt för golvbeläggningarna.

En 7 kW VP borde ni kunna köra direkt mot systemet, en större än så, då rekomenderar jag en acktank för att få lite längre gångtider/mindre tempsvängningar i golvvärmesystemet.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Val av värmeanläggning vid nybyggnation + pool?
« Svar #9 skrivet: 10 december 2005, 11:06:47 »
Jag kan säga min VP ger max 134kWh värme mätt nu med värmemätare och 24h gång tid / dygn. Med då förbrukning mätt med elmätare på 51,5kWh inkl cirkpump VP program men utan Elpatron tillskott.

Det visa en begränsning för nu räcker min VP ej till att ge VV utan elpatron kör det hela tiden. Den förbrukar då 31kWh el.


Poolhuset tar då 1500W kont. av den avgivna effekten, det ger 134-(24*1,5)=36kWh värme alltså 98 kvar till bostaden.
Dessa 36 till poolhuset hade räckt till att ge mig VV så NI ser det tjuvar lite extra energi redan vid -5 grader ute.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!