Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zibro S1332  (läst 57600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #75 skrivet: 03 januari 2012, 11:49:36 »
Det har inte varit så kallt ännu.
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro S1332
« Svar #76 skrivet: 03 januari 2012, 11:55:07 »
Testade att värma upp 35kvm (ca 82 kbm) garage med halvdan isolering från underhållsläget ca 7 grader till inställning 17 grader som gav 14-15 grader stabilt inne eftersom betongplattan är oisolerad och det finns en innerdörr. Detta gjordes vid utetemp -7C och luftfuktighet RF kring 90%, men vädret blev (tyvärr) mildare igen tills nästa dag. Den började med avfrostning och fortsatte sedan jobba upp värmen med god värmeeffekt. Innerfläkten i läge Auto. Efter ca 4-5 timmar var det en behaglig innetemp kring 12-13 grader i rummet där innerdelen sitter men fortfarande svalare i själva garagedelen dit luften ska igenom dörröppningen. Påfrostningen blev kraftig men täppte inte till utrymmet mellan lamellerna helt, ingen tendens till "iskaka" (nätet bortplockat). Har sett andra större modeller som avfrostat som äggklocka efter 40min utan att det knappt synts någon frost alls på lamellerna även vid -7C så denna modell verkar ha en mer optimal avfrostningslogik. Har tilläggsisolerat kompressorutrymmet och rörpaketet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro S1332
« Svar #77 skrivet: 28 januari 2012, 22:06:16 »
Kjøpte meg en SC1332 i dag, skal ha den til å varme opp et aneks på 30 m2, laftet 6" tømmerstue uten isolasjon.
Kjøpte med det samme med meg noe rørisolasjon og isolerte den så den yter hva den egentlig kan evner. Skal pakke rundt noe glassull på kompressor når jeg kommer meg på hytten.
Det er "rea"pÃ¥ pumpen her nÃ¥, 1000,- i avslag. Meldte meg inn som Jula Club medlem som ga 10% avslag pÃ¥ første kjøp. I tillegg 2% rabatt i form av poeng pÃ¥ Club-kortet, sÃ¥ pumpen kom pÃ¥  4405,- norske kroner.
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 12:02:29 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #78 skrivet: 28 januari 2012, 22:57:01 »
Just runt 0'an blir det ju väldigt mycket frost. Har du kollat hur bra den går en torr dag med 10 minusgrader?
Nu har det varit kallt en lite längre period och mina erfarenheter av det är att den drar mera ström:-), men det är väl inget som förvånar någon. Som det varit nu med 3-4 grader kallt på dagarna och 6-7 minus på nätterna så orkar den hålla 25-26gr i gillestugan. Jag kör den konstant på max (30gr) då jag vill ha så varmt som möjligt så värmen ska stiga upp till nästa plan. Och på övre våningen så blir det 18-19gr med enbart pumpen som värmekälla, det tycker jag är helt okej jobbat. Förbrukningen ligger på 18-19kwh per dygn nu när den snurrar på max hela tiden och man märker att den får avfrosta väldigt ofta, så mycket effekt åtgår till det.
Så min erfarenhet av värmepump, som ju var syftet med installationen, att testa hur det fungerar, är över förväntan. Jag kommer nog med största sannolikhet att inom några år satsa på en luft/vatten som huvudsaklig uppvärmning.
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro S1332
« Svar #79 skrivet: 29 januari 2012, 11:52:37 »
Kjøpte meg en SC1332 i dag, skal ha den til å varme opp et ankes på 30 m2, laftet 6" tømmerstue uten isolasjon.
Kjøpte med det samme med meg noe rørisolasjon og isolerte den så den yter hva den egentlig kan evner. Skal pakke rundt noe glassull på kompressor når jeg kommer meg på hytten.
Det er "rea"pÃ¥ pumpen her nÃ¥, 1000,- i avslag. Meldte meg inn som Jula Club medlem som ga 10% avslag pÃ¥ første kjøp. I tillegg 2% rabatt i form av peong pÃ¥ Club-kortet, sÃ¥ pumpen kom pÃ¥  4405,- norske kroner.

Jag förstÃ¥r att den var billig när det inte föjde med nÃ¥t skal till den  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

sataigatan

  • Gäst
sataigatan
SV: Zibro S1332
« Svar #80 skrivet: 09 december 2012, 16:26:46 »
HUR SÄTTER MAN PÅ VÄRMEKABELN PÅ UTEDELEN?

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #81 skrivet: 09 december 2012, 20:35:03 »
HUR SÄTTER MAN PÅ VÄRMEKABELN PÅ UTEDELEN?
Värmekabeln i tråget får sin ström från innerdelen. Det är den lilla svarta kabeln vill jag minnas. Var väl snabbkopplingar på den.
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad Valis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump luft-luft
SV: Zibro S1332
« Svar #82 skrivet: 19 januari 2013, 17:49:04 »
Jo, men dom brukar kräva 16A säkring pga att startströmen är ganska hög. Men, som sagt var, dom drar inte så mycket ström under drift så det är ingen risk att anslutningskabeln blir överhettad.

Om inte innehållet stämmer med manualen så är det bara att reklamera - Det har inget med reglerna för öppet köp att göra...

Köpte SC3032 på Jula nyss. Installationsmanualen på GB, DK etc, ej SE. Bruks inkl SE. Jag tolkade det som att den som installerar i SE kan danska eller engelska. För mig är det egalt. Visp - fläkt... Visst fan!
Pump, ved och ström, i väntan på LENR.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #83 skrivet: 20 januari 2013, 08:14:19 »
Liten summering efter snart 2 vintrar med zibron. Fungerar fortfarande klockrent. Ned till 2-3 plusgrader ute så orkar den värma gillestugan till 25-26gr och övervåningen till 20. Och då värmer den en totalyta på ca. 150kvm. Men blir det kallare ute än 2-3 plus så orkar den inte hålla dessa temperaturer. Det är väl här skillnaden mot dom dyra pumparna märks. I natt var det -16 ute och då orkade han bara hålla 21gr i gillestugan. Men med tanke på investeringen och driftskostnaden så skulle jag inte tveka på att köpa en likadan igen.
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad danneking

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Södra Dalarna
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eh, va?
SV: Zibro S1332
« Svar #84 skrivet: 22 januari 2013, 11:42:27 »
Hittade den här trÃ¥den när ja Googlade och här verkar de ju finnas folk som vet vad dom pratar om  tummenupp

Har funderingar på att köpa en Zibro SC1332 ifrån Jula för att värma ett garage på 50kvm.
Garaget är isolerat och har en 5m port, en ytterdörr och en dörr in till huset.
De ja funderar på är vad det kan komma att kosta för att driva pumpen.
Förstår att de kan va svårt att räkna på men nåt ca borde man väl kunna få fram, eller?
Kommer i första hand använda pumpen för grundvärme och sen dra på varmare om ja ska vara i garaget. Men för att göra de enkelt kan man väl kanske räkna på 20 grader inne och -10 ute och ett elpris på 1kr.
Finns de någon här som då kan hjälpa mig att få fram va de skulle kosta i drift?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #85 skrivet: 22 januari 2013, 13:38:32 »
1332 tar 0.89 kW som mest. Om vi utgår från 24/24 funktion, skulle det betyda 0.89*24h*30dygn*1krona= räkna ut själv :)
Men den går aldrigt dygnet runt. Avfrostningarna samt det att ibland jobbar den vid +7, gör att kostnaden hamnar nog på 50%?
Du får nog mer exakta siffror.
Det finns folk här som kan det bättre.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad danneking

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Södra Dalarna
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Eh, va?
SV: Zibro S1332
« Svar #86 skrivet: 22 januari 2013, 15:19:50 »
1332 tar 0.89 kW som mest. Om vi utgår från 24/24 funktion, skulle det betyda 0.89*24h*30dygn*1krona= räkna ut själv :)
Men den går aldrigt dygnet runt. Avfrostningarna samt det att ibland jobbar den vid +7, gör att kostnaden hamnar nog på 50%?
Du får nog mer exakta siffror.
Det finns folk här som kan det bättre.
Vet inte om ja riktigt förstod dig där.
GÃ¥r aldrig dygnet runt? Stannar den för att frosta av? Och vad menar du med +7?  ???
Med dom siffor du angav får ja de till 640kr, och skulle de va 50% på de så blir de ju 320kr vilket vore bra. Och ska ja sen köra på grundvärme (10 grader) och inte värma till 20 måste de ju bli ännu billigare, samt om de är varmare än -10 ute.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #87 skrivet: 22 januari 2013, 16:19:54 »
LLVP har högsta möjliga COP vid just +7 grader. Samtidigt, behöver pumpen inte pressas till sitt yttersta vid denna temp! Då går kompressorn precis den behlver. Uppnås börvärdet, stoppar den.

Vid avfrostning, ändrar styrkretsen fyrvägsventilen så, att pumper arbetar som AC. Men den jobbar inte med 100%.


Således. Den kommer aldrigt upp i den maximala förbrukningen.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #88 skrivet: 22 januari 2013, 17:52:32 »
Då kan jag tänka mig att min gillestuga liknar ditt garage i jämförelse. Vid -10gr får man ganska taskigt cop. Säg 1:2 kanske. Pumpen stannar väldigt ofta för att istället skicka värmen till utedelen för avfrostning. Jag kan tänka mig att när det är som jobbigast för pumpen att hålla tempen så ligger du på max 18kwh per dygn. Ju varmare det är, ju mindre drar den. Säg 4-5kwh vid 6-7plusgrader. Omvandlat till kronor. Runt 500kr i månaden när det är som kallast och från nollan o uppåt, säg 150kr i månaden, mellan tummen o pekfingret.
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Mikaellundholm

  • Gäst
Mikaellundholm
SV: Zibro S1332
« Svar #89 skrivet: 14 december 2013, 15:56:14 »
Jag har precis köpt en zibro på jula till garaget..
Men efter en natt på 30gr full fläkt så är det bara ljummet
I garaget o då var det bara typ -2 under natten.
Samtidigt står den och höjer o sänker fläkten hela tiden ?

Kan det vara så att jag fått en som har dåligt med kylmedium ??


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!