Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Parca Norrahammar M300 vs. Några funderingar!  (läst 639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Parca Norrahammar M300 vs. Några funderingar!
« skrivet: 23 oktober 2023, 10:21:43 »
Hej!

Äger 2 st av dessa står i varsitt hus. Gamla godingar ifrån -78 :)

Ett av husen skall vinterställas så jag tänkte tappa ur vvb. Men har sökt men inte funnit hur man bäst går till väga… Någon här som minns hur man gjorde IOM att grejerna är ifrån förra seklet!

Den andra funderingen är hur man lämpligast styr den som skall användas kontinuerligt för att minimera elkostnader. Kommer få Tibber om några veckor. I en annan tråd jag startade så fick jag några tips! tummenupp
Skillnaden i frågeställningen är nog att jag bestämt mig för att behålla nuvarande beredare. Själv är jag nog inne på det lättaste sättet efter att gå o stänga/sätta på den varje dag att styra den med hjälp av en timer.
Dvs köra den på natten då priserna oftast är lägre.

Vi är endast 2 i hushållet så ingen jätteförbrukning o tala om. Har tidigare testat o stänga av den både 1 o 2 dygn senare finns det varmvatten så man kan duscha. Vvb står inne i huset.

Tacksam för svar 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Parca Norrahammar M300 vs. Några funderingar!
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2023, 08:56:28 »
Kom på att jag glömde o fråga vilken typ av timer man bör ha? Sitter gamla hederliga porslinssäkringar i skåpet. Antar att det måste vara en elektriker som installerar timern IOM 380v.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parca Norrahammar M300 vs. Några funderingar!
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2023, 10:54:28 »
Anslutningen sitter väl undertill?
Om det sitter en täckmutter på sidan av påfyllnadsventilen så kommer VVB tömmas genom den när du stänger påfyllnadsventilen.
Börja med att lossa täckmuttern och skruva dit en gardena + slang, sen stänger du bara påfyllnadskranen och vattnet kommer ut via slangen.
Om du lossar lite på utgående VV så kan luft komma in den vägen så går det fortare.

Tror att du behöver 400V 3 fas brytare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!