Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 27 december 2012, 17:38:45 »

ehh - expansionventilen är efter synglaset mot höger - den saken med 'hatten' och hålet för justering och tunna kappilärröret från 'hatten som går mot utloppet på evaporatorn där du bör finna en liten bulb som känner temperaturen på röret som går emot kompressorn igen.

temperaturena som jag skulle vara intresserad av i ditt läge är temperaturen ca 10 cm innan expansionsventil, inne i den svarta isoleringen ca 10 cm efter expansionsventilen, temperaturen på en av rörkrökarna i sidan och början, mitten och slutet av evaporatorn och temperaturen på utloppet ungefär där bulben för expansionsventilen sitter samt 10 cm innan kompressorn , lufttemperatur före och efter evaporatorn och förståss hetgastemperaturen ur kompressorn några cm ifrån kompressorn och till detta varmbrinetemperatur in och brinetemperatur ut (mäts också innanför isoleringen) - mao. din IR-termometer är värdelös då den kommer att mäta på fel saker utan du skall ha någon nål eller trådtermometer som kan sticka innanför isoleringen och kanske med en liten klick kiselfett på rörytor som inte har isolering

 - har du elmätare inkopplad, hur mycket ström det drar just när du mäter alla temperaturer samtidigt  ;) - eller åtm. gör alla mätningar raskt när det hela går med stabil drift .   
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 27 december 2012, 12:27:00 »

Expansionsventilen är brevid synglaset.
Titta i glaset när pumpen startar så set du hur gasen strömmar.
Skrivet av: Holken
« skrivet: 26 december 2012, 14:32:56 »

Varit ute vid pumpen nu och tänkte kontrollmäta tempen med min ir-mätare men är inte helt hundra på vad som är vad.
Är expansionsventilen den som sitter före/efter synglaset och som har en tråd från sig som då bör gå till dit som jag ska mäta tempen? Alltså den som sitter längst till höger på andra bilden.
Ska jag ta bort isoleringen dit tråden går och skjuta med ir-termometern där?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 december 2012, 13:33:34 »

Temperaturskillnaden mellan T12 och T11 som triggar en avfrostning beror på utetemperaturen. Fabriksinställningen tror jag är 12k vid +10 °C, 6k vid 0 °C och 4k vid -10 °C.
Och, som sagt var, så måste temperaturskillnaden vara större än gränsvärdet under 60 sekunder i sträck för att den skall frosta av. Sen finns det dessutom en 'Minsta tid mellan avfrostningar' (default 45 minuter?) som kan spela in om man tycker regleringen uppför sig oförutsägbart.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 12 december 2012, 12:23:54 »

Nej Holken det behöver inte bli mer avfrostningar/tidigare avfrostningar
Citerar det jag skrev siste men har tryckt lite på vissa ord.

Sen vad gäller avfrostningen så är T11 inblandad men avfrostningen startar inte för än Diffen T12 - T11 blir mer än ett visst antal grader (tror det var 8eller 10) under minst 1minut.

Så även om din T11 svänger så måste du har mer diff än 10grader i mer än 1 minut
svänger det under dessa 10 grader innan minuten gått nollställs räknaren och startar inte för än vid nästa tillfälle som T12-T11 är mer än 10grader.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 december 2012, 10:01:17 »

Så här ser det ut hemma hos mig just nu. Snöfall, 10-11 minusgrader och VP'n går konstant. Spikarna är när den avfrostar.

Skrivet av: Holken
« skrivet: 12 december 2012, 00:30:02 »

Diffen T8-T9 ser ganska bra ut med nästan 6,5grader.

Sen vad gäller avfrostningen så är T11 inblandad men avfrostningen startar inte för än Diffen T12 - T11 blir mer än ett visst antal grader (tror det var 8eller 10) under minst 1minut.

Precis och iom att min t11 svänger så starta ju avfrostning för tidigt.
Hur ska t11 normalt bete sig? Ska den börja på i princip samma temp som t12 och sen sakta bli kallre och kallre till t11-t12 diffen blir stor nog för avfrostning?
Hur lång tid tar det normalt?
Ingen som vet vart men kan följa någon som loggar sin pump på nätet så man får en uppfattning av vad som är "normalt"?
Skrivet av: betong81
« skrivet: 11 december 2012, 20:21:20 »

Kolla t11 givaren, kontrollmät på röret med en annan tempgivare om det mäter lika!
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 11 december 2012, 17:11:37 »

Diffen T8-T9 ser ganska bra ut med nästan 6,5grader.

Sen vad gäller avfrostningen så är T11 inblandad men avfrostningen startar inte för än Diffen T12 - T11 blir mer än ett visst antal grader (tror det var 8eller 10) under minst 1minut.
Skrivet av: Holken
« skrivet: 11 december 2012, 16:16:44 »

Vilken diff ska man ha över t8 och t9.
Är detta ok?
Temp
T1 39
T2 -4
T6 78
T8 39.4
T9 32.8
T 10 33.5
T11 -9 till -15
T12 -4.3

Iom att t11 svänger så kraftigt triggar det avfrostningen för tidigt då?
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 09 december 2012, 16:53:53 »

När min VP var ny skar kompressorn pga konstruktionsfel från fabrik. Fick både ny kompressor och ny expansionsventil. Jag har givetvis diskuterat detta med installatören som tycker jag skall sänka lägsta temp som VP skall arbeta med. Är självklart inte nöjd med detta eftersom pumpen säljs med argumentet att den skall palla ned till -20.

Har skrivit en del om detta på IVT-delen genom åren. xxargs beskrivning beskriver exakt vad som sker, när jag analyserat loggarna. T11 svänger kraftigt i amplitud, den kan nästan nå nollan innan den vänder för att sedan göra en riktig djupdykning och lösa på ca -27 grader.

Jag vill inte pilla på min expansionsventil eftersom den går otroligt bra när VP väl går. Den andra alternativet känns som ett bra förslag som måste provas. Dvs att öka den termiska massan på bulben eller minska anläggningsytan mot röret. Skall undersöka hur det ser ut först innan jag bestämmer mig.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 09 december 2012, 12:18:02 »

TXV är (internationell) förkortning på expansionsventilen som lite förlängt heter Termisk eXpansionsVentil (Thermal eXpansion Valve) då den är termiskt styrd av en liten sensor (bulben) som sitter på utloppet av evaporatorn och den vägen garanterar att utloppet är vätskefri med några graders överhettning, ja, om du inte har kapillärvarianten som strypdon förståss.

Om det inte är fel på sensorerna som mäter temperaturerna så låter det nästan som att ni har råkat ut för 'hunting' (jaga)  dvs. en självsvängning som beror på fördröjning mellan inlopp och utlopp av evaporator samt trögheten i sensorn på utloppet och vid stark kyla ger för tvär reglering gentemot flödesmängden på expansionsventilen.

Dvs. sceniariot är ungefär att expansionsventilen släpper in en viss mängd köldmedie - men nu är det så jäkla kallt så allt hinner inte koka upp innan den når utloppet och kall flytande köldmedie sprejar förbi och kyler bulben med en viss fördröjning - expansionsventilen stryper men kanske övereagerar lite och stryper lite hårdare än nödvändigt - kompressorn suger evaporatorn torrt och utloppet och bulben blir först väldigt kall (eftersom insidan av röret är vätt med köldmedie sedan innan) och kylan gör att TXV stryper ännu hårdare och därefter blir varmt för att det blivit torrt invändigt i röret och värmts av luften omkring  - oj, det blev visst plötsligt varmt så nu släpper expansionsventilen på rejält med köldmedie och fyller upp evaporatorn så att det kanske kommer en flytande kölmediepropp ända  till bulben på utloppet och är iskall och bulben stänger av expansionsventilen i panik och det hela blir en cykel som blir värre och värre. Systemet är instabilt och ibland också kaotisk i beteende.

Vid dom här låga temperaturerna så blir förstärkningen i regleringen för stor (då expansionsventilen måste strypa mer för lägre kölmedieflöde än vid varmare temperatur men gör det med samma ventilrörelsers slaglängd som vid varmare väder men nu kanske på halva köldmedielängden vilket gör att förstärkningen blir för stor) och systemet självsvänger. Typiskt för system som självsvänger är att amplituderna kan bli väldigt stora och då kan man få extremlägen som -27 grader C

De flesta expansionsventiler är helmekanisk system (även om det börja komma elektroniska dito allt mer) och det är svårt att få dessa att fungera bra över ett stort temperaturområde samt också hur de är intrimmade från början - skruvar man om expansionsventilen när det är kallt för att få den stabil igen så är risken stor att man får oönskade egenskaper (= för lite köldmedie i evaporatorn och den svälter) när temperaturen närma sig nolla istället - man har problemet att expansionsventilen blir för stor i dimension gentemot flödesmängd när den är riktigt kallt.

En liknande exempel på samma problem fast när det gäller strömförsörjning är tex PC-nätaggregat som brusar och piper och ger jätteful spänning och går i självkyddsläge om de inte är lastade med minst 10% av dess märkeffekt.

Eftersom man kan utesluta att skruva om TXV  eller byta insats och fjäderstyrkor av lekman (och byta tillbaka igen när det är varmare) så finns det ett ställe man kan titta på och det är bulben som sitter på utloppet av evaporatorn och i reglersystem som har självsvängning så är ett av trixen att sänka systemet snabbhet så att dess reaktion är lite långsammare än den periodicitet som självsvängningen  sker i. Och i det här fallet så handlar det om att öka bulbens termiska massa gentemot värmeledningen från röret så att den svalnar och värms långsammare av röret den känner kylan ifrån - och det behövs ofta inte ökas på speciellt mycket för att häva en självsvängning - det kanske räcker med en klick modellera påtryckt bulben eller att minska dess termiska kontakt med röret en smula. ni får prova er fram - och ni som är modiga kan eventuellt  prova att skruva lite på expansionsventilen, dock håll reda på hur mycket så att ni kan skruva tillbaka igen till samma läge som orginal när det blir varmare.





 
Skrivet av: Holken
« skrivet: 09 december 2012, 09:03:12 »

Kollat t11 nu igen
Utetemp -5
T6 närmare 70grader
T11 svänger från -11 till -16
T12 -5
Skrivet av: Holken
« skrivet: 09 december 2012, 08:51:15 »

Har detta fenomen på min Optima 600 sedan flera år tillbaka >:(

Lågtrycken löser när VP startar om den har stått still vid kall väderlek (kallare än -12). Den löser en stund efter start. Vid start börjar T11 svänga kraftigare och kraftigare och när T11 är kallare än ca -27 löser lågtrycken på min VP.

Har därför sänkt lägsta drifttemp som VP går från -20 till -12, men det är inte tillräckligt i alla lägen. T2 (utetemp) är den givare som styrsystemet jämför med inställningen för lägsta drifttemp. Ofta, när det är kallare än lägsta drifttemp kommer solen fram och den lyser på min T2 som givetvis blir varmare och då startar ju VP när T2 är varmare än -12. Problemet är att T12 (givaren vid VP) är betydligt kallare eftersom VP står i skuggan.

Har ingen lösning på detta problem. Det som irriterar är att man måste kvittera manuellt. Fram tills dess går värmesystemet på elpatron. Inte skoj när man är bortrest.

Har du inte försökt lösa problemet?
Skrivet av: Holken
« skrivet: 09 december 2012, 08:48:57 »

om det bli -27 grader betyder att kompressorn suger evaporatorn tom  på köldmedia och TXV inte släpper in något alls under korta perioder. När det visar -27 grader C så borde hetgasen också sticka iväg i temperatur - en variant är också glapp i sensorsladdarna då om sensorerna är av NTC-typ så motsvarar högre resistans lägre temperatur.
 

Vad är Txv?
Vilken tempgivare är det som visa hetgasen?
Hur kan jag se om förångaren sugs tom och om det då är som du säger?
Vad är isf lösningen
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 08 december 2012, 19:18:53 »

Har detta fenomen på min Optima 600 sedan flera år tillbaka >:(

Lågtrycken löser när VP startar om den har stått still vid kall väderlek (kallare än -12). Den löser en stund efter start. Vid start börjar T11 svänga kraftigare och kraftigare och när T11 är kallare än ca -27 löser lågtrycken på min VP.

Har därför sänkt lägsta drifttemp som VP går från -20 till -12, men det är inte tillräckligt i alla lägen. T2 (utetemp) är den givare som styrsystemet jämför med inställningen för lägsta drifttemp. Ofta, när det är kallare än lägsta drifttemp kommer solen fram och den lyser på min T2 som givetvis blir varmare och då startar ju VP när T2 är varmare än -12. Problemet är att T12 (givaren vid VP) är betydligt kallare eftersom VP står i skuggan.

Har ingen lösning på detta problem. Det som irriterar är att man måste kvittera manuellt. Fram tills dess går värmesystemet på elpatron. Inte skoj när man är bortrest.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 08 december 2012, 17:44:39 »

om det bli -27 grader betyder att kompressorn suger evaporatorn tom  på köldmedia och TXV inte släpper in något alls under korta perioder. När det visar -27 grader C så borde hetgasen också sticka iväg i temperatur - en variant är också glapp i sensorsladdarna då om sensorerna är av NTC-typ så motsvarar högre resistans lägre temperatur.
 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 december 2012, 15:48:52 »

Hetgasen borde bli högre då...
Skrivet av: Holken
« skrivet: 07 december 2012, 15:36:04 »

Ok så då bör det vara den som strular. Pratade med servicemannen idag och han ville inte börja greja med expansionsventilen(tydligen väldigt känsligt att greja med?)utan han tyckte vi skulle avvakta och se om det fungerar när det blir varmare.
Han ville isf hänvisa mig till någon mer erfaren gubbe.
Ni tror inte på kylmediet alltså?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 december 2012, 10:24:22 »

Jag tycker inte det svänger så mycket - Nån grad upp eller ner. Svänger det flera grader så låter det som att du har nåt problem med expansionsventilen.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 07 december 2012, 09:33:53 »

T11 svänger en del under drift då den avspeglar hur mycket kylmedia som kommer in i förångaren

Mycket kylmedia = låg temperatur

Men om det släpps in för mycket kylmedia i förångaren då expansionsventilen öppnar så sjunker tycket i hela systemet och man kan få lågtryckslarm.

Jag tycker du skall tillkalla service då man kanske behöver justera din expansionsventil alt. att du kan ha en aning för lite kylmedia.
Skrivet av: Holken
« skrivet: 07 december 2012, 09:20:04 »

Kyla skapar problem!
Är nu -17 ute och pumpen löser för lågpressostat.
Det jag kan se under drift är att t11 svänger väldigt mycket i temp,från -17 till-27.

Mina temp under drift
T2 -14
T6 75
T8 37
T9 33
T10 33
T11 svänger från -17 till -27
T12 -17

Jag lyckades få pumpen att köra en stund och började sen avfrosta innan den löste ut igen.
Snabbt ner i källaren när det började pipa och temperaturerna va då
T6 44
T8 34
T8 34
T9 35
T11 -13
T12 -16

Vad tror ni om detta?
Ska t11 svänga under drift?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!