Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tysta Takventiler  (läst 1885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
Tysta Takventiler
« skrivet: 18 maj 2020, 16:10:21 »
De flesta vill ha tyst, minimera ventilbrus och överhörning.

(kanske första rördelen till ventilen är lika viktig som aerodynamisk takventil.....)

Vilka är dom tystaste Takventilerna, tilluft och frÃ¥nluft  ?

Ex, är modellen "Tilluftsventil CTVB 100" och "TILLUFTSDON TFF 100" verkligen tystare än andra Takventiler ?

« Senast ändrad: 18 maj 2020, 16:18:18 av Lasses »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Tysta Takventiler
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2020, 01:25:09 »
Den vänstra är bra i verkligheten. Man får inte damm i taket rut utblåset också. Men kan inte annat än hänvisa till tryck/ljud/flöde-diagram. Jag tror inte det rör sig om någon nämnvärd skillnad mellan premiummärkena. De billiga är kan vara felkonstruerade. Jag har hittat ett i alla fall.

Det finns ett frånluftsdon med ocentrerad centrumkägla som man justerar flödet med en insexskruv mot ena väggen. Den modellen är oförlåtlig mot damm och vill gärna vissla.

Lindab har ett don med en helt platt tunn framsida för tilluft. Det är subjektivt tyst och snyggt.

Men lägg vikt på riktiga ljuddämpare och i antal. Akta dig för lågprisdämparna på tilluftsidan. Den modellen jag råkade välja så luktade stenullsisoleringen helvete. Har några som står förvarade i ett ventilerat rum. Det doftar lika mycket 2 år senare som när de var nya. Inga problem som avluftsdämpare. Funderar på skruva isär och tvätta bort eventuell industriolja och sen fylla med bomull eller plastkuddstoppning. Soliducts billiga runda serie..

Har tidigare köpt en billig på luftbutiken till mors hus som jag satte mellan sovrummen för att slippa överhörningen. Prestandan kändes perfekt och konstig doft la jag inte märke till.

Snåla inte på rördimensionerna. 100-delarna låter för mycket tycker jag. 160 stam och 125 grenar funkar bra till de flesta normala hus.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tysta Takventiler
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2020, 10:14:52 »
Om du har ett korrekt dimensionerat ventilationssystem så kan de flesta donen fungera mycket bra. Du har ju några faktorer att ta hänsyn till vad gäller ljud: överhörning till andra rum, dämpning av aggregatljud och egenalstrat ljud.

Om jag i jobbet skulle räkna på några case där man har problem är det oftast relaterat till överhörning eller aggregatljud. Privatpersoner kan i sin tur ha underdimensionerat sina system så de får höga flöden och tryckfall ut i donen istället och ljudet alstras där.

Om du har lite data för dina driftfall så kan du ju räkna på TFF 100 här: https://design.systemair.com/SE/sv-SE/catalogue/TFF/calculation?accessories=0&airflow=30%3ALiterPerSecond&airvel=0.5%3AMeterPerSecond&market=10&pressuredrop=20%3APascal&roomtemp=22%3ACelsius&size=160&supplytemp=22%3ACelsius&surface_finish=9003&way=360

Med det underlaget som finns där skulle jag säga att det är ett mycket tyst don under normala förutsättningar och att du kan dimensionera det så att det inte ens är hörbart. Får du för höga ljudnivåer där så får man ju gå upp en storlek på kanalerna. Tycker också det kan vara en god idé att köra minst 160/125 eller 200/160/125 i kanalstorlekar. Kan bli ganska stor skillnad mellan dessa två storlekar men det ska ju passa driftfallet i övrigt också.

Utloggad rmr313

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Relining Stockholm
SV: Tysta Takventiler
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2020, 15:50:19 »
Den vänstra är bra i verkligheten. Man får inte damm i taket rut utblåset också. Men kan inte annat än hänvisa till tryck/ljud/flöde-diagram. Jag tror inte det rör sig om någon nämnvärd skillnad mellan premiummärkena. De billiga är kan vara felkonstruerade. Jag har hittat ett i alla fall.

Det finns ett frånluftsdon med ocentrerad centrumkägla som man justerar flödet med en insexskruv mot ena väggen. Den modellen är oförlåtlig mot damm och vill gärna vissla.

Lindab har ett don med en helt platt tunn framsida för tilluft. Det är subjektivt tyst och snyggt.

Men lägg vikt på riktiga ljuddämpare och i antal. Akta dig för lågprisdämparna på tilluftsidan. Den modellen jag råkade välja så luktade stenullsisoleringen helvete. Har några som står förvarade i ett ventilerat rum. Det doftar lika mycket 2 år senare som när de var nya. Inga problem som avluftsdämpare. Funderar på skruva isär och tvätta bort eventuell industriolja och sen fylla med bomull eller plastkuddstoppning. Soliducts billiga runda serie..

Har tidigare köpt en billig på luftbutiken till mors hus som jag satte mellan sovrummen för att slippa överhörningen. Prestandan kändes perfekt och konstig doft la jag inte märke till.

Snåla inte på rördimensionerna. 100-delarna låter för mycket tycker jag. 160 stam och 125 grenar funkar bra till de flesta normala hus.
Tack för varningen om  Soliduct, hade faktiskt tänkt beställa just det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!