Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För hög temperatur pÃ¥ framledningstemperatur pÃ¥ värmebärarsidan  (läst 3387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
Hej, jag har observerat att när det nu är typ 10-12 minusgrader och jag eldar inomhus i kaminen så stiger innetempen till 23-24 grader efter några timmars brasa. Mitt ventilationssystem sprider denna luft runt hela huset så mina tempgivare stänger när väl kompressorn går in och startar. Den startar vid -125 gradminuter och kör på tills framledningstempen når 50 grader vilket är max och stänger av kompressorn som nollställer gradminuter till 0 igen. Så håller den på tills innetempen sjunkit till 21 grader och då startar kompressorn utan att nå 50 grader på framledning för att efter 5-10 minuter nå börtemperaturen och stabiliseras. Delta på värmebärarsidan är 7-8 grader ungefär. Är detta normalt eller kan man fixa till detta så att jag kan elda i kaminen utan att värmepumpen startar/stoppar var 20e minut? /Jesper
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
En innegivare skulle reducera framledningstempen när du eldar i kaminen.
Den kommer ändå starta någon gång fastän värmebehov ej föreligger, men bättre blir det.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad wiggo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hade själv samma problem och installerade en innegivare och det fungerar mycket bra efter ändringen.
Du kan ju ställa i menyn i pumpen hur mycket innegivaren ska påverka framledningen.
Timmervilla byggd 80 1,5plan i västerbotten på 250m2 varav 20m2 garage som endast ska hålla ca 10grader, byggd 80 med 3-glas fönster,
rexovent som ventilation med till och frånluft .
Har 1-rör system med 4 utgående slingor och har vattenburen golvvärme i badrummet, annars radiatorer i huset.
Nibe 1235-8 och en ukv100 (volymtank), 190m borra varav 178m aktivt.

Separat el mätare på vp
sep 229kwh 7,63kwh/dygn
okt 530kwh 17,1kwh/dygn
nov 216kwh 17,2kwh/dygn
dec 852kwh 27,5kwh/dygn
Jan 982kwh 31,5kwh/dygn

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
Ok, tack för tipsen om det. Det verkar inte helt fel att skaffa en innegivare kanske. Var köper man i sådant fall en innegivare och vilken bör man köpa...det kanske finns olika...). Hur ansluts den? Är det bara att koppla in eller? Behövs det en lång sladd eller är de trådlösa? Tänkte kanske montera den i vardagsrum/köksytan i sådant fall. /Jesper
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 13:32:56 av jeha »
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan bara rekommendera  innegivare.
Placeringen  pÃ¥ sentrat plats. PÃ¥ min del var  det
vardagsrum. Tyvärr kan jag inte svara pÃ¥  Nibe
jag har annan märke men anslutningen bör inte
bli någon problem, om den inte är sladdlös så naturligt
vis måste sladden räcka mellan placering och pump.
Min givare är inte sladdlös så jag bröt strömmen till
pumpen för inkopplings  tillfälle.
Nibe ägare får fylla på ned mer information.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
Vad är det för kabel som behövs fram till givaren (typ RG10)?

Tack, jag har ju ca 10 meter fram ungefär och kanske kan dra sladden nere en bit i lösullen pÃ¥ vinden för att dippa ner den igenom taket, jag fÃ¥r väl tejpa med silvertejp för att plastfilmen inte ska vara otät och orsaka kondens. Det fanns även en RG10 givare som man kunde köpa enligt Nibemanualen, jag fÃ¥r väl försöka fÃ¥ tag i den nÃ¥nstans.  
Kan bara rekommendera  innegivare.
Placeringen  pÃ¥ sentrat plats. PÃ¥ min del var  det
vardagsrum. Tyvärr kan jag inte svara pÃ¥  Nibe
jag har annan märke men anslutningen bör inte
bli någon problem, om den inte är sladdlös så naturligt
vis måste sladden räcka mellan placering och pump.
Min givare är inte sladdlös så jag bröt strömmen till
pumpen för inkopplings  tillfälle.
Nibe ägare får fylla på ned mer information.

« Senast ändrad: 04 januari 2010, 16:42:20 av jeha »
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!