Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat  (läst 973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frostviken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Termostat
« skrivet: 14 oktober 2019, 11:49:07 »
Hej alla experter var hos en kund idag som inte hade värme på några raddisar fick se en termostat som jag aldrig sett förut när jag då skulle lossa på termostaten för att kolla packboxen om nålen hängt sig så sprutade det vatten så fort jag lossade på muttern till termostaten mycket konstigt
men det mest konstiga var att när jag skruvat åt muttern så hade termostaten öppnat o raddisen blev varm gjorde samma manöver på ytterligare två raddisar lossa muttern vatten pissade skruva åt o raddisen blev varm Fattar ingenting är det nån som kan förklara vad som hände och varför det kom vatten när jag lossa på mutter till termostaten

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Termostat
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2019, 22:00:51 »
Något måste väl kärvat fast så du fick med dig lite mer än du väntat dig? Den allmänna omskakningen fick stiftet att släppa?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Frostviken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2019, 23:56:23 »
Något måste väl kärvat fast så du fick med dig lite mer än du väntat dig? Den allmänna omskakningen fick stiftet att släppa?

// Magnus
Konstigt verkade som att där inte fanns någon packbox

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Termostat
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2019, 08:12:54 »
Aldrig sett liknande ens...
Dock med liknande funktion att blöta ner omgivningen när muttern skruvas upp finns flera modeller

Jag rekommenderar starkt att inte försöka fixa ens, byt snarast till nya ventiler


Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Termostat
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2019, 19:21:55 »
Hej alla experter var hos en kund idag som inte hade värme på några raddisar fick se en termostat som jag aldrig sett förut när jag då skulle lossa på termostaten för att kolla packboxen om nålen hängt sig så sprutade det vatten så fort jag lossade på muttern till termostaten mycket konstigt
men det mest konstiga var att när jag skruvat åt muttern så hade termostaten öppnat o raddisen blev varm gjorde samma manöver på ytterligare två raddisar lossa muttern vatten pissade skruva åt o raddisen blev varm Fattar ingenting är det nån som kan förklara vad som hände och varför det kom vatten när jag lossa på mutter till termostaten

Aldrig sett, måste vara nåt utländskt mackapär. Låter nästan som om ventilen sitter i termostaten och själva sätet där muttern är.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!