Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fyllt hela expansionskärlet med vatten, tror jag  (läst 18542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sören von Perner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, behöver hjälp med vad/hur jag skall göra. Är rädd för att jag fyllt hela expansionskärlet med vatten under årens lopp, det kommer varken luft eller vatten via ventilen under till (bilventilstyp). Har fyllt på lite vatten ett par gånger per år (under många år), men nu så försvinner även trycket över natten efter påfyllning.
Har hittat en säkerhetsventil som småläcker (till spillrör) och som mynnar vid golvbrunnen. Det är antagligen huvudproblemet med tryckfallet över natten/dygnet.
Men hur som behöver jag få in luft i expansionskärlet igen för att få ut det ev. vattnet som är för mycket.
Kan man "trycka" ur vattnet genom att pumpa in luft ? Expansionskärlet är ett 18 Liters med ett förtryck på 0,5 bar enligt skylten.
Törs jag ta en kompressor o pumpa i korta tryck för att få ut vattnet genom att öppna säkerhetsventilen (1,5bar) den har ett vred som man kan öppna (återfjädrande).
// Sören von Perner

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fyllt hela expansionskärlet med vatten, tror jag
« Svar #1 skrivet: 08 april 2015, 22:44:16 »
Korrekta sättet är att återställa förtrycket på 0,5 bar i kärlet, för att göra detta behöver du tömma ut mottrycket.
Kan du stänga av mot radiatorsystemet med ventiler så gör det så behöver du inte tömma ut allt vatten.
Öppna sen säkerhetsventilen (man brukar kunna ställa upp den i öppet läge på nått sätt).
Pumpa in luft till 0,5 bars tryck på luftsidan och kolla att ventilen inte läcker.
Sen är det bara att stänga säkerhetsventilen, fylla upp systemet, öppna ev stängda ventiler och sätta trycket till ca 1 bar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sören von Perner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret Carl N, det var vad jag hoppats pÃ¥  tummenupp

Utloggad Sören von Perner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen, det verkar inte gå att fylla på luft underifrån i expansionskärlet (Ventilen känns som att den fungerar).
Om jag har 0 i tryck och stänger alla ventiler jag hittar, tapp varmvatten, radiator kretsar m.m, samt vatten in samt stänger av bergvärmepumpen.
Kan jag då skruva av expansionskärlet utan risk ?

// Sören
Jösses vad jag önskar att jag lärt mig nÃ¥tt om detta hantverk  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fyllt hela expansionskärlet med vatten, tror jag
« Svar #4 skrivet: 09 april 2015, 18:24:08 »
Hej, det inga problem att lossa kärlet, du bör kanske köpa ett nytt och skruva dit?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Fyllt hela expansionskärlet med vatten, tror jag
« Svar #5 skrivet: 09 april 2015, 18:36:27 »
Hej! Är det inte säkerhetsventilen som är trasig Sc:,h Du måste mäta förtrycket och inte kolla på systemtrycket när du pumpar upp trycket.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Sören von Perner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
@måle 10
Hej, säkerhetsventilen verkar funka (säger en amatöööör), när jag fyllt upp med vatten till 1 bar (1:an) på manometern så kan jag tappa ur vatten via säkerhetsventilen.
Hur mäter jag förtrycket ? Har ju bara manometern på expansionskärlet och en på värmepumpen (0,9 bar när den går).
@ Carl N
Ja är nog säkrast att ha en ny till hands, nu har dock trycket pÃ¥ manometern hÃ¥llit sig ett par timmar, samt t o m ökat ett par mm när pumpen tillverkar varmvatten, sedan jag fick stopp pÃ¥ läckaget till spillröret. FÃ¥r se hur det artar sig  :o.

Konstigt att det varken kommer vatten eller luft från ventilen under expansionskärlet, men ni som kan detta. Är det verkligen bara att stänga allt och gänga av det gamla och dit med det nya, sedan fyller jag på som vanligt till expansionskärlet ?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Fyllt hela expansionskärlet med vatten, tror jag
« Svar #7 skrivet: 09 april 2015, 20:42:43 »
Ja det är bara att dra ut det och byta..
Linda nya kärlet innan. Ta den med gängtape,,
dimension 20 ,,, linda ca 20 varv om du har den tunna tejpen .. tjockast neråt,
tappa övertrycket.  man brukar säga ,,,, vi tar den pÃ¥ klucken :) det hänger kvar en stund ,,

Tänk på att om kärlet är fullt med vatten väger det en del när du skruvar loss det.
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Fyllt hela expansionskärlet med vatten, tror jag
« Svar #8 skrivet: 09 april 2015, 20:59:55 »
Bra om man har klart för sig hur expansionskärl fungerar och är uppbyggt!
Som det verkar så är det inget problem med gummimembranet, så kärlet är helt OK!
Det du behöver att göra, är att fylla på med luft till anpassat förtryckt för ditt system, med systemtrycket nollställd! Går bra med bilpump med manometer!
Lite till nytta, läs igenom hela inlägg!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58191.0

Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Fyllt hela expansionskärlet med vatten, tror jag
« Svar #9 skrivet: 09 april 2015, 21:39:36 »
Glömde att tillägga, byt ventilsatsen! Boven i dramat!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Sören von Perner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oj,tackar för alla tips  tummenupp. Skall försöka testa ett i taget under lördagen, ja ventilen kan vara boven i dramat.
Kanske rostat ihop där av ingen luft eller vatten ut när jag trycker in den. Skall börja med att ta ut den lite försiktigt med trycket pÃ¥ noll.  tummenupp

Ã…ter kommer med resultatet.

// Sören

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Fyllt hela expansionskärlet med vatten, tror jag
« Svar #11 skrivet: 10 april 2015, 06:00:15 »
@måle 10
Hej, säkerhetsventilen verkar funka (säger en amatöööör), när jag fyllt upp med vatten till 1 bar (1:an) på manometern så kan jag tappa ur vatten via säkerhetsventilen.
Hur mäter jag förtrycket ? Har ju bara manometern på expansionskärlet och en på värmepumpen (0,9 bar när den går).
@ Carl N
Ja är nog säkrast att ha en ny till hands, nu har dock trycket pÃ¥ manometern hÃ¥llit sig ett par timmar, samt t o m ökat ett par mm när pumpen tillverkar varmvatten, sedan jag fick stopp pÃ¥ läckaget till spillröret. FÃ¥r se hur det artar sig  :o.

Konstigt att det varken kommer vatten eller luft från ventilen under expansionskärlet, men ni som kan detta. Är det verkligen bara att stänga allt och gänga av det gamla och dit med det nya, sedan fyller jag på som vanligt till expansionskärlet ?
Hej! Men om säv-ventilen är trasig får du inget tryck eftersom den läcker och du kollar förtrycket på manometern (kompressorn) när du pumpar i ny luft.Gör systemet trycklöst och när du pumpar i luft så (efter du bytt säkerhetsventilen)så lättar du på säkerhetsventilen tills du kommer till 0.5 (INTE SYSTEMTRYCKET) sedan fyller du på systemet som vanligt.Du kan knacka på kärlet med och då ska du få en klar klang(helt) får du en dov klang trasigt.Köper du ett nytt kärl så ingår en ny säv-ventil till dom flesta och är ingen större kostnad men kvaliten på kärlen är inte dom bästa och har varit med om kärl som gått sönder efter 1-vecka.

PS:Det kan vara så enkelt att du inte har någon luft alls på trycksidan och det är därför det inte kommer någon luft ur bilventilen.Har du ett för litet förtryck så faller systemtrycket som en sten.
« Senast ändrad: 10 april 2015, 06:41:28 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Sören von Perner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håller på att bygga upp "ny dusch i källarn parallellt med detta fina problem, så därför blev det lite segt med test o svar.
Så här är statusen idag: Tog ur ventilen under expansionskärlet och det kom varken luft eller vatten, ventilen verkar fungera som den ska.
Ventilen var ren o fin så inget behov av byte, funkade dvs öppnad o stängde på tryck från kompressorn. Jag tog en smal metallstav med
platt ände och kände i ventilhålet på expansionskärlet, känner gummit och är ganska stumt (vatten på ovan sidan, antagligen).
Tog fram kompressorslangen med manometern och försökte fylla på, men tji fick jag. Verkar som att det inte "orkar" trycka ut vattnet( via den öppna säkerhetsventilen)
verkar vara för mycket vatten i. Så vad återstår :-) ??? Montera ned kärlet o hälla ur vattnet ? ( stänger alla kranar ventiler och pumpar under tiden).
P.S Tack Carl för att du ringde  tummenupp och gav mig hopp  :)

// Sören

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fyllt hela expansionskärlet med vatten, tror jag
« Svar #13 skrivet: 12 april 2015, 10:22:04 »
Grundproblemet verkar vara att luften har läckt ut ur kärlet. det är inget du har 'råkat' göra genom att ha fyllt på för mycket vatten i systemet, vilket du antyder i första inlägget.
Har man ingen luft där så finns det inget som tar upp volymändringen när vattnet värms och du får fenomenet att det småläcker från säkerhetsventilen.
Nästa följproblem verkar vara att gummimembranet har torkat fast mot väggen på expansionskärlet. Även om det säkert går att få till genom att trycka in luft så skulle jag ha bytt det kärlet så fort som möjligt. Luften har ju läckt ut en gång och gummi blir ju inte smidigare med tiden...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sören von Perner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar för svaret Purjo, jag håller med dig !
Är bäst att byta snarast!
Räcker det att jag stänger alla ventiler o Värmepumpen och, ser till att det är 0 tryck på expansionskärlets
manometer vid lossning av gamla expansionskärlet. Monterar det nya (gängtejpad anslutning, 0,5 bar tryck), fyller på vatten (SOM VANLIGT) till 1 bar.
Klart !  eller ??? :)

//Sören

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!