Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ANSLUT Luft/Luft värmepump  (läst 18712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Cert. kyltekniker
SV: ANSLUT Luft/Luft värmepump
« Svar #30 skrivet: 17 november 2015, 21:04:50 »
Hej
Att föma av bilden verkar kretskortet inte tagit någon större skada mer än att givetvis reläet är trasigt. Du kan lämna det trasiga kretskortet till Jula för ombyggnad. Det blir även om det inte går på nån garanti billigare än ett nytt för 1800.

EA beror till 99% säkerhet på låg köldmedienivå till följd av läckage. Snabbkopplingarna på dessa modeller ska smörjas med pag eller poe olja, dras med moment och sedan efterdras. Slarvar man med detta börjar det läcka efter ett tag eftersom bara gummipackningen håller trycket. Med korrekt moment kommer ståltätringen pressa i honans mässinghölje vilket blir bra tätt.

Anledningen till att du får EA är helt enkelt för att elektroniken känner att kompressorn förbrukar mindre än förväntad ström, en slags elektronisk lågtrycksvakt som skyddar mot kompressorhaveri.


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: ANSLUT Luft/Luft värmepump
« Svar #31 skrivet: 17 november 2015, 22:17:13 »
EA beror till 99% säkerhet på låg köldmedienivå till följd av läckage. Snabbkopplingarna på dessa modeller ska smörjas med pag eller poe olja, dras med moment och sedan efterdras. Slarvar man med detta börjar det läcka efter ett tag eftersom bara gummipackningen håller trycket. Med korrekt moment kommer ståltätringen pressa i honans mässinghölje vilket blir bra tätt.

Dock har jag inte sett några uppgifter om åtdragningsmomentet för snabbkopplingarna i någon manual. För ett antal år sedan ställde jag en fråga om saken på detta forum men fick inget svar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Cert. kyltekniker
SV: ANSLUT Luft/Luft värmepump
« Svar #32 skrivet: 18 november 2015, 11:07:10 »
I installationshandboken som medföljer produkten anges "minst 18nm" vilket dock är löjligt lite.
Jag skulle tippa att när man gör efterdragningen att man hamna r snarare bortåt 50nm..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!