Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter  (läst 13699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« skrivet: 10 september 2007, 15:23:59 »
Med nyligen installerad IVT Nordic Inverter på vårt sommarställe är vi hyfsat nöjda, men har fortfarande en utestående fråga – fjärrstyrningen.

Vi har ingen PC på sommarstället (ingen ADSL-möjlighet) så det är inget alternativ för styrningen. I vårt fall är GSM-tekniken osäker p.g.a. dåliga mottagningsförhållanden. Minicall fungerar antagligen, men det känns onödigt att starta ett abonnemang när det fasta telenätet finns där.

Vi har försökt få info från IVT och återförsäljaren om hur styrningen skulle kunna göras över det fasta telenätet, men ännu inte fått något svar.

Har någon i forumet något tips?

Vi har ännu inte heller lyckats få uppgift om pris för IVT IR. Någon som haft större framgång...?

Mvh
Sarre

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #1 skrivet: 23 september 2007, 10:59:09 »
Om ni har axe i sommarstället so finns en styrning på Clas ohlson, ringer upp den emd vanliga telefonen bara och knappar in kommandon.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #2 skrivet: 23 september 2007, 11:02:02 »
Behövs väl inte Axe för det?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2007, 22:31:03 »
Behövs väl inte Axe för det?


Tydligen gör det det, kopplande in en sådan i stugan så man kunde vrida upp värmen på elementen ett par timmar före man åkte dit men funkade inte och fick svar från CO att det behövdes axe på telefonlinan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2007, 07:28:03 »
Betvivlar jag starkt (att det behövs Axe).  Tonvalstelefon torde räcka.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2007, 16:18:16 »
Hej

Det är kanske precis det som är problemet, det kanske inte går att ringa med tonval om man har en telestation utan AXE-växel.
Men då ligger problemet varifrån man ringer och inte den man ringer till.
Men då tror jag att man kan styra med en tonvalstelefon och ringa upp med en pulstelefon.

MVH
Messer

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2007, 17:13:25 »
FrÃ¥gan är var i landet man ringer för att ringa via en station utan Axe  Sc:,h

Jag antar att det är med DTMF-toner som man styr utrustningen med.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2007, 18:42:52 »
Det är kanske precis det som är problemet, det kanske inte går att ringa med tonval om man har en telestation utan AXE-växel.
Men då ligger problemet varifrån man ringer och inte den man ringer till.
Men då tror jag att man kan styra med en tonvalstelefon och ringa upp med en pulstelefon.
Produkten kräver säkerligen en tonvalstelefon, men bara för det skall man väl inte pÃ¥stÃ¥ att det krävs en AXE-växel?  Vet inte om det finns nÃ¥gra icke AXE-växlar längre, men sÃ¥vitt jag vet sÃ¥ finns det inte längre nÃ¥gon station i Sverige som inte klarar av tonval (det finns/fanns telestationer som inte var AXE men som klarade tonval).

Det borde väl i princip gå att styra prylen från en mobiltelefon också, men inte har de väl AXE-växlar till dem?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Sarre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2007, 16:13:12 »
Ja, det verkar som om frÃ¥gan nu har gÃ¥tt över till att handla om vilken typ av telefonväxlar vi har (haft) i landet...  :)

Tack för alla bidrag, men upp på banan igen!

Om ghandi's förslag handlar om Clas Ohlsons Fjärrswitch 32-6472 (Ontech) är jag avhängd: vi har en sådan och den kan användas för styrning (på/av) av (jord-)kontaktansluten utrustning, t ex värmefläkt, medan IVT Nordic Inverter dels är fast ansluten, dels alltid är "på", åtminstone vintertid för att ha frostfritt i huset. Så hur den ska kunna användas förstår jag inte.

Om det handlar om annan fjärrstyrningspryl hos Classe tar jag gärna emot uppgift om t ex varunummer.

Jag skulle också gärna vilja få veta om någon av bidragsgivarna har egen erfarenhet av "problemområdet" – fjärrstyrning av IVT Nordic Inverter via fasta telenätet (eller om det bara är "spåning").

Med vänliga hälsningar
Sarre

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2007, 18:21:10 »
Eftersom du inte gav alla förutsättningar i första läget, är det ju inte konstigt om du fÃ¥r svar som inte passar...  Men jag skulle GISSA att det räcker med en IVT IR och ett fjärrstyrt potentialfritt relä (t.ex. den där Clas Ohlson prylen som du förkastade, dock lite ombyggd).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Sarre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2007, 12:38:12 »
OK, jag var kanske alltför kortfattad, vilket i så fall beklagas.

Men kan någon femstjärnig dignitär (eller annan) ge lite tips till en mittihandentummad amatör på hur en sådan ombyggnad skulle kunna göras?

Mvh
Sarre

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2007, 12:52:51 »
Clas Ohlson-prylen har ju säkert ett relä.  Kapa helt enkelt anslutningarna till 230V-delen av reläet (och kapa det rejält, inte bara rispa ett litet jack pÃ¥ kretskortet utan kapa bort en rejäl bit av kretskortsbanan om det är byggt pÃ¥ kretskort).  Sedan borde du ha en potentialfri utgÃ¥ng pÃ¥ reläet.

Men utan att ha sett på prylen, så är det ju svårt att säga bestämt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad gucpm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyrning IVT Nordic Inverter
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2008, 17:46:58 »
Hej,
Jag har samma maskin och samma problem
Sitter med en fast telelina och en IVT nordic som jag vill fjärrstyra.

Min fundering är att köpa en billig tele fjärrswitch och slakta den.

koppla på trådar på relät.
dessa trådar drar jag till en programmerbar fjärrkontroll där jag programmerat in knappen för ej underhållsvärme

Knappen på fjärrkontrollen är ju en kontakt under gummiknappen denna skalar jag ren och anssluter sladdarna från relät på.

Sen ringer man upp och slår på samt snabbt av relät och får då en ir signal till IVT.
Som om man tryckt på knappen för hand.

Nåja detta är i teorin ok men jag har inte testat än.

Mvh Per


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!