Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245-10 - Vad är normal gÃ¥ngtid och antal starter per dygn?  (läst 29451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
Det är 2 parallella rör till radiatorerna. Jag gissar att det då är ett 2-rör system.

Radiatorn i pannrummet (är av ny modell typ Purmo) sitter på ett eget avstick direkt från VP innan de 2 rören till övriga radiatorer sticker ut ur pannrummet.

Radiatorn i kontoret (med diff på 7 grader) är också av ny modell och installerad i samband med VP. Det skulle vara installatören som strypt den i så fall. Konstigt att han inte styrpt den i pannrummet också som han installerade samtidigt.

Så, nya radiatorer (typ Purmo) vet jag att det ska finnas en strypning i nedre delen av kopplet. Men hur stryper man radiatorer av gammal modell typ sektionsradiator (tvättstugan) eller halvgammal modell (köket)?
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Med en arbetstank i systemet behöver inte vp gå när du kollar deltat men det är naturligtvis en förutsättning att det går ut värme på systemet för annars blir ju deltat väldigt lågt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Så, nya radiatorer (typ Purmo) vet jag att det ska finnas en strypning i nedre delen av kopplet. Men hur stryper man radiatorer av gammal modell typ sektionsradiator (tvättstugan) eller halvgammal modell (köket)?
Purmo stryper du nog innanför termostaten (Danfosskoppel?), lägg gärna in bilder på de äldre så är det lättare att svara!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
I stället för att strypa kan du prova att släppa på strypningen på radden med 7 graders delta och samtidigt sänka hastigheten på cp så deltat ökar på samtliga. Börjar man strypa är det lätt att man stryper för mycket och får köra cp på onödigt hög effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
Hur märker jag när jag sänkt arbetstankens cp för mycket?

Jag kör den kalla cp (brine) på 100%. Jag får då ca 3-4 graders diff. vilket får anses OK med det långa hålet jag har. Jag funderar på om det är något problem att köra den på 100%? Hur länge kommer den hålla på full fart?
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har ingen aning hur det påverkar livslängden men inbillar mig att på min anläggning minskar inte deltat märkbart om jag ökar cp över 90% men förbrukningen ökar men det skiljer säkert mellan olika anläggningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
OK, jag provar och minskar CP brine från 100% och ner mot 90% och kollar vad som händer. Om jag kommer ihåg rätt så ska kalla deltat vara 3-4 grader. Stämmer det?

Är kalla deltat och varma deltat ihopkopplat? dvs om ändrar på den ena ändra då den andra?
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jag har en elmätare till vp så jag ser hur förbrukningen ändras. Kalla och varma deltat har inget med varandra att göra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
Purmo stryper du nog innanför termostaten (Danfosskoppel?), lägg gärna in bilder på de äldre så är det lättare att svara!

Jag har startat en ny tråd angående inställning av radiatorer och inställning/strypning för att få ett delta på 7 grader: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54414.msg561005#msg561005
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
Smurfen:
Här kommer en loggfil till. När du kollar kalla och varma deltat tar du ett enstaka värde eller slår du ihop flera och gör ett medelvärde? Har du då i så fall något program som du läser in loggfilen i eller räknar du för hand? Hade varit lättare om loggfilen kom i excel-format.

Jag har själv bara tagit ett par stickprov i bifogade filen och kommit fram till:
- CP kalla deltat (BT10-BT11) = ca 3,5 grader
- CP varma deltat (BT2-BT3) 0 ca 6,8 grader

Jag har inte sänkt CP kalla flödet från 100% till ner mot 90%. Ska göra det i 3% intervall och kolla det kalla deltat tänkte jag.
« Senast ändrad: 30 december 2013, 00:06:05 av Lars Bergström »
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Jag kör kalla cp på 100%, det ska den ju klara av!
Köp programmet LOGPRO till logfilerna, finns i Rickards webshop.

Logaide heter det ju numera...
« Senast ändrad: 30 december 2013, 00:33:25 av SgtArdbeg »
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Smurfen:
Här kommer en loggfil till. När du kollar kalla och varma deltat tar du ett enstaka värde eller slår du ihop flera och gör ett medelvärde? Har du då i så fall något program som du läser in loggfilen i eller räknar du för hand? Hade varit lättare om loggfilen kom i excel-format.

Jag har själv bara tagit ett par stickprov i bifogade filen och kommit fram till:
- CP kalla deltat (BT10-BT11) = ca 3,5 grader
- CP varma deltat (BT2-BT3) 0 ca 6,8 grader

Jag har inte sänkt CP kalla flödet från 100% till ner mot 90%. Ska göra det i 3% intervall och kolla det kalla deltat tänkte jag.
Jag brukar ta några stickprov och kolla deltat det är antagligen svårt att beräkna deltat i excel i så fall får man ta bort några minuter efter kompressorn start tills deltat blivit stabilt. Jag brukar öppna filerna i Open office calc då får man dom uppställda efter givarbeteckning och kan säkert få till autoräkning av tex delta. Kom ihåg att många andra vp visar endast hela grader samt att många cp har endast 3 steg så det är ju inte så grymt noga med tiondelarna ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 857
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
... så det är ju inte så grymt noga med tiondelarna ;)
Apropå tiondelar; vill man vara noga är det nog bra att kolla att givarna visar samma också. Jag har t ex 0.4 grader skillnad på KB-givarna när dom borde visa samma. På den kalla sidan kan det felet ha en viss betydelse till och med. :)

(För att kolla; kör cirkulationspumparna utan att kompressorn går - genom att gå in i en av servicemenyerna - och läs av temperaturerna efter en stund)
« Senast ändrad: 30 december 2013, 18:46:53 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Givar kalibrering lär vara pÃ¥ gÃ¥ng alldeles snart  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
Vad är KB?

CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!