Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag mÃ¥ste räkna fel? (Ã…rsförbrukning)  (läst 4955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Jag måste räkna fel? (Årsförbrukning)
« Svar #15 skrivet: 10 september 2022, 22:40:10 »
Stort tack för att ni tar er tid.
Nej det känns verkligen högt men visst har vi mycket onödigt igång också. Absolut. Har en förkärlek för att tex köra mycket ac på sommaren så kanske är siffrorna på pumpen rätt även om de är lite galna i mitt huvud.
Nu på sommaren ligger vi på strax över 1000kwh i månaden. Men då är det som sagt en hel del ac och vi har också ett spbad som står på året om. Spabadet hade vi dock inte när dessa funderingar började för många år sedan.
El patronens användning tror jag mig kunna ha en förklaring till. Vi är flera i familjen som älskar att duscha riktigt varmt. Därför slår vi på 30min extra varmvatten i alla fall ett par gånger i veckan. Första året drygt var den inställd så vi hade mycket varmare vatten hela tiden med då var elpatronen inne väldigt mycket så därför ändrade vi.
Finns det någon typ av energirådgivare eller någonting som man kan anlita för att gå igenom huset? Känns inte riktigt som att våra kunskaper räcker för att vi ska kunna reda ut det här,
CTC EcoEl med EcoAir 105, Nybyggd 1½-plansvilla i Skaraborg. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av el och ftx.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Jag måste räkna fel? (Årsförbrukning)
« Svar #16 skrivet: 11 september 2022, 08:32:49 »
Kolla om din kommun har en energirådgivare. Den personen lär no ha fullt upp :) men här på forumet är alla energirådgivare så om du inte ger upp kommer du snart bli en också :)

Hur varmt brukar ni ha inne på det kalla halvåret: sänk temperaturen brukar alla energirådgivare säga!

Kanske prova stänga av lite saker och se om det bir skillnad: Prova skriv upp totala mätarställmingen i elskåpet varje dygn några dagar. Eller du kanske hittar det via hemsida hos elbolagt också. Sedan vet du var ni drar per dygn NU/FÖRE åtgärder.

Stäng sedan av alla el-element, spa-badet, ACn, eventuell el-golvvärme, låt bli lyxläget duschen, stäng av värmepatron i FTX osv och kör några dagar och se om det blir skillnad i elskåpet.

Om det är apparater med stickpropp kan du mäta dem med en lös elmätare du kan köpa.

När det gäller VP kanske du skriver upp dina drift-siffror varje dag för den också så du verkligen ser hu mycket som går per dygn (inte med 11 års mellanrum :) ).

Posta också alla dina CTC-inställningar (kanske i en ny tråd) så kan nog någon hjälpa till med det.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Jag måste räkna fel? (Årsförbrukning)
« Svar #17 skrivet: 11 september 2022, 09:52:24 »
Spabad, AC, varma duschar ... . Det verkar som om elförbrukningen är rätt rimlig trots allt. Sommartid är min elförbrukning 200-250 kWh per månad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Jag måste räkna fel? (Årsförbrukning)
« Svar #18 skrivet: 11 september 2022, 11:14:20 »
Kommunens energirådgivning är förmodligen rätt värdelösa.

När Jennie Nyberg som jobbar på det statliga Energimarknadsinspektionen säger i Aftonbladet att elpriset följer gaspriset som är strax under 200 euro "2135 kr" per kilowattimme så höll jag på att ramla av stolen. Var tvungen att spola tbax för att lyssna igen och sen fotograferade jag meningen.

Jag skrev till Aftonbladet ang Jennie Nybergs inslag, om en normalvillas varmvattenförbrukning är på 5000kWh så kostar varmvattnet över 10 miljoner och uppvärmningen för att hålla huset varmt runt 30 miljoner. Jag nämnde inte ens hushållsströmmen på 10 miljoner för jag tycket jag gett dom tillräckligt med kött på benen för att plocka bort inslaget, vilket dom aldrig gjorde.

Sen hänvisade jag Aftonbladet hit till det här forumet om dom har funderingar om energifrågor!

Det är ju hit dom borde vända sig och frÃ¥ga hur vi gjort för att sänka elförbrukningen, nä, dÃ¥ har dom frÃ¥gat 22st elektriker i ett senare reportage.  :-)) Här kommer länken till 22 elektriker och titta pÃ¥ filmen sÃ¥ ser ni Jennie Nybergs prisuppgifter. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/28MdQ4/eltips-for-hemmet-22-elektriker-om-sina-knep

Att kyla vårt hus förbrukar i snitt mellan 180-200 kWh per sommarsäsong!
Spabad drar ca 3000-4000 kWh/år enligt polarpumpen, Rickard borde veta vad ett riktigt spabad drar per år.
Vårt leksaksspa drar ca 600 kWh per månad och det är sommarmånaderna, vintertid kan det dra maximalt 1000 kWh/månad, vår el-patron är på 1500 watt.

Hur vet man vad FTX drar totalt under Ã¥ret utan att mäta den konstant om den har aktiverad inbyggd el-patron, gissningar?  Sc:,h

Men det är annars inte speciellt svårt att börja leta efter energislukare, men att ha på ett Spabad utomhus kommande vinter är som att vända plånboken upp och ner eller låna ut kreditkortet till frugan. ;)

Kommunens energirådgivare kommer inte åka hem och kontrollera energislukare så det är bara kavla upp armarna och börja jakten själv.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Jag måste räkna fel? (Årsförbrukning)
« Svar #19 skrivet: 12 september 2022, 12:23:46 »
När Jennie Nyberg som jobbar på det statliga Energimarknadsinspektionen säger i Aftonbladet att elpriset följer gaspriset som är strax under 200 euro "2135 kr" per kilowattimme så höll jag på att ramla av stolen. Var tvungen att spola tbax för att lyssna igen och sen fotograferade jag meningen.

Det måste ha varit megawattimme hon menade. Priset på naturgas har varit högre, det var uppe i 295 Euro per MWh 22/8. Då det går åt ett par kWh i form av naturgas för att göra en kWh el blir det rätt bra pris på elen. Verkningsgraden på topplastkraftverk ligger runt 35%.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Jag måste räkna fel? (Årsförbrukning)
« Svar #20 skrivet: 11 november 2022, 10:01:52 »
Stort tack alla ni som tagit er tid att svara. Har mätt och kollat och lyckades ändå inte hitta något. Hade en elektriker ute i annat ärende och bad honom kolla även detta och det verkar som att något är väldigt fel med FTX:en. Den verkar stå och dra 5 ampere hela tiden...
Så nu får man se till att försöka lära sig allt om FTX också då :-)
Tänkte bara uppdatera tråden ifall någon annan stackare som letar fel hittar min tråd.
CTC EcoEl med EcoAir 105, Nybyggd 1½-plansvilla i Skaraborg. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av el och ftx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!