Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 januari 2017, 13:15:30 »

Är det så bra att köra frånluften ner i torpargrunden är inte den luften fuktig ibland i alla fall  Sc:,h
Skrivet av: hansotto
« skrivet: 01 januari 2017, 12:45:47 »

hej
Har en nyinstallerad Nibe 370 i ett hus från 80 talet (170m2) där varmluften även håller torpargrunden varm och torr.  Problemet är att frånluften passerar torpargrunden och kyls så pass att värmrpumpen ej startar. Värmrpumpen blockerat vid 16C har jag läst.
Äldre värmepumpar med annat köldmedium fungerade väl också vid lägre temperaturer.
Resultatet blir att tillsats-elen är påslagen hela tiden.
(omöjligt att komma in i torpargrunden)

Vad göra?
Det känns lockande att försöka höja frånlufttemperaturen något till just över 17C för att hålla kompressorn igång. Hur gör jag det bäst?
- liten el-kanalvärmare framför värmrpumpen ( enkel billig installation)
- byta ut hela värmepumpen. Kan någon föreslå en luft-luft värmrpump som kan värma såväl tappvatten som några vattenradiatorer OCH som kan ta värme ur lägre frånluftstemperatur
Tacksam för sunpunkter
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 februari 2014, 14:01:23 »

Tror att siffran hamnar nånstans runt 5 kW.
Om väggarna är 400 mm så är kanske isoleringen 300 mm gissar jag.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 17 februari 2014, 13:26:21 »

Vad skulle ni uppskatta effektbehovet i följande hus:

Byggt 1989 (luftvärmesystem)
100m2
Tjocka (ca 40cm) väggar, 3-glas fönster, 40-50cm isolering på vinden.
Vet ej om det är krypgrund eller platta på mark. Känslan är att huset är tätt och välisolerat.
Beläget i närheten av falun.

Enligt Prestige (VP-programmet som SVEP har) så blir effektbehovet 4,2kW dvut (-26 grader C). Tyckte det var ganska lågt, även om jag nånstans kan köpa siffran.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 17 februari 2014, 12:35:47 »

Toppen!
Tack för svar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 februari 2014, 11:13:37 »

Jepp, man kan anta ungefär så.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 17 februari 2014, 10:40:23 »

En ytterligare fråga...

Kompressorns märkeffekt på fighter 200:an är 550W och elpatronen är på 1500W. Frånluftsfläkten har en märkeffekt på 170W och cirkulationspumpen på 100W. Luftaggregatet (Sau 250E) som är kopplat till 200:an har en tilluftsfläkt på 200W.

Om man vill få en känsla för hur mycket el luftaggregatet och 200:an gemensamt kommer att dra ex. en kall månad då de går på hela tiden (dygnet runt), bör man väl kunna lägga ihop märkeffekterna och multiplicera med antalet timmar?

200an: 550W (kompressor)+1500W(elpatron)+100W(cirkpump)+170W(frånluftsfläkt)
Sau250E:200W
Totalt: 2520W

Elanvändning, "worst case", en kall januarimånad: 31 dagar + 24 timmar + 2520W = 1875kWh.

Sen om fläkten är tryckstyrd och ej går på sin högsta effekt hela tiden må vara, men jag tänker mest att man får en känsla.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 11 februari 2014, 13:01:13 »

tack för svar Josth!
Bra tips!

Citera
jag funderar på hur din ventilation egentligen funkar?
Normalt brukar luftflödet i en vanlig FT-ventilation vara för dåligt för att alena kunna värma huset.
I luftvärmda hus brukar därför större delen av luftflödet recirkuleras runt och en mindre del av luftflödet byts ut. Om det är så kan du med fördel skaffa en LLVP och rikta utblåset mot ett frånluftsdon, då prids den varma luften via recirkulationen.
Det var recirkulation när den gamla CTC104:an + LVAn fanns i huset. Nu vet jag inte riktigt. Tror iofs det är recirkulation även med F200:an (inte mitt system, utan en kollegas, släktings hus).
Intressant idé med LLVP! Det ska jag föreslå :P


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 februari 2014, 12:49:01 »

Jag funderar på hur din ventilation egentligen funkar?
Normalt brukar luftflödet i en vanlig FT-ventilation vara för dåligt för att alena kunna värma huset.
I luftvärmda hus brukar därför större delen av luftflödet recirkuleras runt och en mindre del av luftflödet byts ut.
Om det är så kan du med fördel skaffa en LLVP och rikta utblåset mot ett frånluftsdon, då prids den varma luften via recirkulationen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 11 februari 2014, 12:11:11 »

Om det räcker med IP21 (normalt ej våtutrymme) på elradiatorena finns även Gnosjös som säljs bl.a. på Jula:
http://www.jula.se/oljefylld-elradiator-400w-400v-430122
Går alltså att få 5-6 st för omkring 5000-6000 kr

Arbetet med elinstallationen blir den större delen. Krävs både arbete i elcentralen (kanske delvis ny central) samt kabeldragning runt om i huset. Om ungefärligt antal meter kabel är uppmätt kanske det går att få svar om uppskattad kostnad på elforumet under www.byggahus.se
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 11 februari 2014, 11:38:31 »

Citera
Vilket värmesystem är det i huset nu? ("Det satt tidigare en CTC 104 i huset")
Luftburen värme.
Satt tidgare en 104 CTC master samt en LVA1. Ingen finns kvar och nu sitter det en 200 + ett luftaggregat utan eleftervärmning. Ej aktuellt byta anläggning, utan endast komplettera.

Vad blir priset för att slänga in 5 st direktelradiatorer?

Dessa är effektmässigt lämpliga: http://www.rinkabyror.se/artikel/pax-elrad-11-508-800-400/?select=true
Uppskattar husets effektbehov till ca 6kW. Gissar att man köper in 5-6 radiatorer av olika effektklasser (400-800W). Inköpspris ca 10000-12000kr. Sen vet jag inte vad installationen går lös på.

Skrivet av: Josth
« skrivet: 11 februari 2014, 11:22:58 »

A) I så fall måste elradiatorer installeras i åtminstone alla rum med uppvärmning av tilluft då denna luft riskerar att svalna och temperaturen i rummen sjunka när det är riktig vinter. Skulle också kunna ge lite bättre komfort när det är vinter med kompletterande radiatorer, istället för en mycket varm luftström från taket.

B) Jag tror det blir bättre med F370 och ALIG VB250L hellre än 200P med LVA C. Betydligt bättre styrning i F370 som ger jämnare värme i tilluften och förbättrar komforten.

Vilket värmesystem är det i huset nu? ("Det satt tidigare en CTC 104 i huset")
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 11 februari 2014, 10:13:02 »

Toppen. Tack för svaret CarlN!

Om man antar att en person installerat 200:an ihop med ett aggregat som ej har eleftervärmare, samt att det saknas radiatorer/golvvärme i huset. Vad skulle du då säga är bästa energilösningen om det rör sig om en person i hushållet, som ej har råd med större investeringar samt har begränsad ekonomi (dvs. ej råd med allt för dyra elräkningar).

A) komplettera med några (3-4st) nyare dirketel radiatorer samt ställa dem lågt, dvs. de går endast igång om temperaturen går under ex. 18 grader. Samt spetsa med lite vedeldning i braskaminen under kallare perioder. 200:an har en innegivare som bör kunna känna av tillskottsvärmen.

B) Investera i LVA C som har 6kW eleftervärmare (säljs på PBH i Skara och är kompatibel med 200:an, kostar dock ca 35 000kr + installation).

C) Annat?

Bör tilläggas att planlösningen ej tillåter ex. luftvärmepump då det finns flera mindre rum med dörrar och som ligger så till att det blir svårt sprida den varma luften.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 februari 2014, 19:45:32 »

Jepp, normalt är Nibe 200 tänkt för varmvatten och viss komplettering av värmesystemet.
Med ett normalhus måste det finnas en annan värmekälla om en Nibe 200 ska funka.
Oftast stoppar man in en sån i ett hus med direktel, som har en vattenburen tilluftsvärmare eller ett mindre vattenburet värmesystem i nått rum.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 10 februari 2014, 07:58:47 »

Tack för svar CarlN!

Förutom att 370:an har en kraftigare patron, så har jag läst att det är viss skillnad i kompressoreffekten så 370:an har något större kompressor effekt. Det satt tidigare en CTC 104 i huset och om jag läst rätt om den så hade den en märkeffekt på 600W på kompressorn. Mao är 370:an nästan identisk med 104:an, t.o.m. något större kompressor samt smartare styrning. Nibe har ju även 370:an som ersättningsmodell för de luftvärmda hus där det tidigare suttit en 104:a.
Manual, 104 master: http://www.ctc.se/wp-content/uploads/CTC_Master-104R_Installationsk%C3%B6tsel-.pdf

Hur blir det om man sätter in Nibe 200:an tillsammans med ett icke-eleftervärmt (endast vattenbatteri) luftaggregat i ett ca 120kvm luftvärmt hus i Mellansverige? Huset är byggt på 80-talet och har bra klimatskal och det finns en kakelkamin. Där bor 1 person.
Borde det inte bli problem med värmetillförseln periodvis? Dvs. 200:an kan väl bara bidra med totalt ca 3kW som mest och DVUT borde väl effektbehovet bli betydligt mer i huset som nämns ovanför.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 februari 2014, 16:57:05 »

Antingen kan du ha glykolblandningen direkt i värmepumpens system eller via en värmeväxlare, men det ser du (om det är befintligt system)?
Ska man bara värma en tilluftsvärmare så skulle jag ha glykolblandning i hela systemet.

De ca 3 kW som en 200P kan ge, värmer varmvatten + värmesystem, dvs pannan värms och om huset vid tillfället kräver alla 3 kW så kan varmvattnet bli ljummet (den har ingen logik som styr varmvattenprioritering).

Skillnaden från en 370 är att 370 har betydligt mer elpatron att ta till, den har även en styr som kan prioritera varmvatten (strypa shunten) om pannas temperatur sjunker hastigt. En 200P har ingen shunt utan styr värmen till värmesystemet genom on/off reglering av cirkpumpen, oftast kopplas tilluftsvärmarens termostat till 200P cirkpump så den får styra. Man kan annars ha en fristående termostat i rummet som styr cirkpumpen, men med tilluftsvärmare så rekommenderas att tilluftsvärmaren får styra grejerna.

Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 07 februari 2014, 15:53:47 »

Bifogar en bild på 200:an.
Hur funkar det med den värmeslinga som värmer tilluften i luftaggregatet?
Är det varmvattenslingan från den dubbelmantlade varmvattentanken som går in i nån form av växlare som i sin tur värmer glykolblandningen som cirkulerar in i vätskebatteriet?

Citera
Total värmeeffekt blir kring 3 kW och om man inte använder varmvatten kan det mesta av detta gå till värmeslingan (enbart tankens förlusteffekt tar viss värmeenergi).
Innebär det att hela 3kW kan bli värmeenergi i huset?
Dvs. den maxeffekt som pumpen kan avge (1,5kW patron + ca 3x0,55kW kompressorn), ca 3,15kw, som kan tillgodogöras huset uppvärmning genom att värma tilluften DVUT? (genom vätskebatteriet)
Systemförluster borträknade tOOmten

Samt hur skiljer det sig mot 370:an?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 februari 2014, 12:04:20 »

Elpatronen värmer både pannvatten och tappvarmvatten. Elpatronen sitter i samma dubbelmanteldel av tanken som kondensorslingan. Total värmeeffekt blir kring 3 kW och om man inte använder varmvatten kan det mesta av detta gå till värmeslingan (enbart tankens förlusteffekt tar viss värmeenergi). Men avsikten med 200P är att den ska klara att återvinna energi och värma en lagom del av ett hus inkl varmvatten, inte ett helt hus.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 07 februari 2014, 11:39:00 »

Tänkte mest på vad som är rimlig temp på vattnet i fallet med tilluft som skall värmas.

En annan fråga..
För F200 står det att elpatronen är på 1,5kW. Vad är det den värmer?!
Ta följande system som exempel:

Du har ett luftvärmevärmt hus (alltså inga radiatorer eller golvvärme), se följande principskiss:
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/byta/CTC/Master-104/

Du har ett luftvärmeaggregat som är kopplat till VPn så att värmepumpen skickar varmvatten till luftaggregatets vätskebatteri som i sin tur skickar ut varm tilluft.
Säg att du inte har någon eleftervärmning i luftaggregatet och att VPn, genom att försörja aggregatets vätskebatteri med varmvatten, försörjer huset totala energianvändning, ...hur funkar det då med elpatronen i F200?
Värmer den endast varmvatten som används för tappvarmvatten?
Eller värmer elpatronen även vattnet (glykolblandningen) som går in i vätskebatteriet i Luftaggregatet?
Dvs. vilken maxeffekt kan jag räkna på att F200 ger till värmesystemet DVUT om man har det system som nämns ovanför?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 februari 2014, 11:30:46 »

Vilken framledningstemperatur som behövs beror helt på husets isolering och ventilation etc samt hur varmt det ska vara inne. 200P klarar upp till 55 grader om dess effekt räcker. Viktigt att dimensionera efter husets och hushållets värmebehov.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 07 februari 2014, 11:20:41 »

Tack för svar Josth.
Vilken framledningstemp är att räkna med i fallet luftburen värme?
Pumpen producerar värme till ett varmvattenbatteri i tilluften. Sen går iofs lite till varmvatten, men det är litet i detta fall (1 person i huset).

Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 februari 2014, 11:18:13 »

Effektdata F370 enligt EN 14 511:
Avgiven värmeeffekt (PH)  kW 2,18  COP 3,93   A20(12)W35, frånluftsflöde 200 m3/h
Avgiven värmeeffekt (PH)  kW 2,03  COP 3,24   A20(12)W45, frånluftsflöde 150 m3/h
Avgiven värmeeffekt (PH)  kW 1,88  COP 2,74   A20(12)W55, frånluftsflöde 110 m3/h

Tillsatseffekt: Effekt elpatron kW 10,25 (fabriksinställning 5,3)

Finessen är att kompressorn går under en stor del av året så besparingen blir relativt stor i ett modernt isolerat hus trots en ganska liten kompressor. 
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 07 februari 2014, 11:05:31 »

Hej!

Hur stor är skillnaden i kompressoreffekt mellan Nibe 370 och Nibe F200?
Nibe F370: Tillförd effekt, kompressor = 0,65kW
Nibe F200: Märkeffekt kompressor = 0,55 kW
 
Räknar man på att pumpen tar 1 del el och producerar 3 delar värme så blir det ca 1,5kW för F200 och 1,95kW avgiven effekt för F370.
Skillnaden är även att F200 har en mycket mindre elpatron, ca 1,5kW och således bara kan ge totalt 3kW DVUT medan F370 kan ge 1,7kW+10kW = 11,7kW.
Eller är det någon skillnad jag missat, dvs. på komperssorerna så att ex. F370 har betydligt kraftigare kompressor?

Tänker lite på hur det blir vintertid. I bägge fallen kommer pumparna att bli elpannor ju mer effektbehovet kryper ned under 1,5 resp. 1,95 kW (?)

Jämför man med den betydligt kraftigare F750 så har den ju rejält högre siffror och gissningsvis en kraftigare kompressor:
Avgiven kompressoreffekt 1,5-6,0 kW
Driveffekt, kompressor   0,4-2,8 kW

Orsaken till min fråga är bl.a. alla olika uttryck jag hittar på NIBEs hemsida:
Driveffekt, märkeffekt och tillförd effekt.

Gissar dock att F200 och F370 skall ses som mindre VP lämpade i hus med ex. luftburen värme eller där man har ett litet värmebehov som behövs från VPn(?)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!