Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 december 2006, 07:28:50 »

Hallå igen,

missade en liten detalj...vi pratar om ett fritidshus. Undrar hur säker elförsörjningen är...

Jag hade nog i detta läge starkt övervägt en L/L eller en variant av L/V som inte har vatten utanför huset. Även om pannan givetvis kan frysa inne i huset också så tar det ju i alla fall lite längre tid.

De L/V som då är aktuella är splitpumparna (daikin, aqua inverter, KW smart etc) eller Thermia Atria.

Airwell är väl också en splitpump. Bra tänkt, inne i huset tar det väl tid innan det fryser men utanför kan det gå snabbt vid ett strömavbrott.

Tackar för hjälpen. Hur menar ni; skulle jag med en Ecoair 105 köra med fast kondensering, d.v.s. med fast panntemperatur på, säg, 40 grader oberoende av yttertemperatur? Det känns som att det skulle vara mycket gynsammare att köra med runt 20 grader om det är 6 grader ute exempelvis. COP skulle väl teoretiskt sett bli rätt hög då. Om nu inte värmepumpen klarar av detta vore förstås en fulvariant att installera en innetermostat som bryter spänningen till värmepumpen om det är tillräckligt varmt inne (alternativt tjuvkopplar termostaten så att värmepumpen tror att det är tillräckligt varmt i pannan och således stannas). (Idag har huset en elpatron i som styrs på detta sätt. Därmed undviks värmeförluster i pannan varma dagar.)

Skulle man få någon varmvattenmängd att tala om? Pannan är en oljedito från 1982, troligen med förrådsberedare. Om man får 50 grader från värmepumpen och detta sedan skall växlas över till en förrådsberedare i pannan så blir det inte mycket temperatur kvar. Sedan är det ju legionellarisken...

Alternativet för mig är att fortsätta med elpatronslösningen och stoppa i en pelletsbrännare som körs när vi är där på vintern samt under kalla vintermånader. Om inte en värmepump kan ge varmvatten sommartid och inte stötta så mycket när man är där på vintern, utan bara minskar kostnaden vår och höst känns det lite tveksamt. (Det är klart att det går att få en värmepump som klarar detta också, men det skulle väl kosta en del. Vet ni vad exempelvis en Ecoair 105 skulle kosta installerat och klart och vad skulle den få för COP ungefär?)

Sedan kan jag bara bekräfta att kåken drar en del energi. Ett år hyrde vi ut hela året och då gick det åt 4-5 kubikmeter olja. Det blev ingenting kvar av hyresintäkten...

Tack igen.

Min tanke var att köra pannan till ca 20 ºC om det räcker får att hålla huset på 8-9 ºC. En elpatron som går in strax under 20 ºC garanterar värmen om VP inte skulle orka hålla värmen. COP blir säkert mycket bra med denna lösning och en 6-7 kW VP fixar nog värmen hela vintern.

Om du är där tillfälligt på vintern så är nog bästa alternativet att behålla oljan, då vill du få upp värmen kvickt och där finns det inget som slår en oljepanna. På sommaren klarar luft/vattenvärmepump varmvattnet utan problem om pannan har förrådsberedare, döda av legionellakusarna genom att tillfälligt höja panntemp till 70 med oljebrännaren och spola genom alla vattenledningar innan du börjar använda varmvattnet när du flyttar in.
Skrivet av: Heiho
« skrivet: 21 december 2006, 23:50:48 »

Håller med bgn.
Eftersom det är en sommarstuga så borde en L/V pump typ Atria som är mindre känslig för strömavbrott´, frysrisk, vara lämplig. Komplettera den mad en onlinemodul och du kan övervaka och styra den hemifrån. Du kan även få ev. larm till mobil och/eller dator.
Skrivet av: bgn
« skrivet: 21 december 2006, 19:27:09 »

Hallå igen,

missade en liten detalj...vi pratar om ett fritidshus. Undrar hur säker elförsörjningen är...

Jag hade nog i detta läge starkt övervägt en L/L eller en variant av L/V som inte har vatten utanför huset. Även om pannan givetvis kan frysa inne i huset också så tar det ju i alla fall lite längre tid.

De L/V som då är aktuella är splitpumparna (daikin, aqua inverter, KW smart etc) eller Thermia Atria.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 21 december 2006, 19:18:47 »

Tack för infon bgn...
Skrivet av: bgn
« skrivet: 21 december 2006, 19:16:39 »

Hallå,

priset på en CO2 pump inkl. panna är ca 70 000 kronor (det kan nog gå att få den ännu lite billigare än så om man har rätt kontakter). Resterande del är installationskostnad. Att köpa en CTC 5,9 (105) eller en CO2 bör inte skilja så mycket i pris. Några tusen dyrare bör man räkna med att CO2 lösningen blir, eftersom den ger mer effekt än 105 redan vid några minusgrader samt går längre ner i temp.

Men om du är nöjd med din panna och bara vill köpa till en LV-pump - då är inte CO2 rätt medicin.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 21 december 2006, 18:55:55 »

Tack Harken!

Jag kan tillägga att en EcoAir 105 köper du för ca. 34 400 kr och om man vill koppla in en styrdata till detta (som är långt bättre än den inbygda) så kostar den 6 640 kr. Vill man sedan byta allt så kostar en komplett CTC- lösning med utedel och elpanna 60 200 kr. Exakt vad en CO2 pump kostar vet jag inte, men jag har sett priser på 90 000 kr och uppåt. Till detta så kommer det en installationskostnad om man inte vill installera själv.

// Grolim
Skrivet av: esiwyl
« skrivet: 21 december 2006, 18:54:10 »

Tackar för hjälpen. Hur menar ni; skulle jag med en Ecoair 105 köra med fast kondensering, d.v.s. med fast panntemperatur på, säg, 40 grader oberoende av yttertemperatur? Det känns som att det skulle vara mycket gynsammare att köra med runt 20 grader om det är 6 grader ute exempelvis. COP skulle väl teoretiskt sett bli rätt hög då. Om nu inte värmepumpen klarar av detta vore förstås en fulvariant att installera en innetermostat som bryter spänningen till värmepumpen om det är tillräckligt varmt inne (alternativt tjuvkopplar termostaten så att värmepumpen tror att det är tillräckligt varmt i pannan och således stannas). (Idag har huset en elpatron i som styrs på detta sätt. Därmed undviks värmeförluster i pannan varma dagar.)

Skulle man få någon varmvattenmängd att tala om? Pannan är en oljedito från 1982, troligen med förrådsberedare. Om man får 50 grader från värmepumpen och detta sedan skall växlas över till en förrådsberedare i pannan så blir det inte mycket temperatur kvar. Sedan är det ju legionellarisken...

Alternativet för mig är att fortsätta med elpatronslösningen och stoppa i en pelletsbrännare som körs när vi är där på vintern samt under kalla vintermånader. Om inte en värmepump kan ge varmvatten sommartid och inte stötta så mycket när man är där på vintern, utan bara minskar kostnaden vår och höst känns det lite tveksamt. (Det är klart att det går att få en värmepump som klarar detta också, men det skulle väl kosta en del. Vet ni vad exempelvis en Ecoair 105 skulle kosta installerat och klart och vad skulle den få för COP ungefär?)

Sedan kan jag bara bekräfta att kåken drar en del energi. Ett år hyrde vi ut hela året och då gick det åt 4-5 kubikmeter olja. Det blev ingenting kvar av hyresintäkten...

Tack igen.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 21 december 2006, 15:34:10 »

Jag tar mig friheten att svara; Stor. Därför en Ecoair 105 kan dockas till pannan direkt. Sanyo innehåller också en elpanna. Om du skall behålla din panna blir det mindre än hälften att köpa ecoair 105 som du visserligen får köra på fast kondensering, men varmhållning av fritidshus gör att det inte är problem. Du kanske måste öka kondeseringstemp på vintern om du skall vara i huset, men det går på 1 minut.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 21 december 2006, 15:19:12 »

Grolim. Hur stor är pris skillnaden mellan en co2:a och en ctc ecoair 5,9?.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 december 2006, 07:54:08 »

Jag tycker nog att en 7 kW:s pump känns liiite stor för esiwyl, så där rent spontant. Som en referens kan jag ta min kåk - Ytterradhus i norrläge, 200 m2 uppvärmd yta, den värmer jag till +20°C när det är -7°C ute utan stöttning av pannan med en CTC EcoAir 5.9 (5,9 kW).

Fast det är väl inget stenhus, va?
De kan ta grymt mycket energi i uppvärmning...
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 19 december 2006, 22:22:28 »

den går nog att få tag i....
Skrivet av: grolim
« skrivet: 19 december 2006, 22:16:48 »

Japp, men priset på en sån är ju i paritet med vad en bergpumpsanläggning kostar... Tyvärr!

// Grolim
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 19 december 2006, 22:13:43 »

Sanyo co2.......måste vara grym som underhållsvärme.....med varmvatten för sig......
Skrivet av: grolim
« skrivet: 19 december 2006, 21:19:51 »

Jag tycker nog att en 7 kW:s pump känns liiite stor för esiwyl, så där rent spontant. Som en referens kan jag ta min kåk - Ytterradhus i norrläge, 200 m2 uppvärmd yta, den värmer jag till +20°C när det är -7°C ute utan stöttning av pannan med en CTC EcoAir 5.9 (5,9 kW).

Men, absolut tycker jag att det låter som en bra idé att en värmepump värmer kåken.

// Grolim
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 december 2006, 20:36:16 »

En gissning är att en 7 kW LVVP borde kunna hålla värmen på 8-9 grader på vintern. För att kunna göra varmvatten måste pannan ha en inbyggd tank, koppla då enligt fast kondensering men ställ ner panntemperaturen på vintern så att panntempen precis klarar att hålla husets temp runt 8-9 grader med fullt öppen shunt.
Skrivet av: esiwyl
« skrivet: 19 december 2006, 19:51:07 »

Hej

Vad anser ni om att sköta underhållsvärmen i ett fritidshus med en värmepump? Huset ifråga är ett stenhus i Skåne från 1932 och är på 85m2 i två plan och har nu en oljepanna och således vattenburen värme. Spontant känns det attraktivt med en luft-vattenvärmepump eftersom man rimligen borde kunna hålla en låg framledningstemperatur och således nå en hög COP. Varmvatten behövs ej.
Sedan vore det förstås bra att kunna ha nytta av pumpen för varmvatten på sommaren och huvvuddelen av värmen under de få veckor man är där på vintern.
Har ni ideer om effektbehov? För varmhållning till 8-9 grader krävs kanske inte så mycket.

Tack på förhand

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!