Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det här mitt radiatorvatten läcker ut?  (läst 801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GBGregn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Trycket i radiatorkretsen sjunker sakta. Får fylla på från 0.9 till 1 bar kanske en gång i månaden nu under vintern. Det är inte säkerhetsventilen på expansionskärlet, för jag har en skål under utloppet som alltid är torr. Några dagar efter påfyllnad kan jag släppa ut en hel del luft ur högsta punkten. Ska också sägas att när jag fyller på vattnet så stiger inte trycket direkt, utan det tar kanske 10 s, vilket får mig att tro att det inte är lufttomt i expansionskärlet.

Kan det på bilden vara läckan? Tråget är lite blött. Men jag gissar att detta är kondens, för cirkpumpen är för kalla vattnet.

Vart kan mitt vatten ta vägen?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Är det här mitt radiatorvatten läcker ut?
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2024, 11:12:05 »
Det är köldbärarpumpen, kondensvatten rinner där, avfuktning av omgivande luft. Mest efter midsommar som det är söligt där.

Det kan vara ditt expansionskärl som håller på packa ihop. Testa ställ förtrycket till 0,5 bar luft med öppen säkerhetsventil och se om du har samma förtryck om några veckor.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!