Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter eller on/off (fördelar)  (läst 39520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #165 skrivet: 17 maj 2017, 14:44:16 »
Oj, vilken samlad kunskap som finns på forumet. Jag har försökt hänga med på i svaren (och tror jag gjort det någorlunda), men det dyker upp kommentarer och följdfrågor.

- Är det bättre att koppla den som volymtank (för att inte riskera kortslutning) och behöver tanken vara större?
- Gällande golvvärmen så har jag nog tänkt att den behöver shunt och egen CP för att få rätt arbetstemperatur (jag har så idag, men den pumpen är lite lesdsen ibland).
- Fläktkonvektorn kommer jag att koppla pÃ¥ varma sidan. Men min tanke var att köra fläkten pÃ¥ "fast" varvtal och slÃ¥ av vattenflödet när rätt temperatur uppnÃ¥tts. Om man styr fläkten och har fast vattenflöde riskerar man inte dÃ¥ att fÃ¥ för lÃ¥gt  :dt: över konvektorn och bland ihop för varm retur (eller är det inbyggt i konvektorer)?

PS! Jag är djupt imponerad att ni utifrån min text verkligen förstått min tänkta koppling.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #166 skrivet: 17 maj 2017, 15:05:17 »
Arbetstank:
Här finns två olika krav som jag ser det:
1. Om man kör med on/off-värmepump så måste man säkerställa att flödet i externa kretsen är högre än i den interna kretsen, annars kommer man att få många start och stopp - framförallt om/när termostater stänger.
Skall du ha en så liten tank så "får det inte" bli större flöde över värmepumpen än det är i radiatorsystemet, inte ens om termostater stryper.

2. Om du skall ha termostater som stryper, och som gör att flödet i externa kretsen blir mindre än över värmepumpen så kanske du skall överväga en större tank.

Med en invertervärmepump har man inte detta problem, det enda som händer om det stryper termostater så att man får kortslutning bakvägen genom arbetstanken är att varvtalet på kompressorn sänks för att bibehålla önskad temp på framledningen.

Kopplar du en tank som volymtank så måste du säkerställa acceptabla flöden över värmepumpen oavsett vad som händer, i praktiken innebär det att du inte kan ha så många termostater aktiva, för de skulle sabotera flödet totalt om för många stänger samtidigt.

När det gäller fläktkonvektorn så är det som jag ser det bättre att ha ett fast flöde med varierande deltaT än allt eller inget flöde med samma deltaT.
Problemet om du stoppar flödet är som ovan, du saboterar balansen mellan interna och externa flödet.
Den ändrade deltaT som fläktradiatorn kan orsaka om du styr med fläkten borde regleras bort av interna cirkpumpens deltaT-reglering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #167 skrivet: 18 maj 2017, 17:40:01 »
Gör som du tänker  det är inte alls fel , men en sak ska du tänka till pÃ¥ ,
när du kopplar in konvektorn  , se till att det finns plats för en termiskt reglerdon eller om du
hÃ¥ller pÃ¥ med att kolla det nu , ett termiskt don med givaren placerad i luftströmmen kan du aldrig fÃ¥ för hög eller lÃ¥g temp pÃ¥ luften , om du bara startar och stoppar pumpen sÃ¥ kommer det att bli  lite konstigt med tempen , den kommer att svaja rätt häftigt upp och ner , inte sÃ¥ kul , när men har ett termiskt don sÃ¥ ska den monteras efter pumpen sÃ¥ den trycker igenom
donet , sedan kan du tu ut värmen  var du  , hög eller lÃ¥g temp spelar ingen roll , har du
donet inställt pÃ¥  +20C sÃ¥ kan du aldrig fÃ¥ högre temp i retur oavsett om du matar konvektorn  med +70C eller annan , sen att du har en termostat som stänger av är bra
pÃ¥ ett sätt , ( sommartid ) , men kolla sÃ¥ du inte fÃ¥r  självcirk pÃ¥ vattnet  , ett sätt att fÃ¥ bort det är att sätta backventil med fjäder framför konvektrorn  , kan inte bli självcirk
 

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #168 skrivet: 21 maj 2017, 16:33:29 »
Rickard var inne på att med en så liten arbetstank måste flödet över värmepumpen vara lägre än över radiatorsystemet. Är det bästa alternativet eller finns det andra varianter som är enklare att justera? T.ex:
- Större arbetstank (hur stor i såfall)?
- Koppla värme från värmepumpen direkt mot framledningen med T-koppling mot arbetstank? (Risk för knäppning och hur ska då flödena justeras)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #169 skrivet: 21 maj 2017, 17:05:50 »
Rickard var inne på att med en så liten arbetstank måste flödet över värmepumpen vara lägre än över radiatorsystemet. Är det bästa alternativet eller finns det andra varianter som är enklare att justera? T.ex:
- Större arbetstank (hur stor i såfall)?
- Koppla värme från värmepumpen direkt mot framledningen med T-koppling mot arbetstank? (Risk för knäppning och hur ska då flödena justeras)
En konvektor är törstig sÃ¥ du mÃ¥ste kunna mata den , det gÃ¥r om du tänker dig  nÃ¥got i den stilen som jag skrev förut , kan fÃ¥ mycket höga temperaturer utan att fÃ¥ problem , men tror du mÃ¥ste han en temp som kan förse raddarna  med den temp som dom behöver , kanske om dom är stora  ett mellantemp stystem  och ev. nÃ¥gon form av styrning till GV sÃ¥ dom inte fÃ¥r för hög temp lÃ¥gtempsystem , det gÃ¥r kanske att ha samma temp till raddar och konvektorn , mÃ¥ste nog prövas , dÃ¥ ska du nog ha en större tank för att kunna ha nÃ¥got
litet magasin för värmen , kopplingen kan nog göras på lite olika sätt , beror på hur man vill ha det i slut ändan
Det går att ha både sorters VP till det du vill , en prisskillnad bara , och teknik invertes VP
« Senast ändrad: 21 maj 2017, 17:08:48 av 25fOCUS »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #170 skrivet: 21 maj 2017, 18:15:59 »
Rickard var inne på att med en så liten arbetstank måste flödet över värmepumpen vara lägre än över radiatorsystemet. Är det bästa alternativet eller finns det andra varianter som är enklare att justera? T.ex:
- Större arbetstank (hur stor i såfall)?
- Koppla värme från värmepumpen direkt mot framledningen med T-koppling mot arbetstank? (Risk för knäppning och hur ska då flödena justeras)
Det är nog rätt ovanligt med högre flöde i rad systemet än vad man har genom vp möjligen i ett rent golvvärme system kan det vara så. Annars är en av fördelarna med arbetstank att man kan ha lägre flöde i externa kretsen och är fri att välja vp med den effekt man behöver utan att ta hänsyn till att rad systemet ska klara flödet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #171 skrivet: 22 maj 2017, 08:08:51 »
OM flödet i radiatorkretsen är 600 liter/timme, och din värmepump vill ha 800 liter/timme så kan du köra kompressorn i ca 30 minuter innan du börjar få "kortslutning" via tanken.
NÄR du får det så kommer vbf att börja stiga rätt snabbt, du får en övertemp på framledningen, och det gör att värmepumpen stannar efter ytterligare några minuter. (Den har då betat av det gradminutunderskott som funnits)
Det är i alla fall det troligaste scenariot.

30 minuters drifttid innan "kortslutning" är väl rätt OK, men du får ju längre tid ju större tank du har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #172 skrivet: 22 maj 2017, 10:52:15 »
Mycket tveksam till att kompressorn stoppar efter ytterligare några minuter men hur som helst en större tank är att föredra på alla sätt ger bättre drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #173 skrivet: 22 maj 2017, 11:12:33 »
Kompressorn kan ha stannat innan han får kortslutning, det beror ju lite på effektbehovet.
Om börvärdet på framledningen är 26 grader så går ju vbf över börvärde så snart värmepumpen startar...
Men om den går så länge att han får kortslutning genom tanken så kommer ju temperaturen fram att stiga med 1-2 grader rätt snabbt, och då räknar ju gradminuterna ned snabbare än innan, så speciellt länge kommer den inte att gå om värmepumpen inte ligger nära sitt max, eller över så det behövs eltillskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 408
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!