Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken pelletspanna skall man välja?  (läst 5922 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilken pelletspanna skall man välja?
« skrivet: 18 maj 2011, 22:06:35 »
Hej allihopa!

Jag har en kompis som skall köpa ny pelletspanna. Först tittade han på Värmebaronen och Nibe, men nu är han inne på en CTC Easyflex.

Är det något som man skall tänka på i valet av panna? Jag tycket inte att det verkar skilja så mycket, men jag är inte ordentligt insatt. Kompisen är inte alls insatt eller särskilt intresserad, och jag vill inte att han skall gå på någon mina.

Han har fått en offert på ca 75000:- och då ingår bortforsling av gammal panna och oljetank. Verkar det rimligt?

I dag har han en oljepanna med pelletsbrännare. Pannan har börjat läcka och behöver bytas. Han vill fortsätta med pellets för att det är enkelt och billigt. Det är inte tal om att investera nÃ¥gra pengar i onödan.  huvuddunk

/Amatör-Micke
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken pelletspanna skall man välja?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2011, 00:56:22 »
Behåll pelletsbrännaren och skaffa en ny panna som funkar med den befintliga brännaren. Pannan skall ha så stor eldstad så inte lågorna slår i pannväggarna någonstans, då duger det med vilken panna som helst som uppfyller dessa krav. Att köpa en ren pelletspanna till dyrare pengar är att investera fel. Pannan skall fungera som en vvlare i detta fall, inget annat.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken pelletspanna skall man välja?
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2011, 18:14:43 »

Tack för ditt svar, leifa.k  Thumbsup

CTC Easyflex skall fungera med befintlig brännare (Värmebaronen Viking Bio) Däremot vet jag inte hur det är med eldstaden.  Sc:,h

Men vad menar du med "ren pelletspanna"?

/Amatör-Micke

Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilken pelletspanna skall man välja?
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2011, 17:15:28 »
En ren pelletspanna är en panna som är gjord för att elda pellets i och inget annat.
Easyflex är nog ett bra val, Janfire har också en bra panna med spaksotning i samma prisklass och bra verkningsgrad Thumbsup
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken pelletspanna skall man välja?
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2011, 19:37:09 »

Ok, tack för svaret.  Thumbsup Jag nöjer mig nog med att veta att Easyflex inte är ett direkt dÃ¥ligt val. Kompisen är som sagt inte intresserad att sätta sig in i ämnet, sÃ¥ jag "godkänner" hans val av panna.

Men om nÃ¥gon vill avrÃ¥da frÃ¥n Easyflex av nÃ¥gon anledning, sÃ¥ varsÃ¥god.  ::)
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!