Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Strömtjuvar i hemmet  (läst 23931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Strömtjuvar i hemmet
« skrivet: 05 februari 2011, 09:24:18 »
Jag köpte för ett tag sedan en sådan där elmätare man sätter direkt i uttaget för att jag hade behov av att mäta en viss förbrukning under en period. Nu behövdes inte denna längre så jag satte den i Uttaget där vi har TV,VHS, DVD samt Wii inkopplat.

Trots att samtliga apparater var avstängda så förbrukas där 17 watt/h. Nog för att jag redan visste att detta är en klassisk "eltjuv", men helt klart var denna förbrukning betydligt högre än vad jag trodde. Nu skall förlängningssladd med tryckknapp införskaffas :)

Jag skall även fortsätta leta förbrukare här hemma, datorerna kanske?

Har ni andra gjort något åt dessa förbrukare, och isf. vilka förluster har det rört sig om, eller får det gå åt den ström som går åt?

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2011, 10:48:09 »

Trots att samtliga apparater var avstängda så förbrukas där 17 watt/h. Nog för att jag redan visste att detta är en klassisk "eltjuv", men helt klart var denna förbrukning betydligt högre än vad jag trodde. Nu skall förlängningssladd med tryckknapp införskaffas :)


Lite huvudräkning så fick jag det till att du sparar ca 9kWh/mån på att ha en sladd till med knapp på.
Är det värt det, jag menar en sladd till, och dessutom behöva komma ihåg detta varje dag, kanske fler gånger dessutom på en dag.

Många bäckar små, men det är inte sååå mycket med 17W i standby på alla dessa grejer.

Jag koncenterar mig på de stora strömslukarna, 2st Plasma tv, läslampan i v -rummet (max300W), lyset i hallen (max 180W(dimmer))
Resten orkar jag bara inte tänka på/tjata om med familjen.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2011, 11:09:12 »
Själv bryter jag allt med en fjärr-brytare, mycket av lathet... Förstärkaren,subben,dvd,tv,box.
Eftersom allt startar upp då på en gång.
Fjärrbrytaren drar säkert lite watt med....  :-\

Är det någon fara med att bryta strömmen på lcd/plasma tv, när de är i gång?
Jag har hört något om det.
Själv har jag en tjockis.  ???

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2011, 11:09:45 »


Lite huvudräkning så fick jag det till att du sparar ca 9kWh/mån på att ha en sladd till med knapp på.
Är det värt det, jag menar en sladd till, och dessutom behöva komma ihåg detta varje dag, kanske fler gånger dessutom på en dag.

Många bäckar små, men det är inte sååå mycket med 17W i standby på alla dessa grejer.

Jag koncenterar mig på de stora strömslukarna, 2st Plasma tv, läslampan i v -rummet (max300W), lyset i hallen (max 180W(dimmer))
Resten orkar jag bara inte tänka på/tjata om med familjen.


Nej sÃ¥ är det kanske, antagligen är väl ocksÃ¥ jag och resten av min familj alltför bekväma för att orka slÃ¥ av/pÃ¥ dessa prylar. Dessutom sÃ¥ kommer den kraftiga kostnaden för en oanvänd  förgreningssladd till pÃ¥ toppen av detta. ;

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2011, 11:45:40 »
Det man ofta "glömmer" när man gör dessa beräkningar är att energi sällan kan försvinna i ett svart hål. De nya passivhusen som skall klara sig hyfsat utan tillförd energi i form av uppvärmningsanordningar och radiatorer tex. skall i huvudsak uppvärmas via spillvärme av olika slag från just människor och elektriska apparater av olika slag.

I ett hus i största allmänhet kommer en hel del värme redan nu genom det du kallar strömtjuvar. Det går inte att mäta på detta sätt och dra slutsatsen att allt detta går att spara. EON som väl borde vara experter på energi eftersom dom lever på att sälja den, går nu ut i en riktigt stor annonskampanj där dom investerar miljonbelopp på att få konsumenterna/kunderna att tro att dom kan spara enorma belopp och "spara" energi på genom att slå av standby lägen tex. OM det skulle stämma skulle deras vinst från försäljningen av energi minska med motsvarande enorma belopp... Och det investerar de miljonbelopp på. För att deras vinst skall minska.. Om det skulle stämma tror jag att den verkställande ledningen skulle få sparken av sina aktieägare via styrelsen.

Det går alldeles säkert att spara en del energi på att slå av viss elektrisk utrustning som står och drar energi och avger värme, men det gäller vissa dagar på sommarhalvåret. På vintern däremot tillför vi ju värme via uppvärmningsanordningar av olika slag, även den som kommer från utrustningar i standbyläge är välkommen som jag ser det.

Mellan tummen och pekfingret får man nog minst halvera "energivinsten" på att slå av värmealstrare räknat på årsbasis. Minst halvera på våra breddgrader.
EON är nog på rätt säker is i denna kampanj och räknar inte med ett vinstras om kampanjen skulle lyckas och alla stänger av alla elektriska apparater i standby läge tex. Denna "sparade" energi måste tillföras bostaden på annat sätt.
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 12:25:32 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 12:14:37 »
Jag, likt många andra tillverkar värmeenergi för en billigare peng än vad direktverkande spillvärmesenergi från en teveapparat kostar, så visst kan man spara en liten slant på att dra ur sladdar, särskilt sommarhalvåret. Jag tycker du har fel i ditt sätt att resonera, även om det är en ringa besparing i kronor och ören man gör.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 12:25:17 »

Det är alldeles säkert att spara en del energi på att slå av viss elektrisk utrustning som står och drar energi och avger värme, men det gäller vissa dagar på sommarhalvåret. På vintern däremot tillför vi ju värme via uppvärmningsanordningar av olika slag, även den som kommer från utrustningar i standbyläge är välkommen som jag ser det.

Har man värmepump är det bara de timmar per år som elpatronen behövs som värmen från elektronik i standbyläge är välkommen. Resten av uppvärmningssäsongen är mer än 2/3 förlust.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 12:29:40 »
Jag tror att EON har en mer diabolisk plan än sÃ¥  fiR:

Om det är kallt i Sverige så rusar elpriset och det lilla konsumenten sparat på att inte ha standby ätas upp i uppvärmningskostnad = elbolaget får in sina pengar
om det är milt i Sverige så kommer EON att ha några mer MWh att exportera till ex.Tyskland där man kan få mer betalt = elbolaget får in sina pengar.

Så Elbolagen (EON i detta fall) kommer att tjäna pengar oavsätt hur vi gör
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 12:39:34 »
Javisst Roland, du har en poäng där. Men ditt resonemang förutsätter att du investerat 80 till 150 tusen på en värmepumpsinstallation först för att gälla. Och såvitt jag förstått har elpatronerna stått på rätt mycket i värmepumparna i år, särskilt i luft/vattenvärmepumparna då kylan ställt många "besparingskalkyler" på ända.

Ställ dessa investeringar och elkostnader i förhållande till besparingspotentialen i att leta "eltjuvar" i form av standbyutrustningar så blir det lite som att sila mygg och svälja kameler..
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 12:41:06 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2011, 12:52:28 »
Och såvitt jag förstått har elpatronerna stått på rätt mycket i värmepumparna i år, särskilt i luft/vattenvärmepumparna då kylan ställt många "besparingskalkyler" på ända.

En del kanske har det så men det behöver inte vara så
Min elpatron har stöttat med ca 190kWh sedan 1 november resten har min Luft/vatten värmepump stått för
bara i December gick det 99kWh i elspets resterande ca90kWh är fördelade på de andra månadena.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2011, 13:12:55 »
Ställ dessa investeringar och elkostnader i förhållande till besparingspotentialen i att leta "eltjuvar" i form av standbyutrustningar så blir det lite som att sila mygg och svälja kameler..

En kostnad blir inte noll för att det finns större kostnader att ta tag i också. Om man inte vill spara på grund av bekvämlighet i förhållande till den summa man kan minska sin kostnad med så är det en sak, men att låta bli för att man kanske har andra kostnader som är högre är väl ändå inte en bra anledning?

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2011, 13:35:53 »
Självklart skall man spara in den energi som går att spara av många skäl men man bör göra det av rätt orsak, på rätta grunder och på rätt kalkyl.

Ur artikeln som länken går till:

"Kampanjen är stort uppslagen och troligen till för att bättra pÃ¥ Eons varumärke.  Man väljer att vara trendig och försöka framstÃ¥ som miljövänlig och hjälpa människor att spara pengar. Fokus försvinner frÃ¥n höga elpriser och den erbarmliga hanteringen av kärnkraftverken."
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3083883.ece




Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2011, 13:56:48 »

"Kampanjen är stort uppslagen och troligen till för att bättra pÃ¥ Eons varumärke.  Man väljer att vara trendig och försöka framstÃ¥ som miljövänlig och hjälpa människor att spara pengar. Fokus försvinner frÃ¥n höga elpriser och den erbarmliga hanteringen av kärnkraftverken."
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3083883.ece


Jag reagerar pÃ¥ helt motsatt sätt. Eons varumärke sjunker ännu mera, frÃ¥n en redan lÃ¥g nivÃ¥. Vad kostar denna kampanj med alla  huvuddunk helsidesannonser. Pengar frÃ¥n kunder, i fallet elnätskunder sÃ¥ är det kunder som inte kan välja bort Eon. De tjänar för mycket och de skall inte ägna sig Ã¥t detta trams, sänk priserna i stället.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2011, 15:14:25 »
Heisann!

Nic2

Det er dette med hoderegning. (Smil!)
Kalkulatoren min viser at det blir 12,24Kwh pr. 30 dagers måned, eller 146,88Kwh pr. år.
Her i Norge betaler jeg 80 øre pr Kwh, så i dette tilfelle ville det pr år bety kr. 117,50

I Sverige derimot, i stugan hvor jeg bruker så lite strøm at Kwh-prisen er omtrent 2,50 pr kwh, ville det blitt pr. år 367,20
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Strömtjuvar i hemmet
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2011, 16:02:17 »
Kalkulatoren min viser at det blir 12,24Kwh pr. 30 dagers måned, eller 146,88Kwh pr. år.

Så blir det väl om man har utrustningen på standby 24 timmar per dygn? I så fall är det ju lika bra att sälja prylarna...
Man sparar ju inget när sakerna är påslagna.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!