Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Minusgrader pÃ¥ Kb-in - ett problem?  (läst 30243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad option

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« skrivet: 29 mars 2010, 17:55:12 »
Flyttade in i hus med bergvärme och har försökt sätta mig in i detta.

Jag har minus 4 grader på Kb-in och minus 7 ut. När elpatron går igång blir det minus 6 ut.
Detta bekymrar mig. Inbillar mig att att maskinen måste arbeta mera än om Kb-in är t.ex noll grader.
När pumpen slår av, stiger temperaturen till noll och plusgrader (om det står stilla tillräckligt länge). Borrhålet är runt tio år gammalt.

Men efter att ha läst uppsatsen om frysning i borrhål, funderar jag på om det egentligen är någon nackdel - så länge cirkulationen i slangarna funkar. Is leder värme bättre, sägs det i uppsatsen.

Är det någon som har en tanke om detta?
Om det är ett problem, vad är åtgärden? Bör/Kan jag återladda hålet på något sätt under sommaren?
Jag vet att tidigare ägaren körde helt utan eltillsats på vintern. Min tanke är att det har kylt ned hålet?

En annan fundering: Vilken roll spelar vattenmängden i borrhålet? Kollade SGU Brunnsarkivet och om siffrorna stämmer finns det på min gata hål med 2000 liter vatten och andra med 50-100 liter.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2010, 18:11:40 »
Detta är inget problem. Det enda som händer är att den drar typ 12% mer ström än om det vore 0 grader in. Plus att tillsatsen startar 2-3 grader tidigare. Vad gäller tillsats förutsätter jag att VP styr det själv. vad gäller återladdning, glöm det, det funkar inte. Men det är bra om du kan hitta på sätt att värma brinet innan VP, typ frånlufts modul. Om det sedan betalar sig på sikt är en annan femman. Vad har du för maskin?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2010, 18:54:21 »
När pumpen slår av, stiger temperaturen till noll och plusgrader (om det står stilla tillräckligt länge). Borrhålet är runt tio år gammalt.

Förr var man snålare med borrhålsdjupet och accepterade lägre köldbärartemperaturer men -4 låter väl lågt. Jag kommer ihåg att offerterna när jag skaffade pump oftast räknade med -2 grader in. Förmodligen var det lite otur dimensioneringen i det här fallet.
Citera
Men efter att ha läst uppsatsen om frysning i borrhål, funderar jag på om det egentligen är någon nackdel - så länge cirkulationen i slangarna funkar. Is leder värme bättre, sägs det i uppsatsen.
Är det någon som har en tanke om detta?
Om det är ett problem, vad är åtgärden? Bör/Kan jag återladda hålet på något sätt under sommaren?

Har borrhÃ¥let fungerat i 10 Ã¥r utan problem kommer det säkert att fortsätta med det. Frysning blir kan bli ett problem först när det fryser frÃ¥n slangarna ändra fram till berget eller foderröret och berget inte har sprickor som tar hand om volymutvidgningen när vattnet fryser. Ã…terladdning sommartid är meningslöst, värmen hinner försvinna ut i berget. 

Citera
Jag vet att tidigare ägaren körde helt utan eltillsats på vintern. Min tanke är att det har kylt ned hålet?

Det spelar inte så stor roll hur mycket värme som tas ut under en vinter. När nästa uppvärmeningssäsong börjar har man med nästan samma borrhålstemperatur som när pumpen första gången togs i drift. Borrhålet vid slutet av en vinter blir högst 1 grad kallare på 10 år. Den lilla värmemängd som tillsatselen motsvarar gör varken till eller från. Att pumpen klarar att värma huset utan tillsatsel är det bara att gratulera till.

Citera
En annan fundering: Vilken roll spelar vattenmängden i borrhålet? Kollade SGU Brunnsarkivet och om siffrorna stämmer finns det på min gata hål med 2000 liter vatten och andra med 50-100 liter.

Sådana siffror säger inte mycket när man har en värmepump, de är mer intressanta om man vill använda borrhålet som brunn. För att man skall ha glädje av stora vattenmängder när man har värmepump måste det vara strömmande grundvatten som tillför värme till borrhålet. Om så är fallet beror på hur terrängen ser ut. Lutar markytan över ett större område finns det förmodligen strömmande grundvatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2010, 19:07:31 »
Kylan kan vara en eventuellt anledning till att du har mer minus än tidigare ägare.  Det har varit ovanligt kallt i januari och februari. Där jag bor hade vi kring -11 ºC i medeltemperatur för bÃ¥de januari och februari. Är novis i omrÃ¥det, men att det är oerhört kallt borde pÃ¥verka energiupptaget.

Mvh
Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2010, 19:11:43 »
Nja. Om VP går dygnet runt när det är -3 eller -23 spelar ingen roll , den hämtar upp samma.

Utloggad option

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2010, 19:16:31 »
Tack för snabba svar.
Ja det är ju synd för ekonomin att den drar mer ström och att tillsatsen slår på fortare.
Jag slog på elpatronen när jag flytta in för ett år sedan, för pumpen klarar inte att värma annars. Och i vinter har tillsatsen gått hårt...
Tidigare ägare eldade hårt i en braskamin. Vi fick oxå krydda med den när det var som allra kallast i vinter.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2010, 20:06:51 »

Flyttade in i hus med bergvärme och har försökt sätta mig in i detta.

Jag har minus 4 grader på Kb-in och minus 7 ut. När elpatron går igång blir det minus 6 ut.
Detta bekymrar mig. Inbillar mig att att maskinen måste arbeta mera än om Kb-in är t.ex noll grader.
När pumpen slår av, stiger temperaturen till noll och plusgrader (om det står stilla tillräckligt länge). Borrhålet är runt tio år gammalt.

Men efter att ha läst uppsatsen om frysning i borrhål, funderar jag på om det egentligen är någon nackdel - så länge cirkulationen i slangarna funkar. Is leder värme bättre, sägs det i uppsatsen.

Är det någon som har en tanke om detta?
Om det är ett problem, vad är åtgärden? Bör/Kan jag återladda hålet på något sätt under sommaren?
Jag vet att tidigare ägaren körde helt utan eltillsats på vintern. Min tanke är att det har kylt ned hålet?

En annan fundering: Vilken roll spelar vattenmängden i borrhålet? Kollade SGU Brunnsarkivet och om siffrorna stämmer finns det på min gata hål med 2000 liter vatten och andra med 50-100 liter.

Var i landet finns villan?
Hur djup är borran?
Värmepumpens effekt?
Tidigare förbrukning?
Har grannar bergvärme?


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2010, 20:17:40 »
Om grannarna har BV spelar ingen roll. Jag har borrat 40 hål på en och samma anläggning. Funkar fint

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2010, 20:49:32 »

Om grannarna har BV spelar ingen roll. Jag har borrat 40 hål på en och samma anläggning. Funkar fint

Menar du att grannpåverkan/termisk influens är en myt?


Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2010, 20:50:59 »
...
Plus att tillsatsen startar 2-3 grader tidigare.
...
Oraklet, enligt dina siffror frÃ¥n den hemliga rapporten placerad i Arkiv X (ladda upp rapporten pÃ¥ forumet nu  --/):
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31518.msg305458#msg305458

Driftpunkt Nibe 1245-8
(avgiven effekt)
0/35 8,01 kW
-5/35 6,70 kW

Om man utgår från att huset har golvvärme, effektbehov 8,01kw,
35 grader framledning, värmestart 18 grader, DUT = 22 grader:  
18+22-(6,70/(8,01/(18+22)))=6,5
Dvs huset behöver elpatron vid -15,5 grader i stället för -22 grader om
kb-in sjunker från 0 till -5 grader.
Detta gäller ju dÃ¥ Nibe som gillar hög temp pÃ¥ kb.  ;)
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 20:53:13 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2010, 21:13:45 »
Härligt med lite munhuggning Thumbsup  Ja som jag ser det sÃ¥ är det en myt. den sista större anläggning jag gjorde hade 21 hÃ¥l betydligt närmare varandra än mellan grannar. Och jag fÃ¥r upp +3.   Har gjort en hel del större anläggningar och det är likadant överallt. Jag märker ingen skillnad. Och dÃ¥ ger mina pumpar mellan 84- 240 kw. DÃ¥ mÃ¥ste det till hela kvarter med villa pumpar, för att komma upp i den effekten.

Robban. Har du Nibe aktier *roflmao* Kan inte posta hela, men jag hittar inte på det här.
Prestanda enl. EN 14511
Driftpunkt Nibe 1245-8 Diplomat 8
(avgiven effekt / COP) (avgiven effekt / COP)
0/35 8,01 kW / 4,44    7,51 kW / 4,34
-5/35 6,70 kW / 3,91   6,52 kW / 3,84
0/45 7,08 kW / 3,54     7,40 kW / 3,57
0/55 6,07 kW / 2,82     7,23 kW / 2,93
-5/55 4,75 kW / 2,44   6,35 kW / 2,64

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2010, 21:36:03 »

Härligt med lite munhuggning Thumbsup  Ja som jag ser det sÃ¥ är det en myt. den sista större anläggning jag gjorde hade 21 hÃ¥l betydligt närmare varandra än mellan grannar. Och jag fÃ¥r upp +3.   Har gjort en hel del större anläggningar och det är likadant överallt. Jag märker ingen skillnad. Och dÃ¥ ger mina pumpar mellan 84- 240 kw. DÃ¥ mÃ¥ste det till hela kvarter med villa pumpar, för att komma upp i den effekten.

Vilka temperaturer får du på inkommande när du kör bergkyla på de stora anläggningarna?


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2010, 21:48:21 »
Menar du frikyla? I så fall är 10 plus det varmaste jag fått. Då sitter det lite återvinning från kylmaskiner på oxå
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 21:50:05 av VP ORAKLET »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2010, 23:10:44 »

Menar du frikyla? I så fall är 10 plus det varmaste jag fått. Då sitter det lite återvinning från kylmaskiner på oxå

Vid större anläggningar då borrhålen hamnar tätt, så måste en aktiv återladdning ske för att temperaturerna inte ska sjunka för lågt. Detta då det finns en begränsad energi i det bergområde som energilagret har att tillgå.

Om du t.ex. har en installerad effekt på 200 kW, så hämtar du 140 kW ur berget i 5 000 timmar/år d.v.s ~700 000 kWh/år. Efter 3-4 år så kan du se att temperaturerna är betydligt lägre än år 1. Det är på grund av att återladdningen från omkringliggande berg har svårt att nå det bergområde i centrum av energilagret. En aktiv återladdning måste ske för fortvarig drift, genom att solenergi och geotermisk energi inte klarar av att återladda fullt ut.

Återladda verkar du göra, med både bergkyla och spillvärme från kylmaskiner. Bra bra.

Att anse att termisk influens hos villaägare är en myt, med jämförelse från en anläggning med återladdning.......är inte rätt. Villaägare med grannar som har bergvärme, bör borra djupare för att bibehålla bra temperaturer.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #14 skrivet: 29 mars 2010, 23:19:29 »
Jag Ã¥terladdar inte pÃ¥ alla ställen. Och 3 Ã¥r senare är tempen istort sett samma. har t.ex gjort en herrgÃ¥rd/konferens anläggning.Där jag 3 Ã¥r senare har exakt samma temp in. Den maskin som sitter är en 280kw Venco( detta är det största vansinne jag varit inblandad i men det är en annan historia) och där har jag ingen Ã¥terladdning, jo förresten det sitter ett kylbatteri över VP eftersom det blev sÃ¥ varmt i rummet att vi fick kyla det.  Ingen inde att du startar, det var inte jag som hittade pÃ¥ valet av VP :)   Om man jämför med villor där hÃ¥len är lätt 20 m isär sÃ¥ tar jag ur MKT mer effekt ur ett mindre omrÃ¥de 3-4 m mellan hÃ¥l. Och det funkar. Detta är det ställe jag har 21 hÃ¥l pÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!