Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1110 bränd mjukstart?  (läst 2967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baggepinnen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1110 bränd mjukstart?
« skrivet: 21 december 2022, 16:10:30 »
Hallå allesammans!

Jag flyttade in i en villa i fredags, och efter två dagar började värmepumpen Nibe fighter 1110 larma om HP/MS larm. Om jag startar om pumpen lyser allt grönt i några minuter tills det att den försöker starta kompressorn, varefter larmet går igen. Om jag återställer motorskyddet (den röda knappen under kontaktorn) och startar om så rycker en huvudsäkring (jag har provat två gånger). Kollar man på vad jag tror är mjukstartaren så finns det en brun fläck på sidan, tyder detta på att den gett upp och behöver bytas? Om den behöver bytas, är det något jag kan beställa och byta på egen hand? Jag är hyfsat bekväm med elprylar och har inget emot att läsa på vad som behövs, men givetvis ingen expert på sånthär.

Lite övrig info:

Med en voltmeter mäter jag spänning mellan neutral och L2 och L3, men det är dött mellan neutral och L1 på kontaktorn. Ingen huvudsäkring är bränd just nu, så jag undrar om detta beror på den eventuellt trasiga mjukstartaren.

Mjukstartaren sitter där driftskontaktorn ska sitta enligt bruksanvisningen. Borde inte mjukstartaren ersätta startkontaktorn snarare än driftskontaktorn? Kan någon har bytt plats på prylarna eller har jag fått något om bakfoten.

Nedan finns bilder som visar de aktuella komponenterna.


https://postimg.cc/TKvnXwJR

Mycket tacksam för all hjälp och tips på hur vi kan ta oss ur denna kalla starten på husägandet :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2022, 18:35:55 »
Hej!
Jag ser på bilden att du mätte inkommande spänning till värmepumpen så det är troligen en säkring i proppskåpet som är trasig.
(Eller glömde du sätta i en ny huvudsäkring innan du mätte?)
Det kan även vara fel på arbetsbrytaren, sånt har hänt.
När du har spänning på alla 3 inkommande faser så kan du återkomma om den då löser ut?
« Senast ändrad: 21 december 2022, 18:44:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad baggepinnen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2022, 19:28:28 »
Hej och tack för ditt svar!

Jag har kollat alla proppar med multimeter och de är alla OK. När värmepumpen är avstängd mäter jag en spänning på samtliga L1, L2, L3 på kontaktorn. När jag startar den igen så går MS-larmet så fort den försöker dra igång kompressorn, och direkt när jag startar värmepumpen, redan innan larmet går, försvinner spänning på L1. Det var spänning på alla L1, L2, L3 även på mjukstataren innan larmet gick. När kompressorn försökte starta blixtrade det lite kring mjukstartaren.
« Senast ändrad: 21 december 2022, 19:38:17 av baggepinnen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2022, 23:11:30 »
OK, då vet vi inte om det är mjukstart eller kompressor som är trasigt.
Det du kan göra är att koppla förbi mjukstarten tillfälligt och se om det funkar då.
Stäng av och koppla ifrån arbetsbrytaren först och koppla förbi mjukstarten (3 trådar L1, L2 och L3) med typ en sockerbit.
När du slår på kommer kompressorn vilja starta direkt, kör några sekunder och se om den verkar funka utan att nån säkring går?
OBS, du kan inte köra nån längre tid på detta sätt, då tar kompressorn skada eftersom den inte kan slå ifrån på LP.
Funkar det så är det mjukstarten, funkar det inte så är det kompressorn.

Om det är mjukstarten så skulle jag köpa en Siemens mjukstart, de är bättre än Carlo Gavazzi, se till att köpa en med 230 V styrsignal och anpassad till kompressorns in-effekt.
« Senast ändrad: 21 december 2022, 23:13:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #4 skrivet: 22 december 2022, 21:56:35 »
Det finns äldre trådar om defekt mjukstart och glapp i allt möjligt mellan säkringar och kompressor. Ibland är kompressorn körd, men många gånger är det något billigare och lättare att byta ut som pajat. Sök lite så hittar du nog tips.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad baggepinnen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2022, 09:29:00 »
Jag har varit ute och mätt lite till, och har några sista frågor innan jag vågar mig på att koppla förbi mjukstarten.

När VPn är på med MS-larm aktiverat går VB-pumpen, men KB-pumpen står stilla. KB-pumpen saknar också spänning på kopplingsplint 13 (bredvid anslutningen till VB-pump som har spänning). Är detta normalt, dvs. ska KB-pumpen vara avslagen när MS-larm är på och kompressorn är av? Vätskan i nivåkärlet på KB-sidan ser ut att vara på normal nivå f.ö.

Om detta är normalt ger jag mig på att tillfälligt koppla förbi mjukstarten och ser om kompressorn går igång. Har jag förstått det rätt att jag kopplar tre trådar från L1-3 till T1-3 på mjukstarten, dvs. bara "kopplar förbi" den?

---

Edit: Jag upptäckte att man kan köra igång KB-pumpen manuellt och den verkar gå som den ska. Om jag då kopplar förbi mjukstarten, kommer värmepumpen fatta att den ska starta KB-pumpen direkt? Jag antar att det blir problem om kompressorn kör men KB-pumpen står stilla?
« Senast ändrad: 23 december 2022, 10:34:11 av baggepinnen »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #6 skrivet: 23 december 2022, 14:45:03 »
Ja, den kommer/bör stanna efter en liten stund med LP larm. Jag tror dock inte mjukstarten har något med pumpen att göra. Koppla om och testa.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #7 skrivet: 24 december 2022, 00:50:31 »
Edit: Jag upptäckte att man kan köra igång KB-pumpen manuellt och den verkar gå som den ska. Om jag då kopplar förbi mjukstarten, kommer värmepumpen fatta att den ska starta KB-pumpen direkt? Jag antar att det blir problem om kompressorn kör men KB-pumpen står stilla?

Nej, KB-pumpen kommer inte att starta.
Det är därför du bara ska köra en kort stund om du kopplar förbi mjukstarten, man kan kanske köra igång KB-pumpen manuellt, men jag tror inte man hinner innan kompressorn börjar gå väldigt tungt.
Det är bara för att testa att säkringarna inte går när du kör igång kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad baggepinnen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #8 skrivet: 27 december 2022, 09:02:08 »
Nu har jag gjort experimentet med att koppla förbi mjukstarten, video finns nedan.


Jag tycker att det låter som att kompressorn går, men är osäker på om det kanske är cirkulationspumparna som kan låta ungefär som en kompressor? Kompressorn är väl dold innanför en plåt och jag är lite osäker på hur jag kan kolla att den verkligen går, några tips? VPn löser iallafall inte ut med HP/MS-larm som den gjorde tidigare.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #9 skrivet: 27 december 2022, 09:11:03 »
Tycker också det låter som en kompressor som startar, men ganska svagt ljud, i klippet. Kompressorer låter relativt högt så det brukar inte gå att missa det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad baggepinnen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #10 skrivet: 27 december 2022, 13:28:21 »
Jag gjorde samma experiment igen, denna gången med luckan till kompressorn öppen och en av de externa cirkulationspumparna frånslagen. Kompressorn hoppar till när jag slår på strömmen, och även om den fortfarande inte låter eller vibrerar jättemycket så verkar det verkligen som att den kör. Cirkulationspumpen till VB-slingan tycks vara frånslagen, den vibrerar inte om när jag känner på den, jag antar att det tar några minuter efter start innan den slås på i vanliga fall.

https://youtube.com/shorts/RobC747RUdU?feature=share

Tack för alla förslag jag fått! Det verkar som att det är en ny mjukstart jag behöver och jag beställer en sådan inom kort om ingen kommer med några invändningar.
« Senast ändrad: 27 december 2022, 14:47:36 av baggepinnen »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #11 skrivet: 27 december 2022, 14:00:39 »
Nu hörs det tydligt att kompressorn går i klippet du la upp på Youtube. tummenupp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #12 skrivet: 27 december 2022, 16:45:52 »
Låter som typisk kompressorbrum i båda fallen.
Då är det mjukstarten som är bränd.
« Senast ändrad: 27 december 2022, 16:47:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad baggepinnen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #13 skrivet: 29 december 2022, 18:35:48 »
Jag har nu fått en ny mjukstart på posten och installerat. Kompressorn drog snällt igång och körde i ca 20 minuter, VPn laddade varmvatten hela tiden, och lyckades höja temp från 10 till 24 grader. Helt plötsligt ändrade kompressorn ljud, det gick ner i frekvens och kompressorn började skaka lite. Någon sekund senare stängde VPn av kompressorn igen och en huvudsäkring gick varpå VPn varnade med HP/MS-larm igen. Glädjen var med andra ord kortvarig :/ Någon som har tips på vad som kan ha gått snett denna gången?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1110 bränd mjukstart?
« Svar #14 skrivet: 29 december 2022, 18:45:32 »
Låter som att du tappar en fas kanske? Glapp någonstans? Kabelskor vid kompressorn?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!