Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olämpligt att släppa ut varmluft frÃ¥n ac i luftspalten?  (läst 10856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag har lite annorlunda ventilation i vÃ¥rt hus frÃ¥n 60-talet. Jag har frÃ¥nluft i alla rum i huset. FrÃ¥nluften transporteras i luftspalten mellan tegeln och siporexen. Är det olämpligt att koppla slangen frÃ¥n en portabel ac i en sÃ¥dan frÃ¥nluftsventil?  Tänkte mest ur kondens synpunkt. Men om luften man blÃ¥ser in är varm kan det dÃ¥ bli kondens i luftspalten? Anledningen varför jag vill göra det är för att slippa ta hÃ¥l i väggen. Det finns ändÃ¥ tvÃ¥ frÃ¥nluft ventiler i vÃ¥rt sovrum. SÃ¥ jag tänkte ta den ena sÃ¥fall.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Den varma rumsluften du blåser in innehåller även mycket fukt som kan fällas ut när den kyls av inne i väggen. Jag tycker inte att det är en bra idé.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Olämpligt att släppa ut varmluft från ac i luftspalten?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2013, 09:07:32 »
Frågor:

Fälls inte fukten ut inomhus i en behållare....i den portabla ac:n?

Om man använder ac, så är det troligen varmt utomhus.....och då kondenserar väl inte ev. fukt i utblåsluft,....eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det som "kondenseras" är väl den luft som blir nedkyld och blåser in och inte den uppvärmda luften som blåser ut.
Och det tar rätt lång tid, betydligt längre än "väderomslag", att höja temperaturen i stenväggar så risken för fuktutfällning finns tveklöst. Troligen betydligt mindre på en belyst sydvägg än på norrsidan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Olämpligt att släppa ut varmluft från ac i luftspalten?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2013, 09:28:49 »
"Det som "kondenseras" är väl den luft som blir nedkyld och blåser in och inte den uppvärmda luften som blåser ut."

Jag hänger inte med riktigt.  Talar vi inte om varm luft som lämnar ett rum och trycks ut i en luftspalt utomhus? 
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Den luft som blÃ¥ser ut är den luft som "kyler" aggregatet och dÃ¥ blir varmare än rumsluften den har samma fuktinnehÃ¥ll som rumsluften.   Eftersom den värms upp kondenseras inget vatten ur den, den luft som kyls och därmed "torkas" är den luft som blÃ¥ser in i rummet. Rumsluften kommer att vara fuktigare än den luft som kommer ut ur aggregatet, dÃ¥ rummet för att kompensera den utblÃ¥sta luften, ständigt kommer att fÃ¥ in ny fuktig luft. Temperaturen i väggen kommer (när rumskyla önskas) att vara kallare än rumstemperaturen och därmed är det en stor risk att kondens bildas mellan stenväggarna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har för mig att en portabel AC tar inneluft och värmer denna i kondensorn och slickar sen ut den värmda luften i ett rör?
I så fall är det ingen skillnad i fuktinnehåll (absolut fuktighet) mellan den vanliga inneluften som skickas ut i luftspalten och den som kommer från din AC. Relfukten är då lägre i den uppvärmda luften.
Min bedömning är att det inte ska öka risken för fuktutfällning i luftspalten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och jag tror att risk föreligger då temperaturen i en stenvägg med största trolighet är lägre än inne i rummet. Om det inte är en vägg som solen skiner på dvs sydvägg.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
I sÃ¥ fall är risken för fuktutfällning minst lika stor med den vanliga frÃ¥nluftsventilationen, om inte större.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Är ju inte helt ovanligt att vattnet från förångaren helt eller delvis avdunstas med värmen från hetgas och kondensor.
Finns det ingen vattentank eller avrinning från ac:n är det nog gjort så, eller om det inte kommer speciellt mycket i tanken eller avrinningen.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Luften som blåses ut från ac:n håller ca 40 grader. Det är på sydsidan av huset jag tänkte mig så fall. På 60-talet experimenterades det mycket med ventilation. Denna sorten har jag bara sett i detta huset. Frånluften som finns i alla rum transporteras mellan tegeln och siporexen ner till källaren som har först en gjuten platta sen luftspalt och sen siporex plank. Tanken har väl varit att hålla det torrt. Frånluft från badrum bastu och tvättstuga går i en separat kanal inne i huset direkt till fläkten. Idag hade man nog aldrig vågat bygga så. Men faktum är att på ett ställe finns möjlighet att se ner mellan golven i källaren och oavsett årstid så är det kruttorrt där. Oavsett om man då blåser ner lite mer värme från ac:n som sen givetvis blandas och så småningom sugs ut från huset, kan det hända något. Nu snackar vi ju bara om några timmar innan sängdags några veckor per år.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Olämpligt att släppa ut varmluft från ac i luftspalten?
« Svar #11 skrivet: 10 augusti 2013, 15:28:52 »
Om fukten fäller ut beror helt på fukthalten i den utblåsande luften och temperaturen i ytterväggen.
Om det är som du säger att frånluften blåser ut mellan väggarna då kommer de alltid att vara varma sommartid.
Borde bli mycket kondens vintertid dock.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Olämpligt att släppa ut varmluft från ac i luftspalten?
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2013, 17:33:21 »
frågan att ställa är var fukten som fälls ut på kallsidan tar vägen - kokas den upp av kondensorn på varmsidan så kommer den utgående varmluften ha högre fuktighet än rumsluften eftersom den fukt av kylan som tas bort på kallsidan istället anrikar den utgående varmluften.

med andra ord - allt handlar om temperaturer och Rh om fukt fälls ut eller inte, och behöver man inte tömma burk efter burk med kondensvatten hela tiden pÃ¥ den portabla AC:n sÃ¥ kan man utgÃ¥ ifrÃ¥n att den ventileras iväg som fuktigare luft i varmluften genom att vattenkondensen duschas eller plaskas pÃ¥ en bit av kondensorns varma rör   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!