Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Automatisk hastighetsvalg pÃ¥ vifte er ubrukbart pÃ¥ FD35  (läst 2605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Overskriften viser min pÃ¥stand   ;)  ME FD 35 har altfor lav hastighet pÃ¥ automodus for viftehastighet . MÃ¥ opp manuellt valgt hastighet om innedel skal fÃ¥r varmen unna seg . Er sikkert slik for Ã¥ tilfredstille ørene til de som ikke vil se eller høre innedelen  hahaha! . Har Ã¥pen løsning men likevel er det stusselige greier med varmespredning pÃ¥ vifte-auto. Derimot pÃ¥ hastighet 3 er det skikkelig varmekanon , selv ved -25   a:gl

Raptus
« Senast ändrad: 24 januari 2013, 19:19:56 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Automatisk hastighetsvalg på vifte er ubrukbart på FD35
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2013, 20:20:39 »
Kan bara hålla med. Auto fläkt fungerar inte så bra, man bör välja manuell inställning.
Men en klar fördel som jag ser det är att ME FD25 och FD35 aldrig minskar fläkthastigheten när den är inställd på manuell. Finns andra LL/VP däremot som inte kan upprätthålla vald manuell fläkthastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Automatisk hastighetsvalg på vifte er ubrukbart på FD35
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2013, 21:40:35 »
Kan bara hålla med. Auto fläkt fungerar inte så bra, man bör välja manuell inställning.
Men en klar fördel som jag ser det är att ME FD25 och FD35 aldrig minskar fläkthastigheten när den är inställd på manuell. Finns andra LL/VP däremot som inte kan upprätthålla vald manuell fläkthastighet.
Håller med, och lika på FH25/35 tummenupp

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan bara hålla med. Auto fläkt fungerar inte så bra, man bör välja manuell inställning.
Men en klar fördel som jag ser det är att ME FD25 och FD35 aldrig minskar fläkthastigheten när den är inställd på manuell. Finns andra LL/VP däremot som inte kan upprätthålla vald manuell fläkthastighet.

Stämmer det att den alltid håller fläkthastigheten om den är inställd på manuell? Om jag har en vedkamin i samma rum som höjer upp temperaturen till en högre nivå än den som värmepumpen är inställd på, fortsätter den ändå på samma varvtal som den var på?
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Automatisk hastighetsvalg på vifte er ubrukbart på FD35
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2013, 17:53:38 »
Citera
Om jag har en vedkamin i samma rum som höjer upp temperaturen till en högre nivå än den som värmepumpen är inställd på, fortsätter den ändå på samma varvtal som den var på?

I det falllet går fläkten ner på låg fart som de flesta övriga LL/VP. Toshiba har haft någon modell där fläkten fortfarande går. Men det verkar de ha ändrat nu. Vill man ha fläkten att gå på en ME i det läget måste man lura den via inställningen AC-drift och max. börvärde (31C).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har gummiankan fundering på en en FD modell så kanske nya FH serien kan vara av intresse då den har ett separat fläktläge och dom är numera nästan nere i FD seriens prisläge
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Automatisk hastighetsvalg på vifte er ubrukbart på FD35
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2013, 20:20:02 »
Bra klargörande TS och bra att ME infört denna funktion.

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatisk hastighetsvalg på vifte er ubrukbart på FD35
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2013, 16:53:52 »
Har gummiankan fundering på en en FD modell så kanske nya FH serien kan vara av intresse då den har ett separat fläktläge och dom är numera nästan nere i FD seriens prisläge
Jag vill ju kunna köra den i värmeläge så att den ger värme när kaminen har svalnat av men det verkar ju inte gå. Är det ett klokare val att satsa på FH serien än den beprövade FD?
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Automatisk hastighetsvalg på vifte er ubrukbart på FD35
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2013, 17:13:13 »
Citera
Jag vill ju kunna köra den i värmeläge så att den ger värme när kaminen har svalnat av men det verkar ju inte gå.

Det går med både FD och FH. Samt att FH har ett separat fläktläge. Men du kan inte köra båda "samtidigt" med FH om det är det du är ute efter, du måste ändra mellan lägena.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!