Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1,5 Ã¥r med HE9, 5 mÃ¥nader med FD35  (läst 12734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #30 skrivet: 09 januari 2013, 17:47:21 »
Jag har en kusin som har en LLVP som innerdelen lagt av på efter 5år och det kanske man kan acceptera, men sen vet jag en kille som precis har köpt en LLVP där iskakan bakom maskinen är så tjock att den går ända in mot husväggen med kraftiga vibrationer som hörs tydligt in i huset.. Dom två har samma fabrikat.. Sc:,h

Killen med isen ångrar sig överjävligt över att han ens investerade i en LLVP, det är ingen billig julapump vi pratar om!!!

Själv har jag bara haft pyttelite is då det blåste in snö från sidan, annars existerar inte is på mina maskiner, varken på lameller eller under maskinerna.. Men så är det inte samma fabrikat på pumparna som iskillen och kusinen har ;)

När jag hade på tok för lite köldmedium (660gr när det skall vara 1090gr) hade jag stora problem med isbildning som byggde upp i tråget trots värmekabel.

Efter påfyllnad (och läcktest) till rätt mängd dvs. 1090gr (R410A) har jag inga sådana problem alls. Och då ÄR det en billig pump (motsvarande "Julapump") dvs. min FrigoLine.

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #31 skrivet: 09 januari 2013, 18:57:15 »
Citera
...nominella effekten 3,2kW för HE9 o 4kW för FD35. För gemene man tycker jag faktiskt att den siffran är bättre att förhålla sig till i många fall.

Den sk. nominella effekten är en godtycklig siffra från resp. tillverkare. Har varit uppe här ett antal ggr. förut och är definitivt inget bra underlag för jämförelse mellan olika LL/VP fabrikat.

Citera
Typ av avfrostning har föga betydelse om man ofta har runt nollan vintertid o hög luftfuktighet.

Är ju dock bra om det inte är för kort tid mellan dem och att de inte tar för lång tid heller iofs. Eller?

Citera
En FD (dvs. ME, Jästens anm.) eller Toshiba som drar runt luften konstant blir mindre känslig för husets egencirkulation, en med automatisk styrning av fläkten kan få för sig att enbart värma rummet den står i.

Utveckla gärn det det där lite. Båda fabrikaten har ju val mellan auto fläkt och manuell fläkt.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #32 skrivet: 10 januari 2013, 06:38:13 »
Jästen, eller Jonas?

Kan du inte utveckla vad du själv tycker o tänker någon gång istället för att hänvisa till vad som är "utrett" eller "varit uppe" på detta forum med korta kommentarer?

Den nominella effekten ska inte vara godtycklig, då har tillverkaren gjort fel. Och det är väl inte märkligt att vissa försöker vrida lite på det? Alla försöker sälja...
Den ska och har varit sedan 1800-talet en uppskattning av arbetsförmåga/effekt, då hos en ångmaskin. Definitionen är inte exakt och ska motsvara en hästkraft vid ett visst ångtryck mellan vissa varvatal. Att vi har en EU standard som testar var tilverkare uppger fungerar för de flesta. Om vi pumpnördar i norden inte gillar systemet (jag förstår varför) får vi helt enkelt se till att lobba för en förändring. Som det är nu, när vi ändå har märkplåtar på det mesta, bör då den nominella effekten ge en bättre uppskattning på vad gemene man kan förvänta sig av den pump de väljer. Vilket jag tyckte jag förklarade.

Det vore kanon om en pump körde konstant drift oavsett väderläge, dit når vi inte för fysiken tillåter inte det. En pump måste avfrosta med påfrusen förångare och gör den inte det är den trasig.
Om man omvandlar resonemanget i tråden avseende att typ avfrostning vore helt avgörande för "hur bra en pump är" mot vad man sparar på en pump per år (vilket väl ändå är anledningen till att man kör en pump alls?) borde detta synas väldigt tydligt i SPs tester t ex. Det gör det inte. Ändå kör inte SP med höga RH. Det mest avgörande är de lokala förhållandena.

En pump som vid vidriga förhållanden går ner var 45:e minut och tar 8 minuter för att avfrosta står still 3,6 timmar per dygn. Där finns mycket att spara på snabbare avfrostningar. Får man ner avfrostningen till 6 minuter så har man ett stillestånd på 2,8 timmar per dygn.
En pump som vid goda förhållanden går ner 6 ggr per dygn och tar 4 minuter per avfrostning står still 24 minuter per dygn.

Båda fabrikaten? Tyckte jag förklarade där med... Det var en generell jämförelse då jag inte har en aning om vilka pumpar TS bekanta har. I vissa fall kan det vara en fördel att välja en pump med mer fasta fläktlägen som jag skrev. Angående din anmärkning där så tror jag folk här inne förstår att FD är tillverkad av Mitsubishi Electric. De har inte så många. Det är lite värre med Panasonic som har ett fyrtiotal.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #33 skrivet: 11 januari 2013, 18:09:35 »
Citera
Kan du inte utveckla vad du själv tycker o tänker någon gång istället för att hänvisa till vad som är "utrett" eller "varit uppe" på detta forum med korta kommentarer?

Klart jag kan tycka något men försöker hålla mig till fakta. Tycka kan man ju göra om t ex placering och liknande.

Citera
Den nominella effekten ska inte vara godtycklig, då har tillverkaren gjort fel. Och det är väl inte märkligt att vissa försöker vrida lite på det? Alla försöker sälja...

Jo alla försöker sälja med lite olika vinklingar på "nominell effekt" och/eller COP som räknas fram på mest gynnsamma sätt.
Av vissa ivf. ska kanske tilläggas. När t ex Toshiba kom med sitt COP på 6.x (nånting) var (är) ju det beräknat på ett nytt sätt som gynnar dem och deras marknadsföring.
Jag tycker också ångmaskiner är kul men det är lite för OT här för min del. tOOmten

Citera
En pump måste avfrosta med påfrusen förångare och gör den inte det är den trasig.

Så är det ju för de flesta LL/VP ja. Om de som inte gör det alltid är trasiga vet jag inte om jag kan hålla med om.

Citera
Det mest avgörande är de lokala förhållandena.

Enligt det resonemanget borde olika fabrikat/modeller marknadsföras mot olika regioner menar du då?

Citera
En pump som vid vidriga förhållanden går ner var 45:e minut och tar 8 minuter för att avfrosta står still 3,6 timmar per dygn. Där finns mycket att spara på snabbare avfrostningar.

Mycket att spara ja. Fast det finns ju tyvärr värre exempel än det.

Citera
Angående din anmärkning där så tror jag folk här inne förstår att FD är tillverkad av Mitsubishi Electric. De har inte så många. Det är lite värre med Panasonic som har ett fyrtiotal.

Var bara ett klargörande. Panasonic borde rensa i sin flora av LL/VP kan jag ju tycka.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #34 skrivet: 11 januari 2013, 18:21:08 »
Jästen, du sitter på bra kunskaper..

Jag har en fundering om någonting du skrev angående avfrostning:
Du skrev om att det är en myt att maskinerna avfrostar dåligt om det är kallt inomhus!

Jag skulle vilja läsa mera fakta om det, vet du vart jag kan läsa om det eller hur den ev, myten har uppkommit?
Mvh/Tågråttan
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #35 skrivet: 11 januari 2013, 19:05:58 »
Det är en LKE. Kollade manualen nu. Hur ändras detta?

Finns säkert någon som är nöjd med sin Panasonic men jag är det i vilket fall inte. Flera släktingar har liknande modeller och vittnar om exakt samma fenomen med lång avfrostning och en reglering som inte reagerar.
////////
Tja.du.. släkten brukar ju vara som värst när det drar som snålast.Hos mig drar det alltid som snålast när det är -30 och det oavsett vilken av dom 3 pumparna som går...Luft-Pan + luft- Mit och + Jordvärme och dessutom kanske gles kåk.
//
//

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: 1,5 år med HE9, 5 månader med FD35
« Svar #36 skrivet: 12 januari 2013, 05:54:22 »
Klart jag kan tycka något men försöker hålla mig till fakta. Tycka kan man ju göra om t ex placering och liknande.
Ange gärna länkar till fakta du redovisat.

Jo alla försöker sälja med lite olika vinklingar på "nominell effekt" och/eller COP som räknas fram på mest gynnsamma sätt.
Av vissa ivf. ska kanske tilläggas. När t ex Toshiba kom med sitt COP på 6.x (nånting) var (är) ju det beräknat på ett nytt sätt som gynnar dem och deras marknadsföring.
Jag tycker också ångmaskiner är kul men det är lite för OT här för min del. tOOmten
Det är svÃ¥rare att vinkla pÃ¥ den nominella effekten iom att vi har en EU standard. Vilken tillverkare menar du, har vinklat pÃ¥ den nominella effekten? 
Toshibas "bästa cop" är en överdrift. Men det är ett bra exempel på marknadens självsanering när tillverkare försöker överdriva.
Den nominella effektangivelsen sätts av tillverkare och testas enligt EU standard. Det vore intressantare att läsa vad du tycker vi ska göra för att förändra det isf?
Att historian och anledningen till varför man använder begreppet nominell effekt som ska ange en normal arbetsförmåga, skulle vara OT tycker jag är fel. Hur många tror du förstår begreppet?


Så är det ju för de flesta LL/VP ja. Om de som inte gör det alltid är trasiga vet jag inte om jag kan hålla med om.
Där har du fel. Men vill du hålla dig till fakta får du gärna ange någon som inte avfrostar med påfrusen förångare och är felfri.

Enligt det resonemanget borde olika fabrikat/modeller marknadsföras mot olika regioner menar du då?
Just den meningen är inget resonemang, det är fakta. Tillverkare vill väl gärna sälja värmepumpar till Mars med om de kunde.
Vad jag menar är att man som kund ska titta på rätt pump till sina förhållanden. Att tex FD ger sämre årsbesparing än andra pumpar i Södra Sverige enligt SPs tester tycker jag är naturligt. Där jämförs pumparna mot samma RH och/men det är då inte det du har som kund om du bor bredvid öppet vatten vintertid t ex. Sen ska man ha rätt effekt till sitt behov osv...


Mycket att spara ja. Fast det finns ju tyvärr värre exempel än det.
Det var bara ett exempel för att visa på ungefärliga tider. Vilka exempel menar du?

Var bara ett klargörande. Panasonic borde rensa i sin flora av LL/VP kan jag ju tycka.
Det kan man tycka, men det är deras sak hur mycket eller vad de producerar och vad de kan sälja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!